Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Halverwege 2020 is Schiphol met enkele partners gestart met een proef om duurzaam te taxiën. Het idee hierachter was dat er op die manier minder brandstof nodig zou zijn om de vliegtuigen op de juiste plek te krijgen, alvorens ze bijvoorbeeld kunnen vertrekken. Inmiddels zijn de eerste proeven afgerond en blijkt er een flinke brandstofbesparing mogelijk te zijn op Schiphol door duurzaam taxiën.
Taxibot
Normaliter rijdt een vliegtuig zelf naar de startbaan of naar de gate. Tijdens die rit verbruikt het vliegtuig nog veel brandstof en komt er ook het nodige geluid vrij. Om zowel geluids- als ook milieuoverlast te verminderen gingen Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Corendon, KLM, Transavia en EasyJet de samenwerking aan. Bij de proef is gekeken of de Taxibot, die voor 95% minder brandstof verbruikt dan de traditionele sleepvoertuigen, kan zorgen voor een reductie van geluid en brandstof.
Resultaten
Uit de eerste resultaten blijkt dat er een flinke brandstofbesparing te behalen is door duurzaam te taxiën. Het blijkt dat door dit duurzaam taxiën er zeker 50% op brandstofverbruik bespaard kan worden. Dit is natuurlijk een grote winst voor het milieu. Minister van Nieuwenhuizen reageerde dan ook erg positief op deze eerste resultaten:
Mooi dat de proef met de Taxibot uitwijst dat de luchtvaart flink kan besparen op het gebruik van kerosine tijdens het taxi-proces en daarmee de uitstoot kan verminderen. Nu volle kracht vooruit zodat dit binnen afzienbare tijd de standaard wordt in de luchtvaartsector!
Bij de proef werden middelgrote vliegtuigen naar de start- en landingsbanen gebracht door de Taxibot. Tijdens deze rit konden de motoren grotendeels nog uitblijven. Afhankelijk van welke baan gebruikt werd, was er een brandstofbesparing van zo’n 50% en zelf 65% bij het gebruik van de Polderbaan door duurzaam taxiën.
Uitbreiden
Zoals de minister al aangaf, ‘Nu volle kracht vooruit’. Aangezien Schiphol nog maar over één Taxibot beschikt is het natuurlijk eerst van belang dat er nog meer van deze sleepvoertuigen bij komen. Verder kwam er uit het onderzoek naar voren dat er flinke aanpassingen nodig zijn op de luchthaven. Zo zijn aanpassingen in infrastructuur, techniek en processen nodig. En als deze aanpassingen zijn doorgevoerd, moet natuurlijk ook alles goedgekeurd en gecertificeerd zijn. Het doel is dan ook om uiterlijk 2030 duurzaam taxiën op Schiphol als standaardprocedure in te voeren.
Vanaf het voorjaar 2022 start het Albatross programma. Met dit programma moet gekeken worden hoe samen met meerdere Taxibots het duurzaam taxiën uiteindelijk over de gehele luchthaven uitgerold kan worden. Het Albatross programma is onderdeel van een Europees traject. In dezelfde tijd zullen de verschillende partners die al betrokken zijn bij de proef gaan werken aan een roadmap. Dit om ervoor te zorgen dat de brandstofbesparingen door duurzaam taxiën op Schiphol in 2030 werkelijkheid zijn.
Bron en beeldmateriaal: Schiphol
Geef een reactie