Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In navolging van het jaar van Schiphol Airport in 2020, beschrijven we in dit artikel de belangrijkste gebeurtenissen voor de Eindhovense luchthaven. Op Eindhoven Airport mag het dan een groot deel van 2020 een stuk rustiger zijn geweest qua passagiers. Maar dat betekent niet dat er in de rest van het jaar verder niets gebeurd is. Dit artikel blikt terug op Eindhoven Airport in 2020.
Het jaar in cijfers
Vol goede moed startte het jaar op de luchthaven van Eindhoven in 2020. Er waren veel vluchten en passagiers. Tot het uitbreken van de coronacrisis. In 2020 vlogen er via Eindhoven Airport 2,1 miljoen reizigers. In 2019 vlogen er 69% meer passagiers. Ook nam het aantal vliegbewegingen af, ten opzichte van 2019 werd maar 45% van het aantal vliegbewegingen uitgevoerd, namelijk 18.882 bewegingen. Het aantal bestemmingen is nagenoeg hetzelfde gebleven, namelijk 83 stuks.
Verbeteringen
In Eindhoven hebben ze ingezet op een duurzamere luchthaven. Dit moet op verschillende vlakken zichtbaar worden. Zo zijn er sinds oktober 2020 geen avondvluchten meer na 23.00u. Dit moet ervoor zorgen dat er vooral in de avond geen geluidshinder meer is voor omwonenden. De luchthaven wil airlines ook stimuleren te investeren in schonere en stillere toestellen door de luchthavengelden aan te passen.
Het aantal vliegbewegingen dat toegestaan was voor afgelopen jaar, is nog niet half gehaald. De verwachting is ook dat dit jaar de aantal toegestane vliegbewegingen van 41.500 stuks niet nodig zullen zijn. Desalniettemin is de afspraak gemaakt dat het aantal vliegbewegingen tot en met 2022 bevroren blijft op 41.500 bewegingen.
Op Eindhoven Airport moeten alle grondgebonden processen verder CO2-neutraal verlopen. Voertuigen en ander materieel moet dus vervangen worden door elektrisch materieel.
Opening voorterrein
Al lange tijd is de luchthaven bezig geweest met de ontwikkeling van het voorterrein van de luchthaven. Door het instorten van de parkeergarage, net voor de opening een paar jaar geleden, moest alles gesloopt worden. Inmiddels is alles weer opgebouwd en is het voorterrein opgeleverd. Er is nu een mooie boulevard die ook meer uitnodigt om naar de luchthaven te komen dan het vorige terrein. Tevens zijn er nu voldoende parkeerplekken in de nieuwe P1 parkeergarage, voor de deur. In 2021 wordt het securitygebied verbeterd en opgeleverd.
Vanaf oktober is Privium geopend op Eindhoven Airport. Reizigers met een Privium kaart hebben nu ook hier verschillende voordelen. Zo kunnen ze versnelt door de beveiligings- en paspoortcontrole. Ook kun je met korting gebruik maken van de Aspire Lounge, die sinds eind 2019 geopend is.
Innovatie
Op het gebied van innovatie en ontwikkeling blijft de luchthaven actief. Zoals al gezegd is er flink geïnvesteerd in het voorterrein, maar ook aan het CO2-neutraal maken van alle grondgebonden processen.
Samen met Vanderlande is men een onderzoek aangegaan waarbij gekeken gaat worden of er verbeteringen mogelijk zijn in verschillende de bagageprocessen. Het is voor Vanderlande erg interessant om te kijken welke innovaties wel en niet werken en waar ook verbetering in moet komen. De samenwerking tussen Eindhoven Airport en Vanderlande moet zorgen voor de ontwikkeling van geavanceerde oplossingen die de luchthaven duurzamer, schaalbaarder en slimmer kunnen maken.
Met de gemeente Eindhoven, TU/e en andere instanties wordt ook gekeken naar nieuwe innovaties voor de toekomst. Denk aan de Brainportline. Deze lijn gaat de luchthaven niet alleen beter verbinden met de trein, maar ook met de stad en andere belangrijke Brainport locaties. Zo moeten bedrijven gemakkelijker bereikbaar worden vanuit de Eindhovense luchthaven.
Hoewel er dan ook veel minder reizigers en vluchten waren, was 2020 voor Eindhoven Airport zeker een jaar waarbij veel verbeteringen zijn doorgevoerd alsook doelen voor de toekomst zijn gesteld.
Bron & Beeldmateriaal: Eindhoven Airport
Geef een reactie