Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Medewerkers van Schiphol hekelen al geruime tijd de arbeidsomstandigheden op de luchthaven. Onder meet het gebruik van vervuilende dieselvoertuigen voor de stroomvoorziening van stilstaande vliegtuigen staat ter discussie. Maar ook het zware werk voor de afhandeling van ruimbagage is een heikel punt. Meerdere klachten en onder andere een televisie-uitzending van het programma Zembla verder, heeft de Nederlandswe Arbeidsinspectie een uitspraak gedaan. De werkomstandigheden bij de bagageafhandeling en op het platform van Schiphol moeten snel op orde zijn, aldus de Arbeidsinspectie.
Dieselvoertuigen vervangen
Wanneer een vliegtuig arriveert op de luchthaven, moet deze van stroom worden voorzien voor onder andere de luchtcirculatie aan boord. Op deze manier kan namelijk de motor van het vliegtuig uit, en dat scheelt een hoop onnodige uitstoot. Omdat op veel plekken op de Nederlandse luchthaven nog niet voldoende stroomtappunten zijn, zet Schiphol dieselvoertuigen in. En deze voertuigen werken op diesel met een schadelijke uitstoot tot gevolg. Medewerkers op het platform lopen hierdoor gezondheidsrisico’s.
De Arbeidsinspectie eist nu dat Schiphol en partners alle machines die draaien op diesel vervangt door niet-diesel varianten. Een deel daarvan moet al dit jaar vervangen zijn, wat overblijft voor het eind van 2025. Schiphol heeft inmiddels 72 van de 128 gates voorzien van zogenaamde walstroom. Verder heeft de luchthaven in samenwerking met KLM 30 nieuwe E-GPU’s (elektrische generatoren) besteld om de al aanwezige E-GPU’s te versterken.
Te zwaar, te veel
Naast de verbeteringen rondom de dieselvoertuigen op Schiphol, eist de Arbeidsinspectie ook verbeteringen bij de bagageafhandeling. Het probleem doet zich voor in de bagagekelders en op het platform van Schiphol. Bagage wordt tot op de dag van vandaag te veel met de hand afgehandeld. Dit moet anders, aldus de inspectie. Te veel werknemers krijgen lichamelijke klachten door het vele (zware) tilwerk van de koffers.
Schiphol en de zes afhandelaren op de luchthaven krijgen maximaal twee jaar de tijd voor om alles te automatiseren of mechaniseren. Binnen zes maanden moeten zij met een plan komen om dit te realiseren.
Per direct moeten de bagage-afhandelaren gebruik gaan maken van tilhulpmiddelen. Hierbij kun je denken aan vacuümheffers en mechanische tilhulpen. Ook moeten Schiphol en de zes bedrijven die bagage afhandelen de werknemers voorzien van de juiste voorlichting over het gebruik van de middelen. Tot slot moeten partijen erop toezien dat men deze middelen ook gebruikt.
De Nederlandse Arbeidsinspectie:
Uit berekeningen van de Arbeidsinspectie op basis van de NIOSH-methode blijkt dat zowel bij bagageafhandeling op het platform als in de bagagekelders overschrijdingen van de gezondheidskundige richtlijnen plaatsvinden, met minimaal een factor 2. Een waarde hoger dan 2 betekent dat een werknemer over een dag gemeten minimaal 2 keer te veel gewicht tilt. Dit zorgt voor een sterk verhoogd risico op rugklachten. Men moet de werkwijze onmiddellijk aanpassen om blijvende gezondheidsschade te voorkomen.
Verbeteringen op Schiphol
Voor veel werknemers zal de eis van de Nederlandse Arbeidsinspectie een opluchting zijn. Hoewel de eis nog uitgevoerd moet worden, luistert in ieder geval de Arbeidsinspectie naar de geluiden over de problematiek en de daarmee ontstane lichamelijke klachten van de werknemers. Het is nu aan alle partijen op de luchthaven om snel in actie te komen en verbeteringen door te voeren.
Ruud van Sondag:
Sinds mijn eerste dag was mijn prioriteit de beloning en arbeidsomstandigheden te verbeteren, zodat Schiphol weer een aantrekkelijke plek wordt om te werken. Voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van afhandelaren zijn wel initiatieven genomen. Het is jammer dat het de sector, inclusief wijzelf, niet lukt om dit uit onszelf echt op te lossen en dat de arbeidsinspectie eraan te pas moet komen. De tijd van mooie woorden is voorbij, het is tijd voor meer en snellere actie.
Bron & beeldmateriaal: Schiphol & de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Geef een reactie