InsideFlyer Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Lionell, 23 mrt 2017.

  1. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Het eigen volk eerst-beleid van KLM is me al jaren een doorn in het oog. Het is een bedrijf, geen lokaal museum dat op vrijwilligers draait. Een beetje meer respect voor betalende klanten lijkt me gepast.
     
    FlyingDutchman87, Urbanjazz, chawa en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    Trek het eens door naar bijvoorbeeld de auto industrie. Ik heb net een nieuwe BMW gekocht en betaald en toen ik hem ging ophalen werd me verteld dat het niet doorging want hij gaat naar de zoon van de bedrijfsleider. Ging toen naar de Hornbach want nieuwe boormachine nodig, bij afrekenen werd hij ingenomen want cassiere heeft er een nodig. Was bij de bakker en de net gebakken warme broodjes werden alleen aan zijn vriendjes gegeven. En zo voort. Het is arrogant, nepotistisch,en er hangt een zwem van corruptie omheen. Het is geen 1975 meer KLM
     
    FlyingDutchman87 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  3. PieterMaurits

    PieterMaurits Blue Tier

    Berichten:
    162
    Leuk Bevonden:
    151
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb ook zeker een klacht hierover ingediend, ben benieuwd. Het is inderdaad een typisch KLM dingetje dat dit zo goed voor hun geregeld is. Ik sprak laatst de EVP HR van KLM, en heb het hier even over gehad. Ze zei dat ze mij begreep omtrent dit onderwerp maar dat ze een aantal keer hebben geprobeerd dit te versoberen, en dit intern blijkbaar voor zoveel heisa heeft gezorgd dat ze dit niet meer aandurven om onrust en onvrede te voorkomen. Bijzonder dat je je als directie blijkbaar "laat gijzelen" door je personeel in dit soort zaken. Ik snap dat het voor hun personeel eventjes wat minder leuk gaat zijn, maar ze hebben nog genoeg andere zeer royale arbeidsvoorwaarden.
     
  4. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Zat je niet in een Tarom? (Dat gedrag is daar ook Schering en inslag:mad:)
     
  5. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Bij Delta heb ik het ook vaak gezien hoor; reizigers die familie zijn die dan eerst staan te kletsen met de purser ''o wat is mijn kleine meid alweer groot geworden'' bij het instappen. Vlak na stoelriemen los signaal komt de purser de kleine grote meid met moeder en vader ophalen om lekker voorin te gaan zitten.

    In de spoorsector is het ook trouwens gemeengoed, ik ben in de jaren dat ik bij Prorail werkte menig maal op de bonnefooi gratis in de Thalys 1e klas naar Parijs gegaan. Maar dat was altijd wel discreet en "mocht er nog iemand komen waar je zit, dan moet je even boucheren naar de bar'' Het heeft ook wel zo zijn charme als het niet buiten proporties gaat.
     
  6. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Als ik het goed heb begrepen hebben slechts enkele functiegroepen "recht" op BC. Het is dus een kwestie van handhaven en dat kan KLM wel gewoon doen.
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Met als enige verschil dat bij Delta al voor de gate opengaat elke reiziger weet waar 'ie aan toe is. Er hangt een beeldscherm met de geanonimiseerde namen van passagiers met frequent flyerstatus en van hoog naar laag kunnen ze voorin gaan zitten. Met hun reisgenoot.

    Als er dan nog stoelen overblijven nadat de laatste silver member van een vage Skyteam-partner is geüpgraded - pas de problème, neemt u alstublieft plaats bij deze prachtige nooduitgang, mevrouw het achternichtje van de piloot van dienst.
     
    Urbanjazz en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  8. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.660
    Leuk Bevonden:
    2.438
    Trofeepunten:
    358
    Wat een macht een bepaalde groep binnen KLM dan ook heeft hé, belachelijk.
     
  9. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    285
    Leuk Bevonden:
    455
    Trofeepunten:
    63
    En de betalende Business Class passagiers zitten op kapotte stoelen in de crown lounge en eten met bamboe bestek waar je je lippen aan open haalt. Tsja, prioriteiten stellen hè….
     
    bernard vindt dit leuk.
  10. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Al die vluchten naar de ABC eilanden zijn ook enorm in trek bij piloten om aan te vragen. Mijn neef die sinds September voor de KLM als co-co vliegt krijgt helaas daardoor deze vluchten ook niet, omdat op basis van senioriteit de vlucht wordt toegekend en alle (senior) captains etc, die vervolgens hun hele gezin/familie meenemen om 3 daagjes op het eiland te spenderen. Enorm fijn natuurlijk dat dat kan, maar de betalende passagier moet er niet onder 'lijden' of raar op aangekeken worden als die zijn stoel niet wilt wisselen.... Bizar.
     
    arjen05 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  11. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Maar ze weten toch niet wat er in de kofferbak bij die persoon zit? Gek voorbeeld maar ik als ik nu iets dat verboden is in mijn achterbak heb liggen, kunnen ze toch niet weten op basis van mijn kenteken?
     
  12. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    ik denk het zo…pleur toch op KLM met dat soort beleid…. Zonder betalende klanten zouden er geen IPB’ers zijn. Ze moeten naar special omscholing gestuurd worden om eens te leren wat ‘gastvrijheid’ , loyaliteit’, en ‘service’ is.
    ik vermijd al jaren KLM zoveel mogelijk, alleen als het niet anders kan. Ik ga in juni naar Guadeloupe met Af….heeft gezocht voor dat stukje van Ams-Cdg ook met AF ipv met KLM.
    Ik vind loyaliteit moeten van 2 kanten komen. Jaren lang platinum voel ik bij KLM helemaal niet gewaardeerd. ik voel me met gold member star alliance duizend maal meer gewaardeerd dan met klm platinum. Hoe triest is dat.
     
    bernard vindt dit leuk.
  13. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Die ‘attitude’ van KLM is ver onder de mat…ik vraag me sterk af of er nog een kans is die te veranderen…naar mijn idee is de wil om te willen kunnen willen kunnen bij KLM niet aanwezig, dat is de diep zittende Attitude van KLM cultuur.
     
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.736
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Uiteraard kunnen ze dat bij een 'normale' burger niet weten. Maar een kenteken komt met een reden naar voren, dat kan aan een persoon of aan een 'incident' gerelateerd zijn.
    En om die reden verdiend een dergelijke melding opvolging om die persoon of auto extra in de gaten te houden of preventief te controleren.

    Dus het systeem is niet waterdicht maar je kunt op die manier wel wat gerichteren een 'preventieve' controle uitoefenen.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  15. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    274
    Leuk Bevonden:
    261
    Trofeepunten:
    63
    Bij AF/KLM kun je pas in business class IPBen na 10 of 15 dienstjaren (ben vergeten hoeveel het was). Het is ook geen recht. Je moet je aanmelden ('listen') voor een vlucht. Via een app kunnen ze zien hoe vol een vlucht is en of het daarom zin heeft om naar het vliegveld te gaan.
    Voor IPBers worden ook geen stoelen vrijgelaten. Ik ken genoeg verhalen van KLMers die een paar dagen "gestrand" waren omdat de terugvlucht altijd vol zat (Suriname is een bekend voorbeeld maar ook door IROPs)

    Dan is er ook nog iets dat IPB-geboekt word genoemd. Dat zijn geboekte plaatsten tegen gereduceerd tarief. Het heet "IPB"-geboekt maar heeft eigenlijk niets met 'indien plaatst beschikbaar' te maken. Sommige KLMers hebben 1 of 2 keer per jaar recht op een geboekte plaats tegen IPB tarief, ik weet niet of die ook business class mogen boeken.,

    Waar hier ook over gesproken wordt is wanneer iemand IPB economy vliegt en dan door personeel naar voren wordt gehaald. Bij Lufthansa was dat (in ieder geval een paar jaar geleden) nooit toegestaan. Zou mij ook niet verbazen als het bij KLM officieel ook niet mag.
     
  16. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.736
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Bepaalde functiegroepen en dienstjaren, maar het is natuurlijk wel zo dat als er plaats is dat eigen personeel of vriendjes van eigen personeel dat kunnen zien waardoor het verzoek wat makkelijker is te doen.
    En KLM heeft ook een beleid dat men hoge statushouders niet pro-actief een upgrade gratis aanbied om te voorkomen dat die statushouders goedkopere tickets boeken omdat men toch wel een upgrade krijgt.
    Dus men heeft wel een goed beeld hoeveel plaatsen er over blijven.

    Neemt niet weg dat ik er inderdaad wel wat van vindt, want juist de veelvliegers valt dit soort dingen op en die zijn uiteindelijk voor KLM toch de core business.
    Al kan ik genieten als een stewardess als standbye als laatste aan boord komt in Barcelona, bij binnenkomst hoort zeggen ja ik vlieg standbye en zit op 28B kijkend naar de vrije rij in de Business en vervolgens te horen krijgt succes achterin en ze verbrouwereerd naar achteren loopt.
     
    VinceG, Optimel en Ruut vinden dit leuk.
  17. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
  18. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.736
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    IPB-geboekt krijg je inderdaad een zekere plaats aan boord, en wordt bepaald aan de hand van je dienstjaren.
    Je mag dan ook je partner geboekt meenemen en eventuele (minderjarige) kinderen en de rest is het reguliere IPB.
    Dat mag 2x per jaar al geldt ook hier dat er in die 'tariefklasse' wel plaats beschikbaar moet zijn en is het dus zaak om dat vooruit te boeken.

    Hier geldt dat je wordt geboekt in Economy klasse, maar dat de kans hier wel groot is, zeker omdat dit voor personeel is wat er langer werkt en dus wat 'senioriteit' heeft wel degelijk in Business Klasse kan worden gezet nog voor boarding.

    Het na boarding naar voren halen van passagiers is naar discretie van de purser en dus wel een grijs gebied maar niet direct verboden. Al moet de purser voor deze actie officieel wel aangeven waaom deze dat doet.
    Het vervelende is vooral als men dat nogal zichtbaar voor andere passagiers doet, en het zal vooral zichtbaar zijn voor veelvliegers.
     
    DuckDuck en Ruut vinden dit leuk.
  19. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.117
    Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Had ik ook eens op mijn vaste route AMS-AUA. Op de terugreis vroeg ik een FA of er ruimte was voor een upgrade WBC.

    Nee, zei ze. Halve WBC zat vol met IPB-ers ivm een eerder geannuleerde vlucht. Dit was in covid-tijd en ze gaf aan het bizar te vinden. De inkomsten waren al minder en als er dan loyale klanten willen betalen voor een upgrade zou dat voor moeten gaan.
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  20. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Goedenavond @DuckDuck, hier een KLM ulti. Ooit aan boord van een KLM vliegtuig geweest? Na iets meer dan 100 ica vluchten op KLM kan ik dit dromen:

    "Welkom aan boord" "Hallo collega, ik ben een collega - hier een doos chocolaatjes"

    Daarnaast heeft het niets met dienstjaren te maken, in de IPB regeling van KLM staat gewoon dat de gate agent je dit kan gunnen. Er staat zelfs zwart op wit dat als een IPB'er de stoel in business gekregen heeft, deze niet meer mag worden verkocht aan een betalende passagier. Waanzin natuurlijk.

    upload_2023-2-14_22-36-16.png

    Air France / Delta, ander verhaal.
     
    noppie, FlyingBlob, Ruut en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina