Brussels Airport zet in op duurzamere vliegtuigbrandstof2 min leestijd

Brussels Airlines opent nieuw hoofdstuk en introduceert nieuwe livery

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het gebruik van duurzamere vormen van vliegtuigbrandstof zoals Sustainble Aviation Fuel (SAF) komt steeds vaker voor. Luchtvaartalliantie SkyTeam is bijvoorbeeld een van de partijen die zich hiervoor inzet. Brussels Airport en Brussels Airlines zetten zich sinds dit jaar ook in voor het bijmengen van duurzamere vliegtuigbrandstof. De Brusselse luchthaven wil in 2026 streven naar 5% SAF van het totale brandstofaanbod.

Brussels Airport en duurzamere vliegtuigbrandstof

Sinds 1 januari 2023 is de zogenaamde NAVO-pijplijn naar Brussels Airport ook opengesteld voor het transport van duurzamere vormen van vliegtuigbrandstof. Dat betekent dat de internationale luchthaven van Brussel op een eenvoudige en snelle manier SAF kan ontvangen. Dit komt dus ook beschikbaar voor de airlines die actief zijn in Brussel.

Brussels Airport stelt nu het enige Belgische vliegveld te zijn dat volledig is aangesloten op het dit netwerk. Dit is mogelijk gemaakt door de medewerking van de NAVO die het leidingnetwerk beheert. Brussels Airlines is de eerste carrier die vliegt met SAF die via dit systeem aangeboden wordt. En afgelopen zondag mocht dan ook de eerste Brussels Airlines ‘SAF vlucht’ vertrekken naar het Spaanse Málaga.

Airbus A320 van Brussels Airlines (Bron: Brussels Airlines)

Brussels Airlines is onderdeel van de Lufthansa Group. Hier valt naast de gelijknamige Duitse nationale carrier ook Austrian Airlines, SWISS en Eurowings. De Duitse luchtvaartgroep introduceerde eerder al de zogenaamde ‘Green fare’ en maakt het sinds vorig jaar mogelijk om op geselecteerde vluchten CO2-compensatie aan boord aan te schaffen. De nieuwe mogelijkheden op BRU maken het mogelijk om weer een stap verder te gaan.

Europese Unie

De EU wil de schadelijke uitstoot van vliegverkeer terugdringen. De Europese Commissie werkt daarom met het ReFuelEU programma aan een verplichting tot 2% SAF in 2025 en 5% in 2030. Brussels Airport en diverse samenwerkende partijen streven naar 5% in 2026. Dat is dus vier jaar eerder dan waarschijnlijk verplicht wordt. Overigens is de nieuwe regelgeving nog niet definitief. Later dit jaar wordt daar waarschijnlijk meer over bekend.

Bron foto’s: Brussels Airlines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *