Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM maakt van PET-flessen hulpmiddelen voor onderhoud en reparatie van de vliegtuigen. Dit is tot nu toe de enige luchtvaartmaatschappij die dit doet. De lege flessen worden ingezameld na de vluchten en bewerkt tot filament. Dit is de grondstof waar 3D-printers gebruik van maken.
Dit doet KLM met de lege PET-flessen
De bewerkte PET-flessen worden dus gebruikt voor de 3D-printers. Voorheen werden deze benodigdheden extern ingekocht, waardoor de kosten nu omlaag gaan van 60 euro naar 17 euro per kilo. De geprinte onderdelen worden door de Engineering & Maintenance afdeling van KLM gebruikt voor bijvoorbeeld een geprinte cover. Hierdoor is er bij het onderhoud van een turbineblad geen beschermende tape meer nodig. Daarnaast is er een onderdeel voor de B787 ontwikkeld waarmee de bagagevakken door één persoon losgemaakt kunnen worden in plaats van twee.
De inzameling en verwerking doet de luchtvaartmaatschappij met Morssinkhof Rymoplast en Reflow. Het doel van KLM is om in 2030 het restafval met de helft te verminderen ten opzichte van 2011. Het doel is om in totaal minder afval te produceren en meer de recyclen. Vorig jaar is het restafval met 9 procent verminderd en 28 procent werd gerecycled.
In het onderstaande filmpje kun je meer zien over het 3D printen bij de luchtvaartmaatschappij:
Afbeeldingen ©KLM
Geef een reactie