Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Deutsche Bahn (DB) heeft woensdag in Berlijn het eerste rijtuig van de nieuwe ICE L gepresenteerd. De trein van de Spaanse fabrikant Talgo zet nieuwe maatstaven op het gebied van toegankelijkheid. De nieuwe treinen zullen in het najaar van 2024 worden toegevoegd aan de dienstregeling. Ook in Nederland zullen we de nieuwe Deutsche Bahn ICE L treinen gaan zien. Ze worden namelijk ingezet op de route Berlijn – Amsterdam. DB is overigens per dit jaar lid geworden van Star Alliance.
Nieuwe verlaagde trein
De nieuwe treinen hadden in 2023 al klaar moeten zijn, maar dat is vertraagd. De nieuwe Deutsche Bahn ICE L treinen zijn verlaagd. Hierdoor is er traploze toegang en kunnen passagiers in een rolstoel voor het eerst zonder extra hulp de ICE L in- en uitstappen. Maar ook alle andere passagiers, bijvoorbeeld met grote koffers, kinderwagens of fietsen, hebben baat bij een vlakke toegang.
Vanaf het najaar van 2024 zullen 23 ICE L’s – de L staat voor de Engelse term “low floor” – de langeafstandsvloot van DB geleidelijk versterken. Een trein bestaat uit een multisysteemlocomotief en 17 personenrijtuigen inclusief stuurstandrijtuig. Ze bieden in totaal 562 zitplaatsen, waarvan 85 1e klas en 477 2e klas. De treinen kunnen maximaal 230 km/u rijden.
Nieuw interieur
Comfort staat bij DB hoog in het vaandel. Daarom werd voor de ICE een volledig nieuw interieurontwerp ontwikkeld. Het is vanaf 2024 te ervaren op de ICE L in de eerste trein. Met de nieuwe materialen en kleuren, zoals de stoelhoezen van hoogwaardig pool-loze stoffen en 85 procent wol, biedt de DB een hoge kwaliteit van de stoelen, zowel in de 1e als de 2e klas.
Een gebruik van hout, bijvoorbeeld op de tafels en wandbekleding, de binnenverlichting die afhankelijk is van het tijdstip van de dag en de nieuw ontwikkelde stoelen maken de ICE L nog huiselijker en comfortabeler.
In deze aangename huiskamersfeer staat natuurlijk ook een restauratiewagen met zitjes en een staanplaats ter beschikking voor de reiziger. Bovendien beschikt de ICE L over een bijzonder ruim peuter- en gezinsgedeelte met op de leeftijd afgestemde wandmotieven en vier kinderwagenruimtes.
Elke rijtuig heeft ook bagagerekken en acht fietsenstallingen per trein. Informatiemonitoren in de instap- en zitgedeeltes voorzien reizigers van realtime gegevens. Het maakt niet uit of je in de trein werkt of op vakantie gaat, WiFi zou perfect moeten werken in de trein door een speciaal ontwikkeld raam dat gsm-straling doorlaat.
De ICE L wordt gebruikt vanaf 2024
De nieuwe treinen gaan vanaf oktober 2024 stapsgewijs rijden. Ze zullen worden ingezet op routes binnen Duitsland maar ook internationale bestemmingen gaan bedienen. Denk aan routes naar Nederland, Oostenrijk en Zwitserland. De route Berlijn – Amsterdam zal ook met deze nieuwe trein worden uitgevoerd. Tickets zijn verkrijgbaar via DB of NS International.
De ICE L vervangt de oude Intercity 1-treinen.
Tijdwinst
De rijtuigen zullen naar verwachting eerder geleverd worden dan de locomotieven, aldus ProRail. Om eerder al een tijdwinst te behalen voert ProRail aanpassingen door en gaat NS International zogenaamde multicourante locomotieven huren. Deze locomotieven kunnen zowel de oude DB-rijtuigen als de nieuwe ICE L rijtuigen rijden. Hierdoor kan er per december 2023 al een tijdwinst zijn van 33 minuten.
Vanaf station Deventer kan er richting Berlijn een snelheid worden behaald van 130 km/h. Tussen Amsterdam en Deventer is dit 100 km/h. Dit heeft te maken met de bodem onder het spoor. Het is niet vastgesteld dat de bodem tussen Deventer en Amsterdam bestand is tegen de snelheid en de zwaardere ICE L locomotieven. Hier zal onderzoek naar worden gedaan op het stuk tussen Oldenzaal en de Duitse grens.
Naast de nieuwe treinen en locomotieven zal bij station Oldenzaal een nieuw perron worden gerealiseerd. Dit zal gebeuren aan het eind van 2023. Hierdoor kan de regionale trein op een ander perron keren en kan de ICE op volle snelheid doorrijden.
Korte afstanden: is de trein sneller of het vliegtuig? InsideFlyer zocht het uit en hier lees je daar meer over.
Dit artikel verscheen eerder op InsideFlyer DE. Er zijn enkele toevoegingen gedaan met betrekking tot de Nederlandse situatie.
Beeldmateriaal: Deutsche Bahn
Ludwig zegt
Afgelopen weekend een helse ervaring. Gereserveerde 1e klas zitplaatsen niet met boeking ontvangen dus de hele reis
stoelendans, staan, zitten op de grond. Mondkapjesterreur en slechte GSM dekking in Duitsland. Heen gemiste overstap wegens een uitgevallen trein ergens en met 2 uur vertraging aangekomen. Terug de eerste 2 uur op de grond gezeten. 2e helft van de reis in sprinters barstensvol en persen op het balkon. Tussenhalte Dülken, 20 minuten voor Venlo rende ik naar het uiteinde vd trein voor een 1e klas plaats. Deur opende niet meer terwijl elders nog mensen aan het instappen waren, dus gestrand. Volgende trein verder was uitgevallen, dus kon na 3 kwartier terug, Duitsland weer in naar Viersen en Duisburg. Door uitgevallen trein weer een uur op elkaar met ingehouden adem sprinteren tot Arnhem. Daar overvolle IC naar Amsterdam. Pas in Utrecht een zitplek. Hele reis totaal 9 + 11 uur in treinen, nauwelijks kunnen zitten of rusten. 7 keer naar de volgende trein gehold, vaak met de hele meute, het is een wonder dat ik niks ben kwijtgeraakt aan bagage. 6 van de 8 treinen reden laat met gemiste aansluitingen en een sneeuwbaleffect tot gevolg. Tot er een rechtstreekse treinverbinding komt vlieg ik voortaan lekker.