Ik had begin dit jaar al tickets geboekt op wat toen de laatste vlucht met de Fokker 70 van KLM leek te zijn, namelijk BSL-AMS op zaterdagmiddag 28 oktober. Een paar weken geleden werd echter bekend wat echt de laatste vlucht zou zijn: KL1070 LHR-AMS op diezelfde avond. Het leek me erg gaaf om mee te gaan op deze aller-allerlaatste vlucht, maar dan zou ik na BSL-AMS een uur overstap hebben naar KL1079 AMS-LHR, en op LHR zelfs in minder dan een uur weer terug bij de gate moeten zijn om gelijk weer terug te vliegen. Alles op aparte tickets, want de tijd op LHR was te kort om een retourtje te boeken. Gekkenwerk natuurlijk, maar ik vond het bijzonder genoeg om het toch te proberen. PH-KZM op EuroAirport Basel-Mulhouse. Tijdens de vlucht vermeldde de captain nog dat het voor de hele crew de laatste dienst op een Fokker was, en de op één na laatste commerciële vlucht van dit toestel. Vanavond nog een rondje naar Hannover en daarna was het voorbij. Eenmaal geland op AMS waren er heel wat vliegtuigspotters te zien langs de runways en taxibanen. Geparkeerd op het platform, en met de bus naar de terminal gebracht. Snel richting de paspoortcheck bij de D-pier gerend, waar een lange rij stond, maar gelukkig mocht ik in de rij voor korte overstap aansluiten. Het was namelijk al 16:30 terwijl de vlucht naar LHR om 17:00 zou vertrekken, en gelukkig was de korte rij ook echt kort en was ik binnen vijf minuten bij de gate. Bij de gate zaten ook een paar vliegtuigspotters te wachten, herkenbaar aan hun grote camera's en "Farewell Fokker"-shirts, maar de meeste passagiers leken gewoon op weg naar Londen te zijn. Tijd om in te stappen, uiteraard in de PH-KZU met het portret van Anthony Fokker op de staart. Captain Galloway houdt een praatje voor vertrek. De ingang was versierd met slingers Onze escorte richting de startbaan. Eenmaal geland op Heathrow T4 snel een foto van ons toestel gemaakt en op volle vaart naar de transfer desk gerend (uiteraard aan de andere kant van de terminal ). Snel mijn boarding pass laten zien, de hoek om gelopen naar de security, en.... niemand! Het personeel zat duimen te draaien, dus ik kon gelijk mijn spullen op de band leggen en doorlopen. Daarna als een malle het hele eind teruggerend en ruim op tijd bij de gate gearriveerd. Daar leek het wel een clubavond van vliegtuigspotters, geen "normale" passagiers te bekennen Niet veel later mochten we boarden. Nog een laatste plaatje voor vertrek. "I'm sure you all know what this is about", begon zijn praatje dit keer, terwijl tientallen camera's hem aankeken. Tegen het eind van de vlucht deelde de crew deze goodiebags uit Zowel de senior FA als de captain vertelde wat deze dag voor hun betekende. Een mooi afscheid voor de captain die met pensioen ging na 25 jaar Fokkers te hebben gevlogen. Weer thuis op Schiphol, blik in de cockpit met vlaggen. Al met al een bijzondere ervaring!
Bedankr voor jouw leuke Bericht! Wij vlogen met KL1991 naar huis die avond. Net op tijd om KL1070 nog live te zien ankomen op de standplaats A41 toen wij opstegen. Wat en raar gevoel!