Delta verwacht volledig herstel in 20232 min leestijd

Airbus A350 in Delta livery (Bron: Delta)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De luchtvaart heeft de afgelopen twee jaar flink wat klappen moeten opvangen. Sinds de zomer kan er weer wat verder vooruit gekeken worden, alhoewel het nog onzeker is wat de omikronvariant gaat betekenen. Het Amerikaanse Delta verwacht een volledig herstel in 2023, dan moet het verkeer weer ten minste op het niveau van voor de pandemie zijn.

Delta zet de toon

De Amerikaanse full service carrier Delta stelt zelf tijdens de pandemie er het beste van te maken. Ed Bastian, CEO van Delta, zegt zelfs dat de maatschappij het beter deed dan welke andere Amerikaanse concurrent dan ook. En de meer dan 75.000 medewerkers spelen daar een belangrijke rol in.

Tijdens de pandemie heeft Delta niet stilgezeten. Zoals veel maatschappijen is er geïnvesteerd in de vloot en cabine. Ruim 200 verouderde toestellen zijn, zij het noodgedwongen, met vervroegd pensioen gestuurd. Twee typen toestellen zijn volledig uitgefaseerd, waaronder de Boeing 777 en McDonnell Douglas (MD) vliegtuigen. Uiteindelijk moeten er nog maar acht vliegtuigtypes overblijven. In 2019 waren dat er nog vijftien. Ondanks de pandemie heeft Delta altijd geprobeerd de service op peil te houden, of zelfs te verbeteren. Iets waar sommige Europese regelmatig op bekritiseerd worden. Als de reisrestricties het toelaten staat Delta vooraan om verbindingen weer mogelijk te maken.

Straks ook Delta Premium Select aan boord van de Boeing 767-200/-300 en Airbus A330 (Bron: Delta)
Delta investeert in de Delta Premium Select cabine aan boord van de Boeing 767-200/-300 en Airbus A330 (Bron: Delta)

Terug op het niveau van 2019

Deze maand verwacht Delta op 74% van de omzet van 2019 uit te komen. Interessant genoeg blijkt daaruit het leisure verkeer al op het oude niveau te zitten, terwijl zakelijk verkeer ‘slechts’ 60% van 2019 zou zijn. Op de korte termijn waarschuwt de carrier overigens voor het effect van de omikronvariant.

Delta voorspelt ook een verdere toename in de vraag naar premium cabines. In 2009 maakte nog maar 9% van alle stoelen uit van een luxere cabine, in de toekomst moet dat naar meer dan 30% groeien. KLM is een van de Europese airlines die ook op deze trends wil inspelen met de introductie van een nieuwe cabine.

In een recente aandeelhoudersvergadering maakt de Amerikaanse carrier bekend volgend jaar op 90% van het niveau van 2019 te willen opereren. In 2023 moet dat dus ten minste 100% zijn. Het jaar erop verwacht Delta verder te groeien. Interessante gast tijdens het event was Stephen J. Squeri, CEO van American Express. Delta en American Express werken al veel samen, maar beide bedrijven hebben de ambitie om de samenwerking de komende jaren te versterken.

Benieuwd naar de details van het event van Delta. Je kunt hier de presentatie bekijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *