Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Coronacrisis houdt ook de luchtvaart nog steeds in zijn greep. Het blijft voor een groot deel van de wereld hoogst onzeker of vluchten doorgang kunnen vinden in verband met de vele inreisbeperking. De normaal zo strenge ticketvoorwaarden zijn daarom bij nagenoeg alle airlines aangepast. Voor bestaande vliegtickets is het omboekbeleid veelal afhankelijk van de originele boekingsdatum. Voor nieuwe tickets gelden echter meestal weer andere voorwaarden. InsideFlyer zet het actuele omboekbeleid van de grootste Europese carriers op een rijtje.
Aangepast netwerk
Door de vele inreisbeperkingen kunnen vliegmaatschappijen maar een deel van hun netwerk uitvoeren. Zo moesten bijvoorbeeld KLM, Delta, British Airways, Transavia, Brussels Airlines en vele anderen een deel of zelfs de gehele vloot stilleggen. Veel airlines hebben inmiddels aangekondigd in juni het netwerk weer voorzichtig op te starten. Zo zal bijvoorbeeld Transavia starten met zes Europese bestemmingen. Brussels Airlines maakt ook weer bekend om een aantal vluchten uit de gaan voeren vanaf 15 juni. KLM bekijkt per week welke bestemmingen mogelijk zijn in het Europese en intercontinentale netwerk. Het Amerikaanse Delta voert momenteel alleen nog op een select aantal routes vluchten uit.
Omboekbeleid
In dit artikel bespreken we het actuele omboekbeleid van een selectie van de grootste airlines in Europa. Dat zijn Lufthansa, British Airways, Air France, KLM, Turkish Airlines en Aeroflot. Daarnaast zullen we kort ingaan op de low cost carrier EasyJet.
Door de huidige situatie kan het omboekbeleid van airlines snel veranderen. Check daarom ook altijd de website van de luchtvaartmaatschappij zelf voor de meest actuele informatie. Voor elke maatschappij die besproken wordt in dit artikel nemen we ook een verwijzing op naar relevante pagina’s van de website van de airline.
Lufthansa
De Duitse gigant Lufthansa Group is niet alleen bekend van de gelijknamige airline. SWISS, Austrian Airlines en Brussels Airlines behoren namelijk ook tot Lufthansa. Het voordeel daarvan is dat het frequent flyer programma Miles & More dus ook bij al deze airlines hetzelfde werkt. Een ander voordeel in deze tijden is dat het omboekbeleid van de genoemde airlines hetzelfde is.
Lufthansa Group heeft het omboekbeleid recentelijk nog aangepast. De datum tot wanneer je een vlucht uit kunt stellen is namelijk verlengd naar december 2021. Dit geldt voor vluchten uitgevoerd door Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines en Air Dolomiti. Het is slechts eenmaal toegestaan om de datum in de boeking te wijzigen tot uiterlijk 31 december 2021. Eerst was dit 30 april 2021. De wijziging moet gedaan worden voordat de originele vluchtdatum verstreken is. Lufthansa Group zegt met deze maatregel tegemoet te komen aan de actuele wensen van de reiziger.
Het wijzigen van de datum van je vlucht kun je doen door telefonisch contact op te nemen met de respectievelijke airline of in de online omgeving op de website. Heb je geboekt via een reisagent, neem dan contact op met de reisorganisatie. Het wijzigen van de vlucht is niet alleen bij Lufthansa mogelijk, maar ook bij de ander airlines die onder de Duitse airline vallen. Specifieke info is middels onderstaande links te raadplegen:
- Lufthansa: Flexible rebooking options
- SWISS: Free rebooking
- Austrian Airlines: Flexible rebooking options (website lijkt nog niet bijgewerkt te zijn met het nieuwe omboekingbeleid)
- Brussels Airlines: Herboekingsopties
- Air Dolomiti: Rebooking options.
British Airways
De Britse nationale carrier British Airways heeft deze overzichtspagina gemaakt waar je alle belangrijk info terug kan vinden als het gaat om wijzigingen. De airline adviseert om ervoor te zorgen dat het ‘Manage my Booking’ gedeelte van je online profiel altijd actueel is. Een wijziging van je ticket is nu tijdelijk gratis. Een eventueel verschil in ticketprijs dient wel betaalt te worden.
Vluchten kunnen op korte termijn gewijzigd of geannuleerd worden. Via deze flight checker kun je de meest actuele status van een vlucht inzien. Indien je een voucher hebt gekregen doordat je vlucht is geannuleerd of als je zelf een voucher hebt aangevraagd, dan is deze geldig tot 30 april 2022. Dit kan in de meeste gevallen via je online profiel van British Airways. Heb je geboekt via een reisagent dan dien je die via de reisorganisatie zelf te regelen.
Air France & KLM
De Franse nationale carrier Air France werkt ook met een voucher-systeem. Als je vlucht geannuleerd is kun je een voucher aanvragen via de website. Ook als je niet kunt of wil vliegen is het mogelijk om een voucher te krijgen of te wijzigen zonder wijzigingskosten. Je moet wel een eventueel tariefverschil bijbetalen, net als bij de meeste airlines.
Alle info over het omboekbeleid van Air France lees je hier terug. Let op dat eventuele wijzigingen gedaan moeten worden voor de originele vertrekdatum.
Alhoewel Air France en KLM tot hetzelfde bedrijf behoren is het omboekbeleid niet hetzelfde. KLM biedt namelijk wel de mogelijkheid tot terugbetaling in geld. Ook geeft KLM tijdelijk 15% ‘Bonus’ als je kiest voor een voucher. Zou je een voucher van € 100 aanvragen, dan krijg je dus € 115. Als je van plan ben om later dit jaar nog met KLM te vliegen dan kan dit een interessante optie zijn. Let erop dat je de voucher wel voor 30 september 2020 in moet wisselen.
Terugbetaling in geld is alleen mogelijk als de vlucht door KLM zelf geannuleerd is. Kun je of wil niet je niet vliegen dan mag je kosteloos wijzigen (een eventueel tariefverschil moet je wel bijbetalen) of annuleren. Kies je zelf voor het annuleren van de vlucht dan krijg je een voucher. De meest actueel info over het omboekbeleid van KLM lees je hier terug.
Turkish Airlines
Ook Turkish Airlines vliegt een beperkte dienstregeling en neemt allerlei extra veiligheidsmaatregelen. De nationale airline van Turkije biedt net als de voorgaande maatschappijen de mogelijkheid tot het wijzigen van de vlucht zonder wijzigingskosten. Ook nieuw aangekochte tickets krijgen deze extra flexibiliteit.
Als je zelf je ticket wil wijzigen dan heb je bij Turkish Airlines naast meest reguliere opties ook de mogelijkheid om een gedeelte in miles terug te krijgen. Je krijgt 1.000 punten in je Miles&Smiles Account per € 10 ticketwaarde. Je kunt ook kiezen voor een voucher. Net als bij KLM krijg je dan 15% meer waarde dan de originele prijs die je betaalde bij het boeken. Kies je voor een voucher? Dan kan deze alleen bij Turkish Airlines ingewisseld worden. Alle relevante info lees je hier terug.
Aeroflot
Eind vorige maand maakte Aeroflot het omboekbeleid bekend. Ook de nationale airline van Rusland werkt met de mogelijkheid tot het krijgen van een voucher bij annulering of wijziging. Aeroflot hanteert een geldigheid van drie jaar. Vluchten kunnen vooraf gewijzigd worden of je kunt dus kiezen voor een voucher. Als je vlucht geannuleerd is krijg je met een voucher 15% korting op een nieuw vlucht. Dit is dus vergelijkbaar met KLM en Turkish Airlines. Heb je echter een flexibel ticket geboekt, dan krijg je zelfs 25% korting op een nieuw ticket. Voor tickets die na 1 mei 2020 zijn aangekocht zegt Aeroflot de standaard voorwaarden te hanteren.
EasyJet
Tot slot bespreken we het omboekbeleid van de low cost carrier EasyJet.
Als je vlucht met EasyJet geannuleerd is dan kun je aanspraak maken op een voucher die een jaar geldig is. Als je voor een voucher kiest geeft EasyJet ook wat extra’s. Je kunt namelijk kiezen uit een extra voucher t.w.v. € 5 voor korting op een nieuwe vlucht of op eten en drinken aan boord. Kies je voor het wijzigen van je vlucht dan kun je kosteloos omboeken naar iedere andere vlucht binnen het netwerk zonder dat je bij hoeft te betalen. Dat is zeker een nette regelening. EasyJet biedt geen mogelijkheid om ongebruikte vluchten die niet door de airline zelf geannuleerd zijn gecompenseerd te krijgen. Wel is het mogelijk om in dat geval de luchthavenbelastingen terug te vragen. Alle info over het omboekbeleid is hier terug te lezen.
Geef een reactie