Begin dit jaar vond ik (ik meen via deze site) een mooie business class fare naar Dubai. Vanaf Tallinn kun je met Finnair + Skyteam via AMS of CDG naar DXB voor nog geen 900 euro. Ik heb toen de optie genomen om (voor dezelfde prijs) ook nog via Helsinki te vliegen, zodat ik er twee internationale segmenten in business class bij zou krijgen (2x 15 XP) en ik een ritje in een ATR 72 kon maken (dat toestel had ik nog niet gehad). Om in Tallinn te komen heb ik via KLM nog DUS-AMS-TLL toegevoegd (codeshare airBaltic), en omdat het moeilijk bleek met een huurauto uit Dubai naar Oman te gaan, ook nog een vlucht DXB-MCT en terug met Oman Air. DUS-AMS-TLL KLM's E175 (ook een first voor mij) op een regenachtig DUS. Aan boord een stroopwafel en een pakje water. Op Schiphol overgestapt op de oude 737-300 van airBaltic. Deze route is (in tegenstelling tot de vlucht naar Riga) nog niet overgezet op de nieuwe CS300's. Prima vlucht, maar wat mij erg irriteerde is dat ik van tevoren geen stoelen kon kiezen of bagage toevoegen! Dit is blijkbaar niet mogelijk op codeshare-vluchten waar ook een segment van een andere maatschappij bij geboekt is. Toen ik vorig jaar direct AMS-RIX vloog (ook gecodeshared) kon het wel, maar omdat ik nu de vlucht van en naar DUS erbij had, kon ik alles pas op de luchthaven regelen. Gelukkig had ik dit keer een stoel aan het raam, maar dat is maar een kans van 1/3... TLL-HEL-CDG-DXB In de vroege ochtend op TLL staat onze ATR 72 klaar. Je stapt in aan de achterkant, dus het is niet handig om een stoel voorin te kiezen. Dit ook omdat het motorgeluid voorin veel harder lijkt te zijn. De vlucht duurde nauwelijks een half uur, en er werd onderweg niets geserveerd (ook geen water). Deze vlucht kun je trouwens niet in business boeken, hooguit in premium economy, maar het segment telde wat Flying Blue betreft wel als business. Ik mocht op TLL ook alleen de lounge in met mijn boarding pass van het volgende segment (HEL-CDG), omdat daar wel "business" op stond. Op Helsinki stond deze A320-200 klaar. Je kunt aan boord kiezen uit een koud of warm ontbijt. Dit is het koude, met muesli, yoghurt en fruit (het warme had geloof ik gebakken ei en spek of zoiets). En uiteraard het hoogtepunt van vliegen met Finnair, bosbessensap! Ook bij deze vlucht kon ik van tevoren geen stoelen reserveren (bagage was niet nodig want business), om dezelfde reden als de eerdere vlucht met airBaltic. Verschil was dan weer dat je dit keer bij het inchecken wél gewoon je stoel kon kiezen. Dat is natuurlijk beter dan niks, maar met een beetje pech is je favoriete stoel dan allang weg... In Parijs overgestapt op de 777 van Air France. De reverse herringbone-stoelen zitten prima. De safety video is vrij silly, maar ik kon er wel om lachen Uiteraard typische Franse gerechten (en mijn speciale vliegtuigsokken ).
DXB-MCT-DXB Na een paar dagen in de Emiraten was het tijd om door te vliegen naar Oman. Boeken met Oman Air lijkt op hoe het hier 15 jaar geleden ging: gratis ruimbagage, gratis je stoel kiezen, gratis hapje en drankje aan boord, en zelfs op het laagste niveau een fysieke frequent-flyerpas Aan boord van de 737-900. Met IFE, dat zie je ook niet zo vaak op een narrowbody... Ook hier hadden ze de nodige moeite gestoken in de safety video. Uiteraard had ik uitgebreid onderzoek gedaan naar welke stoel het bekende ontbrekende raam van de 737 heeft. Ik kon dat helaas nergens vinden, dus op goed geluk eentje uitgezocht die het vrijwel zeker niet zou zijn. Faal! Bij deze: stoel 17A heeft geen raam! Aan de rechterkant leek er helemaal geen stoel te zijn met dit probleem, dus ik heb echt de slechtst mogelijke keuze gemaakt We kregen een pakje mangosap en een broodje kip (volgens de FA) of kalkoen (volgens het etiket). Op de terugweg (na een erg interessant bezoek aan een bijzonder mooi land) hadden we een wat oudere 737-800. Op de planning stond eerst een E175, maar die is op het laatste moment vervangen door de B738. Het toestel zat dan ook lang niet vol. Alsof ze het goed wilden maken, had ik dit keer een stoel met twee ramen! En meer beenruimte dan in de business class En om in het old-school-thema te blijven, hier de IFE En hetzelfde broodje als op de heenweg (en weer werd er beweerd dat het kip was).
DXB-CDG-HEL-TLL Weer in de 777, dit keer voor een nachtvlucht. Kort na vertrek een late-night snack, en daarna gaan slapen. 's ochtends keuze uit drie verschillende ontbijtjes. Ik koos voor "crêpes". Het segment naar HEL was dit keer met een E190. Stoel 1A was prima, alleen mocht je geen bagage op de grond hebben. Weer het bekende "koude ontbijt" met bessensap. En weer in de ATR-72. Dit keer was ik verder achteraan gaan zitten, met vrij weinig lawaai en dicht bij de uitgang. Interessant om te zien hoe je de nooduitgang moet kiezen afhankelijk van welke kant onder water staat! TLL-AMS-DUS Met airBaltic dit keer een 737-300. En ik kreeg dit keer van de stoelenloterij een nooduitgang-stoel! Genoeg beenruimte om languit te gaan liggen, maar weer geen bagage toegestaan ("nee, die stoel daar telt niet als 'the seat in front of you'" aldus de FA). De stoel naast me was niet bezet, dus ik kon in elk geval wel een stoelzak gebruiken. Op Schiphol weer in de E175. Waar we dit keer een choc chip cookie kregen Samengevat vond ik het een leuke trip. In totaal 128 XP verzameld, wat toch lekker aantikt. En daarnaast een paar punten met Oman Air Sindbad De vlucht met Oman Air vond ik interessant, al was het alleen maar vanwege de old-school uitstraling, en het land was ook absoluut de moeite waard. Wat ik minder vond, was dat ik bij de codeshare-vluchten van Finnair en airBaltic niets vooraf kon regelen. Dat moet tegenwoordig toch beter kunnen!
Leuk verslag van je reis! Wat heb je bezocht in Oman? Het is inderdaad een schitterend land, twee jaar geleden daar geweest. Erg bijzonder!
Ik ben natuurlijk in Muscat geweest, met alle musea en de koninklijke paleizen. Maar het mooiste vond ik wel het enorme verlaten landschap als je eenmaal de stad uit bent. Fort Bahla is een prachtig stuk Werelderfgoed. Vol met gangetjes, torens en onvindbare kamertjes. Wel oppassen voor de vleermuizen! In het dorpje Al-Ayn (niet te verwarren met de gelijknamige stad in Abu Dhabi) zijn duizenden jaren oude graftombes te zien. Ze liggen op een heuvel achter een boerderij. Je kunt er gewoon heen lopen, geen hekken of toegangspoortjes, alleen een bord waarop staat dat je er niet aan mag komen. Heel bijzonder om zo vlak naast monumenten uit de bronstijd te kunnen staan. Op mijn laatste dag heb ik nog een ritje langs de kust gemaakt. Veel prachtige dorpjes met blinkend witte huizen tussen de bergen aan de Arabische Zee. Ik wil er absoluut nog een keer naar terug (heb nog lang niet alles gezien), maar dan ga ik wel in een ander jaargetijde. Middagtemperaturen van rond de 46 graden vond ik iets te veel van het goede...
Ik wil er ook nog graag een keer heen. Ik ga binnenkort een sloot punten inwisselen om BC die kant op te gaan. Alleen inderdaad wel in de winter (dan is het in die contreien prima uit te houden is mijn ervaring).