Eindhoven en Rotterdam/The Hague weer bijna op niveau 2019, Schiphol blijft achter3 min leestijd

Bus bij Departures 2 Amsterdam Airport Schiphol (Bron: Amsterdam Airport Schiphol)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het herstel van de reiswereld lijkt wijdverbreid, maar gaat wel met horten en stoten. Zo moet Schiphol nog steeds allerlei beperkingen instellen door een tekort aan personeel. Daardoor is het aantal passagiers nog lang niet op niveau van 2019. Eindhoven Airport en Rotterdam/The Hague Airport zitten echter wel weer bijna op het niveau van 2019. De problemen met Schiphol lijken voor een verschuiving van passagiers naar andere vliegvelden te zorgen.

Herstel aantal passagiers

Schiphol zou in normale omstandigheden gemakkelijk weer het niveau van 2019 kunnen evenaren. Dat betekent ruim 72 miljoen passagiers en bijna 500.000 vliegbewegingen. De praktijk laat echter een ander beeld zien. Vorig jaar verwerkte Schiphol zo’n 52,5 miljoen passagiers in net geen 400.000 vliegbewegingen. En alhoewel de reisrestricties ver weg lijken is de Amsterdamse luchthaven nog steeds genoodzaakt beperkingen van de capaciteit in te stellen. Met als belangrijkste reden een tekort aan personeel.

Vooruitkijkend is Schiphol ook nog terughoudend. Dit heeft mede te maken met het voornemen van de regering om het aantal vliegbewegingen terug te brengen naar mogelijk 440.000. Dat zou ten opzichte van nu nog een groei van 10% betekenen voor Schiphol.

In de loop van 2022 heeft Schiphol Group een sterk herstel van het aantal passagiers gezien. Het volledig herstel van het verkeer naar het niveau van voor de pandemie blijft onzeker. Dat is afhankelijk van de ontwikkeling van COVID-19 en de bijbehorende reisbeperkingen, eventuele operationele beperkingen die nodig zijn en – op middellange termijn – de aankondiging van de Nederlandse regering om het aantal vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol vanaf november 2024 terug te brengen naar 440.000. – Jaarverslag 2022 Royal Schiphol Group

Schiphol zet enkel nog duurzame brandstof voor grondvoertuigen in

Eindhoven en Rotterdam/The Hague

Andere luchthavens in Nederland lijken te profiteren van de problemen op Schiphol. Passagiers en airlines wijken noodgedwongen uit. Eerder zagen we al dat vluchten uitwijken naar zowel Eindhoven Airport als Rotterdam/The Hague Airport. Kijkende naar de recentelijk gepubliceerde cijfers over vorig jaar dan lopen beide luchthavens voorop in het herstel. Zo zit Eindhoven Airport op 97% van het aantal vliegbewegingen van 2019. Voor Rotterdam/The Hague Airport is dat 95%. Ter illustratie, Schiphol zit op 80%. Een groot verschil dus.

Het is dan ook te verwachten dat zowel Eindhoven als Rotterdam/The Hague snel weer op minimaal 100% van 2019 zitten. Zeker als de vraag naar zowel privé als zakelijke reizen blijft toenemen in Nederland.

Jaar

Amsterdam Airport Schiphol

Eindhoven Airport

Rotterdam The Hague Airport

Totaal

2022

397.646

40.252

15.772

454.002

2021

266.967

21.704

6.355

295.026

2020

227.304

18.882

5.314

251.500

2019

496.826

41.438

16.683

554.94

Aantal vliegbewegingen per luchthaven per jaar (Bron: Schiphol)

Jaar

Amsterdam Airport Schiphol

Eindhoven Airport

Rotterdam The Hague Airport

Totaal

2022

52.5

6.3

2.1

60.8

2021

25.5

2.7

0.8

28.9

2020

20.9

2.1

0.5

23.5

2019

71.7

6.7

2.1

80.5

Aantal passagiers (in miljoenen) per luchthaven per jaar (Bron: Schiphol)

Terminal gebouw van Eindhoven Airport (landlide) (Bron: Eindhoven Airport)

Groningen Eelde Airport

De luchthaven van Groningen verwerkt flink minder passagiers dan Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam/The Hague. In 2018 en 2019 ging het om respectievelijk 228.000 en 176.000 passagiers. In 2021 daalde dat tot 27.000 passagiers. Terwijl vorig jaar een flinke stijging inzette tot 87.000 passagier. Dat betekent echter nog steeds slechts krap de helft van het aantal passagiers van 2019 en slechts 38% van 2018.

Tegenover RTV Noord stelde de directeur van Groningen Airport vorig jaar al te verwachten dat passagiers die normaal naar Schiphol zouden gaan juist voor Groningen gaan kiezen. De komende periode zou dan ook een periode van groei moeten worden voor GRQ.

Bron foto’s: Schiphol Airport (omslagfoto en eerste foto in artikel), Eindhoven Airport (tweede foto in artikel)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *