Delta neemt afscheid van MD-88, MD-90 en Boeing 777

Delta neemt afscheid van MD 88, 90 en Boeing 777

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Luchtvaartmaatschappijen kiezen er in deze Coronatijd steeds vaker voor om hun vloot te moderniseren of te verkleinen. De verwachting is dat nadat het virus helemaal weg is, de luchtvaart er nog jaren over zal doen om weer op het oude niveau te komen. Reizigers zullen minder frequent met het vliegtuig gaan of überhaupt minder reizen. Daardoor zal het aantal beschikbare vluchten ook afnemen. Eerder speelden diverse luchtvaartmaatschappijen hier al op in, maar nu dus ook het Amerikaanse Delta. Delta neemt binnenkort namelijk afscheid van de MD-88 en MD-99, evenals de Boeing 777.

Vloot Delta

Delta beschikt over ruim 850 toestellen in haar vloot. De luchtvaartmaatschappij heeft van alle grote fabrikanten wel toestellen in de vloot. Van het Europese Airbus tot het Amerikaanse Boeing en het Braziliaanse Embraer. Ook heeft de maatschappij verschillende vliegtuigen van Bombardier en McDonnell Douglas.

Delta neemt afscheid van MD 88, 90 en Boeing 777
MD 90

Eerder maakte Delta Air Lines al bekend dat afscheid te willen nemen van de MD-90. De McDonnell Douglas 90 beschikt over 158 stoelen. Delta had er 37 van. De kleinere variant, de MD-88, heeft 149 stoelen. Beide type toestellen zijn tussen de 22 en 29 jaar oud. De MD-88 en MD-90 van Delta Air Lines werden voornamelijk ingezet op binnenlandse vluchten.

KLM had tot 2014 ook toestellen van fabrikant McDonnell Douglas. Het ging echter om de MD-11. Na vele jaren trouwe dienst was KLM de laatste luchtvaartmaatschappij die afscheid nam van dit type toestel.

Afscheid MD-88 en -90

Maar het is dus tijd om gedag te zeggen tegen deze werkpaarden van Delta. De laatste vluchten zullen op dinsdag 2 juni 2020 worden uitgevoerd. De laatste MD-90 vlucht zal van Houston naar Atlanta zijn. Deze vlucht zal het toepasselijke vluchtnummer MD-90 krijgen en komt om 9 uur in de ochtend aan. Delta neemt afscheid van de MD-88 die vertrekt vanuit Washington-Dulles en komt aan om 10 uur in de ochtend. Ook deze vlucht heeft een toepasselijk vluchtnummer, namelijk MD-88. De McDonnell Douglas, ook wel bekend als ‘Mad Dog’, voerde op haar hoogtepunt zo’n 900 vluchten per dag uit. Maar daar komt nu dus definitief een einde aan.Delta neemt afscheid van MD 88, 90 en Boeing 777

Boeing 777

Maar het blijft niet bij de McDonnell Douglas. Ook zal Delta dit jaar afscheid nemen van de Boeing 777. Eerder schreven wel al een review over een vlucht van Seattle naar Parijs in dit type toestel, maar wil je nog een keer met dit toestel vliegen dan zul je vlot moeten zijn. En dat laatste is wellicht nog lastig, ook omdat veel toestellen van dit type op dit moment aan de grond gehouden worden vanwege het Coronavirus.

Delta neemt afscheid van MD 88, 90 en Boeing 777
Delta Boeing 777

Delta kiest ervoor om de Boeing 777 uit te faseren omdat ze graag een eenvoudigere vloot willen. Deze vloot moet ook zuiniger zijn. Daarom zet Delta in op de nieuwere Airbus A350, die 21% minder brandstof verbruikt ten opzichte van de Boeing 777. Het is wel een opmerkelijk besluit, aangezien de Boeing 777 afgelopen jaar een geheel vernieuwde cabine heeft gekregen. Waaronder de nieuwe Delta One Suite, en nu neemt de maatschappij dit jaar dus afscheid van dit toestel.

Inzet

Tijdens huidige Corona-pandemie is de vraag naar vluchten voor reizigers ver geslonken. Op dit moment wordt de Boeing 777 dan ook ingezet als toestel om cargo te vervoeren. Het toestel wordt ook gebruikt om Amerikaanse staatsburgers terug naar huis te brengen of om pakketten en post te versturen. Vanuit Los Angeles en Chicago zijn er tientalen vluchten uitgevoerd naar Frankfurt om post te versturen naar Amerikaanse soldaten in het buitenland. Ook zijn er tal van vluchten naar Azië geweest met de Boeing 777. Dit om belangrijke medische vracht op te halen. Denk hierbij aan mondkapjes, maar ook medische apparatuur.

Het is nog niet helemaal duidelijk wanneer de laatste vlucht zal worden uitgevoerd, Delta zal daar binnenkort meer informatie over delen. Wel is duidelijk dat door het afscheid van de MD-88, MD-90 en de Boeing 777 Delta een kleinere vloot gaat krijgen.

Bron & Beeldmateriaal: Delta Air Lines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *