Hebben jullie wel eens eerder gehad dat je vanaf 7 dagen voor vertrek de Seat map niet kan zien bij KLM, staat nu bij beschikbaar na het inchecken. Begon precies 7 dagen voor vertrek. Heeft dit nog iets van een betekenis? Bijvoorbeeld een overboeking o.i.d? Gaat om een ICA vlucht (premium comfort naar Bogota).
Hadden wij enkele weken voor vertrek naar CUR ook, alleen de heenweg. Is dus niet specifiek vanaf 7 dagen voor vertrek. Terugweg is wel beschikbaar gebleven.
Als het toestel voor een bepaald percentage is volgeboekt/stoelen zijn geselecteerd, toont KLM de seatmap niet meer. Tenminste, dat was een aantal jaren geleden zo.
Ik heb binnenkort weer een aantal ICA vluchten met KL in business. Nou vind ik persoonlijk dat de cabine altijd nét een beetje te warm gehouden wordt om lekker te kunnen slapen, dus heb ik het idee bedacht om zo'n USB ventilatortje te kopen. Het aanbod is echter dusdanig groot en de reviews zo wisselend dat ik niet zo goed weet waar ik goed aan doe. Heeft iemand ervaring met deze dingen? Andere tips (behalve vragen of de temperatuur in de cabine wat omlaag mag) zijn uiteraard ook meer dan welkom!
Ben ik de enige die na de eerste keer lezen dacht wat een jasje in de overhead(cabins) hiermee te maken had?
Jazeker, maar ik heb die van mij in Bangkok gekocht waar bijna Iedereen met zo’n ding loopt. Singapore idem. Meteen paar voor het gezin meegenomen en Iedereen is er lyrisch over. Zit flinke accu op, led display en gaat ontzettend lang mee. Het is een Jisulife. En ik zie dat ze ook in Nederland te koop zijn. https://jisulife.com/nl-nl
Daar zat ik ook al aan te denken: als de rijen inderdaad tot voor de incheckbalies staan om bij security te komen, dan lijkt binnendoor via SP en daar de trap op de snelste route. Anders sta je in de rij om bij de Privium poortjes te komen.
Een vraagje over EC 261/2004. Door de staking van de LH piloten heb ik rerouting gehad via CPH om uiteindelijk op dezelfde vlucht MUC-HND te komen. Daarvoor moesten we wel een dag eerder in de avond vertrekken. Ik krijg nu keurig van LH het aanbod om de hotelkosten te vergoeden, maar voor de vertraging slechts 50% van de 600 EUR. Ze stellen dat in geval van rerouting ze niet meer hoeven te betalen. Ik vind in artikel 7 en 8 niets over eerder vertrekken, dus klopt dat wat ze zeggen?
Wat ze hier proberen te doen is de 50% regel toe te passen omdat je niet meer dan 4 uur te laat bent aangekomen in HND. En dat klopt ook, die was voor zover ik kan beoordelen op tijd of in ieder geval niet meer dan 4 uur vertraagd. (Bij lange afstanden en daar valt HND onder dan krijg je bij 3 uur vertraging €300 en bij 4 uur of meer pas € 600. Echter dat is incorrect, want als je vertrektijd meer dan 1 uur eerder is dan origineel gepland dan heb je gewoon recht op de volledige vergoeding, ook bij rerouting, en daarnaast ook voor extra gemaakte kosten voor accomodatie. Je kan in verweer gaan, en als je er niet uitkomt altijd nog een commerciele claimtoko inschakelen.
Ik heb ze een (AI gegenereerd) antwoord dat volgens de jurispredentie ik recht heb op 600 EUR, maar helaas wijzen ze dit simpel af: We deeply value your loyalty to Lufthansa, and genuinely regret that our decision did not meet your expectations. After reviewing your recent correspondence dated May 20, 2026, we have carefully reassessed our evaluation. Despite the difficulty of the situation, our original decision stands, as we believe it to be fair and appropriate. We kindly request your understanding that we consider this our final assessment. En indien ik het hier niet mee eens ben kan ik naar Schlichtungsstelle Reise & Verkehr e.V. Iemand die een goede claimtoko kan aanbevelen?
Waarom zou je de gratis procedure van Schlichtungsstelle niet eerst doorlopen? Mocht je toevallig een rechtsbijstandsverzekering hebben is dat ook een goede optie!
Ik heb wel goede ervaringen met EU Claim, maar goed die pakken natuurlijk wel een commisie mochten ze succesvol zijn van 31% en 33 euro ofzo, dus is dat 219 euro, dus krijg je nog maar 81 euro meer.... Wel vind ik dit een mooie reactie; Despite the difficulty of the situation, our original decision stands, as we believe it to be fair and appropriate. We kindly request your understanding that we consider this our final assessment. Ze geven aan dat ze het zelf fair en appropriate vinden, maar gaan dus niet in op de regelgeving, iets wat ze wel zouden doen als ze daar een bepaling hadden gevonden om hun reactie te onderbouwen. Ze doen wel slim om aan te geven dat dit hun 'final assesment' is, wat dus betekent dat je om je gelijk te halen verder juridische stappen zal ondernemen, iets waar een groot deel van de reizigers toch niet aan zal willen beginnen. Dit is vanuit Lufthansa gezien gewoon een kosten en baten analyse, proberen de claims zo klein mogelijk te houden, en waar uiteindelijk geprocedeerd gaat worden ga je alsnog toewijzen, maar het meerendeel zal dat niet doen. Ik ben verder niet bekend met de aangegeven Duitse klachtenprocedure, iets wat mij toch wel lastig lijkt, ik zou hier uit principe gewoon lekker via een Claimtoko gaan, je kan daar trouwens eerst ook vrijblijvend informatie opvragen door je gegevens in te dienen, als zij daar brood in zien krijg je een reactie en kan je dan bepalen of je het ze laat overnemen.