Hallo @Durk je kan ook ook voor 323€ 4 nachten in het Pullman Bucharest World Trade Center verblijven (Accor). Ik snap dat je dan geen statusvoordelen hebt, maar vanuit het vliegveld ligt dat wel prettig op de route en niet zo gek ver van het centrum. Met de bus vanaf OTP heb je een halte voor de deur. Ik heb daar vorig jaar 3x verbleven, en behalve dat het interieur er ietwat gedateerd uitziet is het er verder prima en lekker rustig. Het is ook een beginpunt van een hoogfrequente tramlijn en tich buslijnen dus als je met ov wilt reizen zit je er best ok. Klopt het dat je de voormalige Nederlandse Wadloper treinen wilt bezoeken met deze reis? Ik zou als ik jou was dan wat foto's op je telefoon zetten daarvan, en die aan het treinpersoneel laten zien, met beetje geluk zit je dan gezellig voorin bij de machinist, weet ik uit ervaring En als je meer tips wilt hebben over Roemenië of het OV daar, stuur me gerust een berichtje, ik kom er al jaren meermaals en heb alle uithoeken al gezien en het (OV) is daar ook mijn werkgebied een tijd geweest.
Heb via @Bijzonderetickets geboekt bij JW Marriott. Ga er oa. heen voor de Nederlandse wadlopers, en via de kennissenkring binnen het spoor heb ik een afspraak bij TFC staan in Boekarest dinsdagochtend, en dan met iemand van TFC mee met de trein richting Targoviste en dan terug overstappen op Ploiesti naar Maneciu, en uiteindelijk weer in Boekarest uitkomen. Ben benieuwd wat ze precies in petto hebben
Hier even een datapuntje voor degenen die zo avontuurlijk zijn om een deel van hun (vlieg)reis met Eurostar te doen. TL; DR: Internationale treinen zoals Eurostar zijn duur en onbetrouwbaar. Of: Deze week zat ik voor werk in Brussel, maar daar kwam een andere trip naar Polen bij. Reeds Eurostar RTM - BRU vv geboekt. Voor het stuk AMS - WAW een KL-vlucht. Al wat contigency ingebouwd door mijn terugreis met Eurostar te vervroegen. Heenreis met Eurostar, geen probleem. Terugreis: dat was een ander verhaal. Ik kom het station (Brussel Zuid) binnen en mijn trein blijkt 45 minuten vertraagd te zijn. Geen enkele melding via de app, e-mail of sms (dit is mij vaker overkomen met Thalys/Eurostar). Op de borden zie ik dat de IC Defect over een kwartier vertrekt om 11:45 uur en qua aankomst slechts minuten later aan zou komen als mijn Eurostar. Aangezien ik om 17 uur moet vliegen van AMS, besluit ik de Eurostargok niet te nemen en in de IC Defect te springen. Kaartje kopen via de NS International app lukt niet. Ik zat al in de trein. Dan via mijn laptop proberen. Lukt ook niet. Site crasht en geeft foutmeldingen. Trein vertrekt. NS International bellen, telefonisch kaartje boeken lukt ook niet. De medewerker probeert me vanaf Brussel Centraal te boeken. Lukt niet. Brussel Noord, lukt wel. Kost me uiteindelijk nog €10 voor de telefonische boeking. Kaartje in the pocket. Daarna mijn Eurostar Business Premier ticket geprobeerd te annuleren. Lukt niet. Besloten het erbij te laten. Uiteindelijk kwam mijn IC Defect trein om 13:49 uur aan in 010. Mijn Eurostar had een verwachte aankomsttijd van 14:06 uur. Met de metro naar huis om wat zaken af te gooien en een kostuum op te halen. Lekker in 35 minuten in de auto naar Privium Excellence gereden en op tijd voor nog wat calls in de Privium Lounge en mijn vlucht naar WAW. Al met al was dit een duur geintje. Zelfs met een boel contigency had ik in potentie mijn vlucht kunnen missen door gedoe met die internationale treinen. Tot nu toe heeft iedere internationale treinreis die ik heb gemaakt voor zaken wel een probleem gehad, variërend van vertraging tot een uitgevallen trein en een nachtje in Brussel omdat er niets meer reed. Later die avond in WAW voor de grap eens in de Eurostar app gekeken. Er waren die dag vier treinen fors vertraagd en vier treinen uitgevallen. Twee treinen waren vanaf Rotterdam CS geannuleerd. Dus stel: je moet door naar Schiphol om je vlucht te halen, dan heb je dus een groot probleem want je trein rijdt niet of niet verder. Op korte businesstrips kan dit dus heel je planning in de war gooien. Wat mij vooral stoort aan die internationale treinen die zogenaamd het alternatief voor vliegen zouden moeten zijn, is naast de slechte prijs-kwaliteotsverhouding ook het totale gebrek aan fatsoenlijke reisinformatie. Je krijgt geen tijdige notificaties. je moet via een omslachtige omweg in de Eurostar uit zien te vogelen wat de dienstregeling voor die dag is of via andere bronnen je reisinformatie bij elkaar zien te sprokkelen. Geen enkele informatie over het perron waar je trein vandaan vertrekt. De NMBS app is nog erger dan de Eurostar app qua gebruikersvriendelijkheid. DB ga ik het niet eens over hebben Je moet overal achteraan gaan of heel snel een alternatief plan bedenken om alsnog op je bestemming aan te komen. Ik ben nu op het punt aanbeland dat ik liever vlieg naar Parijs of Brussel dan een Eurostar pak
Het mooie was, ooit voor een trip naar Parijs, mocht een stagair het iniatief doen dat wij er niet heen zouden vliegen maar met de trein naar Parijs, en dan met cargo in het vliegtuig terug, in het kader van zie ons groen doen. Goed, de Thalys kwam optijd op Schiphol binnen, kon echter niet meer voorruit rijden, na 45 minuten stil gestaan te hebben gingen we de andere kant op om via Breukelen en Gouda naar Rotterdam te gaan. Omdat natuurlijk dit niet geplande route is en er allemaal treinen voor zitten kom je uiteindelijk bijna 3 uur te laat aan in Brussel, waar de trein wordt opgeheven en je moest overstappen in een andere Thalys, maar ja die zit natuurlijk al vol, en hoewel ik er eigenlijk niet bij kon heb ik mij er toch niet van laten weerhouden om in te stappen. 3,5 uur te laat op CDG, wanhopige werkgever met de vraag of ik het nog ging halen, wat uiteindelijk lukte omdat tot mijn grote verbazing de Franse douane inklaringen en exportdocumenten direct goedkeurde, dat is niet iets wat ze normaal doen. Dat was wel gelijk het einde van de zie ons groen doen. Het ergste was nog de compensatie, je krijgt 50% van je ticketprijs terug. Maar daar koop je inderdaad niet zoveel voor als je daardoor aanslutingen mist.
Ha ik had 4 espressos op en dat was het. Moest door naar kantoor in Liverpool. Werken dit weekend, maar dinsdagochtend terug en de rest van de dag niet meer werken...
Die compensatie is om te huilen inderdaad. Die krijg je ook als je een nachtje in Brussel mag slapen (was wel een goed hotel, dat dan weer wel). Wat mij ook opvalt: in Nederland wordt de Eurostar (voorheen Thalys) meestal wel omgeleid bij grote verstoringen. In België gebeurt dat niet, ook niet als NMBS-treinen wel omgeleid worden. Zou wel eens wille weten waarom (al heb ik vermoedens en ideeën).
In Nederland heeft het NS-International/Eurostar personeel wegbekendheid over de meest gangbare omleidingsroutes, of er wordt iemand van NSR (binnenland) bij gezet voor de begeleiding. In België schijnt dat regeltechnisch veel lastiger te zijn voor een pilot, maar ook daar krijgt het personeel niet echt de optie om eventuele omleidingsroutes te leren zodat ze wegbekendheid krijgen.
Ik dacht al dat het zoiets als dit was. De NMBs-omleidingsroute als er tussen Brussel en Antwerpen iets gebeurt is via Leuven. Je zou zeggen dat er een businesscase is om daar weg te laten leren. Er wordt tussen de LGV-Noord en Antwerpen Luchtbal al op conventioneel spoor gereden. Maar ik meen hier ook eerder te hebben gelezen dat de situatie op het spoor in België ‘gecompliceerd’ is (misschien in een reactie van jou?).
Antwerpen-Brussel vv kan je via de luchthaven, maar ook de 'ouderwetse' tragere route. Als dat inderdaad niet kan, kan je uitwijken naar Antwerpen-Lier-Aarschot-Leuven-Schaarbeek en zo ri Brussel. Reizigerstreinen moeten officieel rijrichting wisselen in Leuven, hoewel er een verbindingsboog ligt bij Leuven, maar dit is een "goederenboog" maar kan wel gebruikt worden onder voorwaarden, maar je moet wel iemand hebben met de nodige wegkennis. België is gecompliceerd, maar in andere punten ook weer heel eenvoudig. De laatste jaren wordt het wel steeds gecompliceerder, omdat ook daar de regels aangescherpt worden. De échte Eurostar die naar Londen rijdt heeft bijvoorbeeld nog extra beperkingen: Deze mag beperkt omgeleid worden, maar als die op een niet-beveiligd/gecontroleerd gebied langer dan X-tijd stil staat, mag het treinstel niet verder dan Brussel richting Londen op last van de Britten. Dan moet de trein eerst weer geïnspecteerd worden op eventuele verstekelingen et cetera.
Ik heb dit voorjaar een keer de hele ritprijs én 75€ vergoeding gekregen bij een vertraging van ongeveer 5 uren opgesloten zitten in een gestrande Eurostar in België. Dus soms is er wel wat mogelijk, maar dat staat nog steeds niet in verhouding met de stress en ellende wat zoiets veroorzaakt; op een geven moment krijg je ook gewoon trek, en alleen een flesje Spa Blauw uitgedeeld zet geen zoden aan de dijk.
Van de zomer een aantal internationale treinreizen met ellende. Zowel geboekt via NS International als Eurostar. Paar keer via beiden compensatie aangevraagd en dat was zeker geen vlekkeloos proces. Bij NS International liep dat zo in de soep, dat ik ter compensatie van het niet krijgen van compensatie twee NS International vouchers heb gekregen. In te wisselen in de NS-winkel te Utrecht (!) of, bij een online boeking ' op te sturen naar NS International o.v.v. boeking en IBAN, waarop ze me de waarde van de vouchers zullen vergoeden' (!!). Welkom in 2024 (bijna 2025)!
Ik lees dat de benefit van reizen van/naar alle stations in de zone Brussel met een Eurostar ticket per 15 december 2024, vervalt: https://help.eurostar.com/faq/rw-en...e-it-to-travel-to-another-station-in-the-city
Bij NMBS binnenlandse tickets kreeg je voorheen altijd een Zone-ticket als je naar oa Brussel of Antwerpen je binnenlandse ticket kocht, en kon je in geheel de zone je station bepalen. Weet eigenlijk niet of dit nog standaard is. Vind het voor EST, die best aan de prijs is, wel een versobering.
Ik ken het zoneticket concept, maar ik kan deze even niet zo snel meer vinden op de website. Wel geldt alleen in België het 'elk Belgisch station' concept nog steeds, waarmee je van ieder station in België naar Brussel-Zuid kunt reizen om daar de Eurostar te pakken. Dit lijkt voorlopig niet te veranderen: https://help.eurostar.com/faq/be-nl/vraag/Wat-is-een-ticket-voor-Elk-Belgisch-Station Wat de eventuele meerprijs hiervan is weet ik niet. Wat ik ook vreemd vind is deze promo voor dubbele en driedubbele punten die alleen in Eurostar Standard en Plus geldt. En dus niet in Premier (de klasse die ik gebruik als ik reis met Eurostar). Ik zou verwachten dat ze voor Premier vierdubbele punten zouden geven, aangezien het de duurste reisklasse is... Deze promotie geldt voor reizen in Eurostar Standard en Eurostar Plus. Voor reizen in Eurostar Standard ontvangt u als bonus hetzelfde aantal Club Eurostar-punten als normaal (wat neerkomt op dubbele punten). Voor reizen in Eurostar Plus ontvangt u als bonus tweemaal het aantal Club Eurostar-punten als normaal (wat neerkomt op drievoudige punten). Bonuspunten die in het kader van de promotie worden verdiend, tellen niet mee voor uw Club Eurostar-niveau.
Hehehe: https://www.euronews.com/travel/202...e-the-best-and-worst-rail-operators-in-europe (I concur)