Iemand een idee wat er op Schiphol aan de hand was vanmorgen? Allemaal vluchten uitgeweken naar Rotterdam, Brussel en zelfs eentje naar Groningen. Aan het weer kan het niet liggen.
Was inderdaad vanwege slecht weer in AMS (wind). Er waren 2 banen open en dat werd teruggeschroefd naar 1.
Heeft er iemand ervaring met het omboeken van een geannuleerde vlucht meer dan 14 dagen voor vertrek bij AF/KLM? Mijn vlucht DXB-CDG-BCN is helaas 16 dagen voor vertrek geannuleerd en in plaats van een dagvlucht die om 11:00 vertrekt, vertrek ik nu meer dan 10 uur eerder om 00:40 in de nacht (heb een hekel aan red-eye korter dan 8 uur). De wel bekende EU verordening stelt het volgende: "Als uw vlucht geannuleerd wordt heeft u, ongeacht de omstandigheden, altijd recht op een van de volgende opties: terugbetaling van uw ticket, via een andere route naar uw bestemming reizen of een ticket terug naar uw plaats van vertrek." Nu wil ik graag proberen om om te boeken naar de directe vlucht DXB-BCN met Emirates die op een wat schappelijker tijdstip vertrekt. Heeft iemand hier wel eens ervaring gehad met een omboeking naar een luchtvaartmaatschappij buiten de Skyteam alliantie?
Als het buiten de 14 dagen is gaat dat niet lukken. Wat wel altijd kan, als er meerdere vluchten op een dag zijn ongeboekt worden op een andere vluchtcombinatie, maar dat zal in jouw geval niet opgaan. Bij ad hoc annuleringen is wel van alles mogelijk, zoveel zelfs dat ik KLM moest afremmen, boek me gewoon op dezelfde vlucht de volgende dag in plaats van Bangkok-Bahrein-frankfurt-brussel, want dat klinkt leuk, maar dan zit je dus altijd ergens op een middenstoel achterin de toestellen en dan bij de overstap mag je rennen naar de gate, dan maar 24 uur later in plaats van 12 uur later en gebroken.
Afgelopen week een nieuw soort van "status"-erkenning aan boord gehad. Ik werd door de purser op de vlucht CDG-OPO uitgebreid bedankt dat ik me had aangemeld voor de community van Doctors on Board. Vond het wel interessant dat diezelfde purser daarna ongeveer elk kwartier kwam vragen of ik nog een extra glas champagne had gewild.
Zoals verwacht (en gecommuniceerd...op 1 april kreeg ik een mail dat mijn gold status was verlengd (en dus 40 qpoints er bij) en net tijdens de vlucht (MEL-DOH) kreeg ik de mail dat ik Platinum was geworden. Kan nog even niet zien of mijn qpoints nu inderdaad 100 zijn (denk van wel) maar dan is deze trip perfect getimed geweest Toch weer OWE!
Heb je de cursus ‘Doctor on Board’ bij KLM health services ook gevolgd? Aanrader! En geaccrediteerd ;-)
Wat houdt de cursus precies in? Denk er ook over na om me op te geven maar vond de 5k aan miles wat karig.
Ik heb over 2 weken een KLM retourtje Berlijn. Mijn 2 andere reisgenoten kunnen ivm omstandigheden niet meereizen. Met een light ticket dus geen restitutie. We hebben rij 6 ABC als stoelen. Nu is mijn vraag; hoe kan ik er voor zorgen dat ik in mijn eentje die rij behoud, of is dat simelweg niet mogelijk? Als ik bv het ticket verder open laat staan en alle 3 incheck, blijven de 2 andere stoelen dan leeg? Of kan de purser de 2 lege stoelen alsnog opvullen als ze ziet dat ze onbezet blijven?
Je hebt kans dat ze leeg blijven als je ze incheckt, maar als de rest van het toestel helemaal vol zit, heb je kans dat je iemand naast je krijgt.
Inderdaad bij het sluiten van de gate dan kan men zien wie een no show is en kunnen passagiers die op standbye staan alsnog die plaatsen toegewezen krijgen. Daarnaast zal een beetje goede purser een gangpad of raamstoel eventueel naar eigen inzicht kunnen laten innemen door een andere passagier als daardoor voor iedereen de vlucht aangenamer wordt. Een purser die beide stoelen laat innemen moet ik nog tegenkomen, of het moet mijn gezichtsuitdrukking zijn dat ik dat niet zal waarderen. Aan het gangpad erbij geen probleem, alleen bij vluchten naar Istanbul of Lissabon moet ik mogelijk een keer naar de wc en dan sta je maar op.
Op korte termijn positief en goed dat een regering ook verplicht wordt de juiste procedures te volgen. Op lange termijn zijn ze daar wel mee bezig, maar hebben in theorie de luchtvaartmaatschsppijen dan nog iets van alternatieven om aan te dragen. Want ook die extra milieubelasting is mij een doorn in het oog. Het belasten van de in Amsterdam opstappende passagier terwijl ik die vanaf Dusseldorf vliegt 2x land en 2x opstijgt niets betaal… Het voorstel van KLM om het vertrekkende vliegtuig te belasten naar gelang de vervuiling wordt gewoon weggewuifd terwijl DAT een eerlijke manier is van belasten. Dit gaat bij de voorgenomen krimp een heet hangijzer worden omdat dit een onderdeel gaat zijn van ‘alternatieven’ voor de krimp en dat dan de huidige milieubelasting op basis van opstappende passagier naar verwachting juridisch onhaalbaar wordt, zeker als je de Europese richtlijnen bekijkt.
Ik heb dit dus ook nooit begrepen. Ongeacht of het een overstapper of een opstapper is: belast gewoon die vlucht. En ja, dan wordt vliegen maar duurder (is het nu ook al geworden, check de prijzen maar). Vliegen hoeft niet voor iedereen bereikbaar te zijn.
Laten we beginnen met iets heel simpels: BTW op kerosine. En dan Europees geregeld zodat je niet “goedkoop kunt tanken” als je naar zuid Europa vliegt en maatschappijen om Nederland heen vliegen omdat wij hier 21% heffen. Overal bijvoorbeeld 15% btw op rekenen en dat geld investeren in verbeteren natuur, plaatsen zonnepanelen enz.
Het punt is dat een dergelijke opzet het vliegen niet duurder zal maken maar juist goedkoper omdat het over alle passagiers verdeeld kan worden en als een maatschappij schonere of kleinere vliegtuigen inzet dit ook weer scheelt. De vliegbelasting een politieke keuze voor de bühne en heeft niets met het milieu te maken. Dat is echt jammer omdat er wel degelijk kansen zijn om onnodige korte afstandsvluchten te beperken en niet juist te stimuleren. Wat ook helpt is een douanebeleid in Europa, want er is een reden dat België en Duitsland zoveel interessanter zijn voor import, en daarna geldt vrij verkeer van goederen binnen de EU…