Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Delta Air Lines maakte vorige week bekend de vloot van McDonnell Douglas toestellen sneller te gaan afbouwen. Het type MD-88 zou al uiterlijk 2020 de vloot verlaten. De MD-90 zal zal nu ook sneller dan verwacht worden vervangen. Vervangers zijn bijvoorbeeld de Airbus A321neo en Boeing 737-900ER. Op termijn zal Delta dus gedag gaan zeggen aan de gehele McDonnell Douglas vloot.
McDonnell Douglas
De McDonnell Douglas toestellen van Delta zijn inmiddels gemiddeld 22 jaar oud. De Amerikaanse airline heeft er 37 van het type MD-90. De MD-88 is nog een stukje ouder: 28 jaar. Delta heeft er hier 79 van. Logisch ook, het laatst genoemde type is een oudere en kleinere variant van de MD-90. McDonnell Douglas ging in 1997 samen met Boeing. De MD-88 heeft 149 stoelen; de MD-90 heeft 158 stoelen.
De belangrijkste reden voor de vervanging van beide type vliegtuigen is de verouderde technologie. Onder meer de brandstof efficiëntie is slecht ten opzichte van nieuwere toestellen. Dit zorgt voor hogere kosten om dit toestel in de operatie te houden. Delta wil bijvoorbeeld de nieuwe Airbus A321neo en de Boeing 737-900ER in gaan zetten als vervanger. Deze toestellen kunnen meer passagiers vervoeren, tegen lagere kosten. Een ander belangrijk nieuw toestel is de Airbus A220. Dit toestel moet met zijn lagere operationele kosten veel gaan opleveren voor de maatschappij.
Afscheid
Delta had al het plan om de McDonnell Douglas toestellen uit te faseren. Paul Jacobsen, CFO van Delta, maakte vorige week bekend sneller af te willen van de verouderde toestellen. Meer details over wanneer welk toestel de vloot zal verlaten worden in de komende maanden bekendgemaakt.
KLM
KLM had ook een aantal McDonnell Douglas toestellen. Het ging echter om het type MD-11 met een capaciteit van 320 passagier. De toestellen werden vernoemd naar bekende vrouwen als Florence Nightingale en Anna Pavlova. In 2012 begon KLM met het uitfaseren van de MD-11. Op dat moment was het toestel niet meer economisch rendabel. De onderdelen van de vliegtuigen werden verkocht aan andere airlines. De laatste lijnvluchten werden in oktober 2014 gevlogen. Er werd destijds nog een poging gedaan om één MD-11 van KLM van de sloophamer te redden. Het toestel moest als museumstuk gaan dienen. Helaas is dit niet gelukt en is het toestel alsnog uit elkaar gehaald.
Geef een reactie