Transavia start weer met 6 Europese bestemmingen

Wat gebeurt er met de vliegtuigen nu je niet kunt vliegen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Net als KLM in Nederland gaat ook Transavia langzaamaan de dienstregeling weer opstarten. Gezien het feit dat inreisbeperkingen in sommige landen opgeheven worden ziet de Nederlandse low cost carrier kans om weer naar zes Europese bestemmingen te gaan vliegen. Transavia neemt aan boord wel extra voorzorgsmaatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het Coronavirus.

Repatriëring

Al negen weken voert Transavia geen reguliere vluchten meer uit. Wel zijn er de afgelopen tijd ruim 50 repatriëringsvluchten verzorgd, onder meer vanuit Marokko, Spanje, Portugal, Egypte, Turkije en Tunesië. Nu wil de maatschappij weer een aantal bestemmingen in het netwerk gaan opstarten. Dat betekent echter nog steeds dat een groot deel van de 42 Boeing 737 toestellen aan de grond blijft staan. Een woordvoerder van Transavia laat in gesprek met InsideFlyer weten dat er maximaal acht Boeing 737 toestellen ingezet zullen worden. Dat is slechts 5% van de totale capaciteit.

Netwerk

De bestemmingen die weer beschikbaar komen zijn Athene, Heraklion en Thessaloniki in Griekenland, Malaga in Spanje en Faro en Lissabon in Portugal. Italië, waar de inreisbeperkingen recentelijk werden opgeheven, zit daar dus niet bij. Deze vluchten vertrekken vanaf 4 juni 2020 vanuit Amsterdam Airport Schiphol (AMS). Over wanneer er weer gevlogen wordt vanuit Rotterdam / The Hague Airport (RTM) is nog geen duidelijkheid. De maatschappij houdt de situatie nauwlettend in de gaten.

Transavia wil in de loop van de zomer meer bestemmingen aan het netwerk toevoegen. Volgens de maatschappij is dat wel afhankelijk van de maatregelen van de respectievelijke lokale autoriteiten. Per week wordt de situatie in de relevante Europese landen bekeken. Toch is de leisure carrier blij dat weer aantal vluchten per week doorgang vinden als ‘voorzichtige opstart van het netwerk’.

‘We zijn blij dat we onze passagiers in deze voor iedereen ingrijpende periode, weer perspectief voor het veilig en gezond vliegen kunnen bieden’ – Marcel de Nooijer, CEO bij Transavia Nederland

Boeing 737 van Transavia (zijkant) (Bron: Air France - KLM)
Boeing 737 van Transavia (zijkant) (Bron: Air France – KLM)

Voorzorgsmaatregelen

Volgens Marcel de Nooijer, CEO bij Transavia Nederland, neemt men extra voorzorgsmaatregelen ‘om het vliegen zo veilig mogelijk te maken’. Denk bijvoorbeeld aan een frequentere reiniging van de cabine. Ook is het de bedoeling dat de contactmomenten tussen de crew en passagiers tot een minimum beperkt blijven. Passagiers die vertrekken vanuit zogenaamde risicogebieden moeten een gezondheidsverklaring invullen om te beoordelen of ze fit genoeg zijn om te vliegen.

Net als bij veel airlines is het ook bij Transavia verplicht om tijdens het boarden en gedurende de vlucht een mondkapje te dragen. Transavia kiest er niet voor om stoelen vrij te houden. Theoretisch gezien zou een Boeing 737-800 dus met 189 passagiers naar Griekenland kunnen vertrekken. Echter verwacht de maatschappij niet dat er zoveel vraag zal zijn in het begin. Als er duidelijk is hoeveel passagiers meevliegen kijkt de crew naar een eventuele herverdeling van de zitplekken. Meer over alle voorzorgsmaatregelen die Transavia neemt lees je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *