Dit jaar had ik tot nu toe net niet genoeg XP verzameld om Gold status te halen, dus ik ging op zoek naar een reis om relatief goedkoop een groot aantal binnen te halen. Mijn oog viel op één van de welbekende business class fares via CDG. Ook wilde ik nog eens in de Fokker 100 zitten die momenteel door KLM wordt geleast van Carpatair, dus ik kwam uit op het volgende programma: AMS-HAM met Carpatair (F100) HAM-CDG met AF (A318) CDG-OSL met Joon (A320) OSL-CDG met Joon (A320) CDG-HAM met AF (A318) HAM-AMS met KLM (B737) De Fokker 100 op AMS. Blijft toch een mooi toestel. De piloot (in elk geval degene die de mededelingen deed) was trouwens Nederlands. Zou Carpatair weer een piloot van KLM hebben ingehuurd? Of misschien een ex-KLM'er die nu voor Carpatair werkt? Het interieur voelde wat gedateerd. Veel beige plastic, en het rammelt en kraakt allemaal wat. Maar het toestel was bijzonder stil en de vlucht was erg comfortabel. De standaard KLM-snacks werden geserveerd, verder weinig bijzonders. Na een dagje in Hamburg te hebben doorgebracht (leuke stad trouwens), was het tijd om door te vliegen naar CDG. De A318 (de "babybus", ook een nieuw toestel voor mij) staat klaar aan de gate. De business class-stoel van AF. Uiteraard precies hetzelfde als in economy, maar zonder buren. Lekker uitgebreid ontbijt. De service aan boord was prima, er werd regelmatig gevraagd of ik nog iets wilde drinken. Eenmaal op CDG overgestapt op de A320 van Joon, "the new generation of travel by Air France" zoals voortdurend werd benadrukt. Ik vind het nog steeds een raar concept: een airline speciaal voor "Millennials", die ze proberen te lokken met een hippe uitstraling. Cabinepersoneel in shirts en sneakers, biologische koffie aan boord, USB-sockets bij elk stoel en gratis on-board Wifi (maar geen internet!). In werkelijkheid is het hele concept vooral een manier om de kosten van het cabinepersoneel te drukken. Dat wordt namelijk extern ingehuurd, in plaats van dat het op dure Air France-contracten werkt. Zal het werken? We zullen het zien. Het ontbijt aan boord is vergelijkbaar met wat je bij AF krijgt. Ook weer met zo'n enorme staaf boter, vraag me altijd af wat je daar nou mee moet... De in-flight Wifi werkt op zich goed. Je kunt de Joon-app gebruiken, of je gewone webbrowser, en dan kun je de live map bekijken of muziek en films streamen. Ik heb daar zelf niet zo'n behoefte aan, maar het is wel een leuk idee.
Na een paar dagen in Noorwegen (erg mooi in de herfst!) was het tijd om terug te gaan, op zondagavond. Een paar uur voor vertrek kreeg ik een berichtje van AF dat de uitgaande vlucht vertraagd was en ik de aansluiting naar HAM niet ging halen. Ik was daarom omgeboekt naar de vlucht van maandagochtend. Gelukkig kon ik mijn hotel in Hamburg nog kosteloos annuleren, dat scheelt toch weer. Weer een A320 van Joon. Het boarding-proces ging erg rommelig: ik mocht uiteraard de priority-rij gebruiken, maar eenmaal in de jetbridge werden we tegengehouden en hebben we daar ruim 10 minuten staan wachten! Daarna werd naar ons stoelnummer gevraagd, en iedereen die achterin zat werd op snauwende toon naar de zijkant verwezen. Later zag ik ze via een tweede trap achterin het vliegtuig stappen. Ook toen ik eenmaal voorin was ingestapt, moest iedereen aan de kant omdat er een rolstoelgebruiker binnen was gebracht en de rolstoel plus begeleider weer naar buiten moesten. Erg slordig geregeld allemaal, waarom laat je mensen boarden als het toestel nog niet klaar is? De stoel. Weinig bijzonders, maar ik vind op zich het design en de kleuren van Joon wel geslaagd. De avondsnack. Met een mediterraans groentecakeje en een soort rosbief met een gedroogde abrikoos. Het personeel was hier was afstandelijker dan bij AF, en bleef het grootste deel van de vlucht buiten het zicht. Eenmaal op CDG naar de informatiebalie gegaan en een hotelvoucher gekregen voor het Mercure Hotel, ongeveer 15 minuten van de terminal met de hotelshuttle. Je kent het waarschijnlijk wel: eerst in een lange rij om in te checken, en vervolgens zit je om 22:00 in de dinerzaal een standaardmenu weg te werken met vermoeide mensen om je heen die er allemaal ook niet willen zijn De kamer was ruim en schoon, maar er was duidelijk ooit in gerookt (die geur gaat nooit weg). De badkamer had zoals vaker last van spetterend douchwater op de vloer, en om onduidelijke redenen was het toilet in een apart kamertje...? Het ontbijt werd geserveerd vanaf 05:30. Ik moest de hotelshuttle van 05:43 hebben, dus ik was om 05:25 in de ontbijtzaal zodat ik nog net een hapje kon eten. Helaas, om 05:40 begon het vrij druk te worden maar was er nog steeds geen ontbijt te bekennen ("yes it's coming, there is just some problem!"), dus toen maar besloten om in de lounge op CDG te ontbijten. Niet erg professioneel van Mercure Aan boord een tweede ontbijtje. Komt bekend voor Na nog een (kort) dagje Hamburg weer terug, dit keer met een 737-700 van KLM zelf. Aan boord het standaard broodje en stroopkoekje. Conclusie: In totaal heb ik 70 XP verdiend voor zo'n 500 euro, dus wat mij betreft een mooie score. De vertraging was vervelend, maar heeft mijn reis verder niet enorm verstoord (alleen mijn slaap). Uiteraard heb ik inmiddels een claim ingediend, dus hopelijk krijg ik nog geld terug. Hamburg is een leuke stad om te zien, en Noorwegen is erg mooi in de herfst. De Fokker 100 is een comfortabel toestel, dat je helaas steeds minder ziet. Joon is een beetje een onzinnig concept, en is verder eigenlijk identiek aan Air France. De "hippe" uitstraling stoort me niet, maar het is ook niet alsof ik daar speciaal voor zou kiezen. Het boardingproces op OSL vond ik wel echt een blamage, dat moet veel beter kunnen.
dit soort dingen: https://www.versmarktvreeburg.nl/lu...ter-met-plantaardige-olie-gezouten-250gr.html