Afgelopen weekend heb ik een tripje gemaakt naar de Baltische staten. Eén van de redenen was om de nieuwe Bombardier CS300 van airBaltic uit te proberen.
Bij airBaltic kun je kiezen om online in te checken, of bij de balie op Schiphol. Met de machines op de luchthaven kan het niet! Beetje vreemd, en ook vrij irritant dat stoelkeuze altijd betaald is. Als je een gratis stoel wilt, wordt er automatisch één toegewezen.
YL-CSA (het eerste exemplaar) op de B-gate op Schiphol.
Het toestel heeft een 2-3 indeling met behoorlijk grote bagagebakken.
Klein schermpje boven de stoelen, voor de veiligheidsinstructie en de live map.
Zicht uit het raam.
Ik zit prima met m'n 1m86. Stijlvol grijs interieur.
De safety card.
Na een paar dagen in Riga en Tartu was het tijd om terug te gaan. Dit keer wilde ik persé aan het raam zitten, dus besloot ik om toch maar bij te betalen. Ik kies 9A, betaal 11,99, klik op next, betaling gelukt en.... There has been an error! Ik blijk niet ingecheckt, dus opnieuw geprobeerd. Stoel 9A is niet meer te kiezen, dus dan maar 22A voor 9,99. Weer een error! Inmiddels staan die beide bedragen twee keer op mijn creditcard (weliswaar nog steeds "in behandeling") dus hier ging iets helemaal mis.
Uiteindelijk op het vliegveld ingecheckt, en daar kreeg ik zowaar gratis 26A toegewezen en bleek 26C leeg te zijn
Op de terugweg taxiën we langs broertje YL-CSB.
Nog ff het ijs van de vleugels spuiten (ik zag een flinke ijspegel aan het eind hangen) en we kunnen op weg.
Tenzij je business class reist is alles BOB, dus had zelf nog een pakje Long Chips meegenomen. De kop thee kostte 3,- maar je krijgt wel een lekker grote beker.
Enige minpuntje van de CS300 vind ik dat er bij een bepaald motortoerental een flinke resonantie te horen is die door het hele vliegtuig trilt, dus vlak voor takeoff en vlak na de landing is er een paar seconden een luid snerpend geluid te horen. Maar al met al vind ik het een prima toestel: Comfortabele stoelen, mooi schermpje om de route te volgen en tijdens de vlucht vrij weinig motorgeluid. Ik zou het helemaal niet erg vinden om de CS300 vaker langs te zien komen
-
- Bestandsgrootte:
- 225,9 KB
- Weergaven:
- 14
Laatst bewerkt: 9 feb 2017