Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens mijn lange reis door Azië en Oceanië stapte ik maar liefst 40 keer in een vliegtuig, 3 van deze vluchten waren in first class. Na eerdere ervaringen in first class met Etihad, Qatar Airways, Thai Airways en Qantas was het nu tijd om met Cathay Pacific in first class te vliegen. Bij first class denk je al snel aan long-haul vluchten, maar Cathay Pacific biedt vanuit Hong Kong meerdere vluchten binnen Azië aan in first class, zo ook op de route van Hong Kong naar Tokyo-Haneda.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.
Inchecken
Mijn vlucht zou om 8:45 in de ochtend vertrekken. Vanuit het Hilton Garden Inn Mong Kok nam ik omstreeks 6:00 een taxi naar Kowloon Station om vanaf daar de Airport Express te nemen naar de luchthaven. Bij aankomst ging ik direct naar de first class check-in om mijn bagage in te checken en mijn boarding pass in ontvangst te nemen. In tegenstelling tot bij mijn eerdere first class ervaringen, werd er hier niets speciaals gedaan aan de grond. Bij Qantas was er namelijk een speciale first class check-in en werd ik begeleid tot aan de security; bij Thai Airways was er zelfs begeleiding van check-in tot aan de gate en werd ik met een buggy naar de lounge gebracht, maar bij Cathay was dit niet het geval.
The Wing First Class Lounge
Gewapend met mijn boarding pass ging ik vervolgens door de security om daarna richting een van de mooie first class lounges te gaan. Ik ben een echte fan van Cathay Pacific en al helemaal van de mooie lounges. Een paar jaar geleden heb ik al wel eens de business class lounges op Hong Kong bezocht, maar nog nooit was ik in een van de first class lounge geweest. The Wing is een van de first class lounges en bevindt zich direct links na de security. Doordat de lounge zich op de tweede verdieping bevindt heb je er een mooi uitzicht over de luchthaven met vliegtuigen en vertrekkende passagiers.
Ik nam een klein ontbijt met een cappuccino en ging vervolgens eens kijken of er een cabana vrij was. Dit zijn soort van privé kamers waar je rustig kunt wachten op je vlucht. het lijken wel hotelkamers en je hebt er zelfs toegang tot een jacuzzi. Helaas had ik niet veel tijd in de first class lounge en ik kreeg te horen dat ik nog wel een half uur tot drie kwartier moest wachten voordat er een cabana vrijkwam. Deze ervaring moest ik deze keer helaas overslaan. Ik ging dan maar eens kijken wat de lounge nog meer te bieden had en ging rustig zitten, wachtend op mijn vlucht onder het genot van een lekker glaasje champagne.
Boarding
Mijn vlucht had helaas een half uur vertraging. Na een prettig verblijf in The Wing was het dan eindelijk tijd om naar de gate te gaan. Mijn toestel naar Tokyo-Haneda zou vertrekken van gate 23 en dit is gelukkig niet heel ver lopen vanaf de lounge.
Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 777-300ER en dit toestel heeft 4 reisklassen, economy, premium economy, business class en first class. In first class bevinden zich slechts 6 first class suites en dat is weinig in vergelijking met andere maatschappijen.
First Class passagiers mochten boarden via de voorste deur. Bij binnenkomst werd ik vriendelijk verwelkomt door de crew en liet ik mijn boarding pass zien. Ik had stoel 1a geboekt, dus ik mocht gelijk rechtsaf gaan.
De suites in deze first class zijn opgesteld in een 1-1-1 configuratie en zien er net als bij Qantas op de A380, behoorlijk ruim uit. De stoel zelf is ook behoorlijk breed en biedt erg veel privacy.
Na een paar minuten kwam de crew langs om zich keurig voor te stellen en er werd gevraagd wat ik wilde drinken voor het opstijgen. Natuurlijk ging ik voor een glaasje champagne en na een ogenblikje werd er een fles Comtes de Champagne Blanc de Blanc 2006 te voorschijn gehaald.
Ik maakte een praatje met de zeer vriendelijke crew. Er was zeker belangstelling voor mijn reis van maar liefst 40 vluchten en de crew vroeg of ik al eens eerder had gevlogen met Cathay Pacific. Ik zei dat ik al meerdere keren met ze in business class had gevlogen, maar dat dit mijn eerste keer in first class was.
Doordat ik als een van de eersten aan boord was, duurde het nog wel 40 minuten voordat we konden vertrekken. De passagier die achter me zat in suite 2a, vroeg of ik wat foto’s van hem wilde maken. Natuurlijk deed ik dit voor hem en vervolgens vroeg hij me of ik mijn vlucht ook met miles had geboekt. Hij vloog vanuit New York naar Tokyo via Hong Kong en had zijn first class vlucht met Alaska Miles geboekt. Daardoor kon hij ook nog een weekje verblijven in Hong Kong tussen zijn vluchten door. Altijd leuk die gesprekken met medepassagiers die ook net als ik iets doen met miles en punten. Hij bood vervolgens nog aan om ook van mij wat foto’s te maken, maar ik zei dat ik mijn GoPro had en die maakt automatisch foto’s.
Service
Na nog maar een champagne was het dan tijd om de deuren te sluiten en richting de startbaan te vertrekken. Het first class avontuur zou nu echt beginnen! Met ongeveer een half uur vertraging stegen we uiteindelijk op richting Tokyo en eenmaal in de lucht werd al snel met de service begonnen. Eerst nog maar een lekker glaasje champagne!
Vervolgens werden de menukaarten uitgedeeld en ook vroeg de crew of alles naar wens was tot nu toe, hierbij werd ik ook bij naam aangesproken. Ik zei dat ik tot nu toe behoorlijk onder de indruk was van het Cathay Pacific first class product. Ik bladerde de menukaart door en kon voor zowel het voorgerecht als het hoofdgerecht kiezen uit meerdere opties. Ik ging voor vers fruit en dit smaakte zeer goed. Hierbij werden ook nog croissants geserveerd.
Als hoofdgerecht had ik de keuze uit drie opties waaronder kip met rijst, een Chinese vismaaltijd of de westerse optie met omelet en bacon. Ik ging voor de laatste optie. De crew vroeg of ik hierbij ook nog iets te drinken wou en ik ging weer voor de champagne.
Na de hoofdmaaltijd werd nog een koffie- en theeronde gedaan. De maaltijd smaakte zeer goed, maar ik vond de hoeveelheid wel wat tegenvallen, zeker als je denkt dat het om een vlucht gaat van 4 uur. Ik zette mijn stoel in een wat comfortabelere positie en ging maar eens kijken wat het in-flight entertainment te bieden had. Het scherm is redelijk van formaat en ik had toegang tot een flink aantal series en films.
Er zijn twee toiletten in first class aan boord van de Boeing 777, deze zijn wat ruimer dan die in business- en economy class, maar het grootste voordeel is dat je niet in de rij hoeft te wachten natuurlijk.
Na een comfortabele vlucht van 4 uur kwamen we aan op Tokyo-Haneda. Ik bedankte de crew voor de hartelijke service en verliet het toestel.
Conclusie
Ik had een comfortabele vlucht in first class met Cathay Pacific. Ik was zeker onder de indruk van de mooie first class lounges in Hong Kong, alhoewel ik helaas de cabana niet had kunnen bezoeken deze keer. Het hard product is zeker goed in first class, wat een ruime en brede suite met veel privacy! De crew was zeker vriendelijk tijdens mijn vlucht, zoals ik gewend ben bij Cathay Pacific trouwens.
Het eten en drinken was zeker lekker, maar ik vond de hoeveelheid wel wat tegenvallen. Ik heb wel eens eerder een korte first class vlucht gehad van slechts 3 uur met Etihad en daar viel me de hoeveelheid eten en drinken behoorlijk mee. Afgezien daarvan had ik een mooie vlucht en nieuwe first class ervaring die ik zeker niet snel zal vergeten. Maar om de gehele first class ervaring beter te ervaren wil ik zeker een keer long haul vliegen in first class met Cathay Pacific.
Björn zegt
Leuk om te lezen!
Goffe de Boer zegt
Dankjewel Björn:)