Weet je zeker dat het een pakketreis was en geen 'samengestelde reis'? Wettelijk gelden namelijk andere bepalingen voor deze twee verschillende reisvormen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- misschien een beetje extreem onverwacht onvoorstelbaar druk in een bedrijf waarvan de vraag van 100 naar NUL is weggevallen binnen een paar weken. Voortbestaan in gevaar. KLM melde dat de inbound telcon van 20k naar 200k per dag is gegaan. Kortom totale crisis chaos en ellende. En dan klagen over een weekendje bieren dat niet doorgaat en je niet de medewerking krijgt die je gewend was?? Kom nou toch.
Er zit een verschil tussen minder medewerking krijgen en helemaal geen medewerking krijgen. Uiteraard begrijp ik dat de situatie nu niet normaal is. Deze situatie is voor niemand leuk. Wel zie ik een groot verschil in hoe verschillende spelers in de reisbranche er mee omgaan. Juist van een bedrijf waarbij alles online gaat verwacht ik ook een online oplossing. KLM, veel andere airlines en ook hotelketens hebben dit inmiddels meer dan goed en met grote coulance voor de klant geregeld. Ik vind het dan vreemd dat juist een grote online speler als expedia dit in het geheel niet voor elkaar krijgt. Daarnaast informeren vele touroperators je proactief over reizen die geannuleerd worden en wat je als klant kan doen om je boeking te wijzigen of een voucher te krijgen. Die andere touroperators geven zelf duidelijkheid. Dat je dan een voucher krijgt maakt me niks uit, je weet als klant waar je aan toe bent. Van expedia heb ik helemaal niks gehoord. Waarom lukt het andere touroperators wel om klanten te informeren over reizen in mei die niet doorgaan en lukt het expedia niet om een klant te informeren over een reis die over een paar dagen al had moeten vertrekken? Expedia dwingt iedereen om te bellen. Toelichting op hun site is zeer vaag en online kun je niks zelf regelen. Door klanten proactief te informeren of een fatsoenlijke online oplossing te bieden kan expedia een hoop onduidelijkheid bij hun klanten wegnemen en zichzelf een hoop telefoontjes besparen. Expedia is nu helemaal niet bereikbaar. Zelfs in deze bijzondere tijd vind ik dit niet klantvriendelijk.
Misschien lees ik het verkeerd, maar @Eagle moppert op expedia, en geeft de KLM online service een pluim.
Ik heb hotel en vlucht geboekt met 1 totaalprijs. Heb nergens tijdens het boeken zicht gehad op de afzonderlijke prijs van de vlucht of hotel. Volgens mij, ook hoe ik de voorwaarden van expedia lees, is dit dan een pakketreis waarvan expedia de organisator is.
Ik kan mij voorstellen dat alle ticket doorverkopers op dit moment een gigantisch probleem hebben. Ze werken normale met hele dunne marges en hebben een helpdesk van anderhalve man en een paardenkop die nu totaal overweldigd. Ik hoor vergelijkbare signalen van mensen die bij tix e.d. tickets hebben gekocht. Ik denk dat deze crisis een hoop van dit soort websites de nek om zal draaien
Als ik nieuwsberichten lees is de gemiddelde commissie op hotelkamers circa 15%, dat vind ik niet erg dun. Probleem is inderdaad dat alles erop is gericht om zonder tussenkomst van personen zoveel mogelijk te verkopen. In situaties als deze nekt dat je dan omdat er nauwelijks een helpdesk is. Even gekeken naar cijfers van booking.com over 2019 (kon expedia zo even niet vinden): Omzet $ 15 miljard, Netto winst na belastingen $ 5 miljard In 2019 heeft booking voor ruim $ 8 miljard aan eigen aandelen kunnen inkopen en nog steeds hebben ze een enorme cash positie.
BA heeft ook een vermindering van het aantal TP dat nodig is voor status. Op dit moment geldt het alleen voor mensen met een TP jaar eindigend in april,mei of juni. De vereisten zijn nu (tussen haakjes normaal): Bronze 210 (300) Silver 420 (600) Gold 1050 (1500)
Wat een chaos momenteel op de wereld. Mijn 2 cents: Fijn dat Hilton de status van loyale leden verlengt met een extra jaar KLM verleent echt fantastische service, denken mee en boeken vluchten om waar mogelijk. Dikke pluim daarvoor. Expedia en Lastminute.com/Bravofly mag men aan de hoogste boom ophangen. Vluchtwijzigingen worden klakkeloos geaccepteerd, annuleringen "kan men online doen", maar dit is niet gratis (oftewel, je gooit je ticket weg) en bereikbaarheid is zowel per mail/telefoon gewoon waardeloos. Amex geeft ook niet thuis mbt chargebacks (nee, ik probeer niet de vliegtuigmaatschappijen een poot uit te draaien, daar accepteer ik gewoon een voucher van), als ze überhaupt de telefoon al op willen nemen en de bijkomende AXA verzekering is ook al ruim een week onbereikbaar. Fijn product, dat "platinum"...
Hoe lang duurt het bij KLM voor ze die vouchers versturen? Had liever mijn geld terug maar als ik nu een leuke deal tegenkom voor het najaar wil ik wel 2 van mijn 6 beloofde vouchers kunnen gebruiken... Normaal duurt het een paar minuten, nu al ruim een week en nog niks binnen.
In je profiel staat dat je FB platinum bent. Als je de platinum servicelijn belt, kunnen ze de voucher direct aanmaken. Zit binnen een paar minuten in je inbox.
De platinum service lijn doet dat nu dus niet. Bovendien als je de lijn belt krijg je 9 van de 10 keer een automatisch bericht dat ze geen tijd hebben tenzij je problemen met je vlucht hebt die binnen 72 uur gaat.
Kreeg net mail van KLM dat mijn vlucht WAW-AMS van 09-04 gecancelled is. Ze plannen nu dus al een aantal weken verder dan de initiele 72 uur.
Ik heb op 15 maart gebeld om 2 retourvluchten te annuleren. De voucher van de 1e trip (vertrekdatum 4 april) heb ik 23 maart ontvangen. Voor de 2e trip (vertrekdatum 17 april) heb ik nog geen voucher ontvangen. Ik wacht voorlopig rustig af, want het is natuurlijk extreem druk.
KLM heeft mijn vlucht AMS-PEK gecancelled in April. Kon geen refund krijgen, alleen een voucher. Ik weet dat ik recht heb op een refund. Aangezien ik later sowieso nog met klm vlieg heb ik er niet moeilijk over gedaan. Ik vind het wel misleidend. Later dit jaar heb ik nog een ticket bij Qatar airways staan. Hier kreeg ik bericht over dat ik mijn ticket gratis kon wijzigen, annuleren voor een full refund of annuleren tegen een voucher met 10% meerwaarde t.ov. mijn originele ticketprijs. Qatar heeft hier wel een zeer klantvriendelijke oplossing.
Ik word binnenkort ook bezitter van een heleboel, maar dan ook echt een heleboel KLM vouchers vrees ik. Nu maakt mij het persoonlijk niet uit, ik vlieg genoeg, dus die vouchers komen wel op, al doe ik soms wat met OTA's omdat KLM zelf bepaalde constructies niet toe staan en dan heb ik dus niets aan die vouchers. Maar ik begrijp ook de positie van KLM en wil graag dat ze blijven bestaan en als de vouchers daarbij helpen wil ik daar wel aan meewerken.
Dat ligt aan het feit dat de financiële situatie van KLM fucked-up is. Ze zitten krap bij kas omdat ze kasstromen van vooruitbetaalde diensten gebruiken om de bedrijfsvoering te financieren. Zie mijn eerdere post in dit topic.