Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het zal je zeker niet ontgaan zijn dat er afgelopen week in Iran een Amerikaanse drone is neergehaald. Volgens Iran vloog de drone boven Iraans luchtruim, wat Amerika op haar beurt ontkend. Voorafgaand aan het incident met de drone zijn er de afgelopen weken (sinds mei) ook al enkele olietankers bestookt. Dit alles zorgt ervoor dat de spanningen tussen onder andere de Verenigde Staten en Iran verder oplopen. De plek waar de drone is neergehaald is nabij de Straat van Hormuz. Over deze plek vliegen vliegtuigen vaak vanuit bijvoorbeeld Europa richting het zuiden van Azië. Enkele airlines hebben dan ook aangekondigd niet meer over de Straat van Hormuz te vliegen, met alle gevolgen van dien.
Straat van Hormuz
De Straat van Hormuz is in het verleden al vaker een probleem geweest voor onder andere het vliegverkeer. Door de verschillende conflicten in het gebied zijn overigens meerdere plekken rondom Iran een no-fly gebied voor airlines. En dit is natuurlijk logisch, aangezien men er alles aan doet om een ramp zoals met de MH-17 te voorkomen. De Straat van Hormuz is erg belangrijk voor internationale bedrijven die hier olie met tankers halen. Het betreft hier zo’n vele miljoenen vaten olie per dag.
Maar door de aanvallen op de tankers en op de Amerikaanse drone lijken de spanningen nu dus verder op te lopen. Wat zeker is is dat airlines delen van het Iraanse luchtruim mijden en dus moeten omvliegen.
Extra tijd
De Amerikaanse Luchtvaartautoriteit (FAA) kondigde eerder aan dat het verboden is nog over het gebied rondom de Straat van Hormuz. Dit verbod geldt voor Amerikaanse airlines. Echter vele andere airlines hebben hier ook gehoor aan gegeven en moeten dus nu omvliegen. Dit omvliegen kost extra tijd, wat van tientalen minuten tot zelf meer dan een uur vliegen kan kosten. Daarnaast kost het maatschappijen extra brandstof. Onder andere KLM, Lufthansa, British Airways en Qantas hebben aangegeven een andere route te vliegen en niet meer over de Straat van Hormuz te vliegen.
Maar de extra tijd is niet het enige probleem dat zich kan voordoen voor de airlines. Een veel groter probleem op de langere termijn is als het conflict zich voortzet. Hierdoor zouden olieprijzen kunnen stijgen. En je raadt het al, dit heeft uiteindelijk ook invloed op de ticketprijzen!
Pakistan
Zoals eerder aangegeven zijn er meer gebieden in het Midden-Oosten waar niet over gevlogen mag worden vanwege de onrust in het gebied. Een van deze gebieden is ook Pakistan. Echter heeft de Pakistaanse overheid onlangs aangegeven dat er weer meer over het land gevlogen mag worden. Het Pakistaanse luchtruim wordt op dit moment meer opengesteld dan voorheen. Echter is het beperkt en dus zal ook hier voorlopig nog voor gelden dat men moet omvliegen. Dit heeft onder andere invloed op vluchten van en naar Bangkok en Delhi vanuit Amsterdam.
Bron en beeldmateriaal: KLM, Flightrader24, NOS
Wil van Heukelum zegt
Geachte heer, mevrouw,
Wij vliegen met Quatar airways 23 oktober 2019 uit Amsterdam via Doha naar Kaapstad. Op 1 november retour via Doha.
Ik heb er geen goed gevoel over met de spanningen nu in die regio. Neemt Quatar airways het met vliegroutes e.d. de veiligheid hoog op? Alvast bedankt voor uw reactie. Met vriendelijke groet,
Bert en Wil van Heukelum
Marco zegt
Bert en Wil van Heukelum,
Qatar Airways is een gerenommeerde airline en zal wanneer dit noodzakelijk is de vliegroutes aanpassen. Dit doen in principe veel maatschappijen als dat nodig is of wordt bepaald op internationaal niveau. Mocht u er geen vertrouwen in hebben, dan adviseer ik u om contact te leggen met Qatar Airways. Zij kunnen dan exact uitleggen waar zij rekening mee houden.
Alvast een goede reis!
Groet,
Marco