Alaska – Mileage Plan – Introductie7 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Alaska Mileage Plan, niet meteen het eerste loyaliteitsprogramma waar je misschien aan denkt als Nederlandse of Belgische vlieger. De maatschappij is immers gevestigd in Amerika en biedt geen intercontinentale vluchten aan. Maar door diverse partnerships met onder andere KLM, American, Emirates en Cathay Pacific kan het alsnog een interessant programma zijn om je miles te stallen en award tickets bij te boeken. In dit artikel zal ik stilstaan bij de volgende aspecten van het programma:

  • Alaska partner airlines;
  • Miles verdienen;
  • Elitestatus;
  • Voorbeelden
  • Award tickets boeken;
  • Conclusie

Alaska partner airlines

Alaska heeft partnerships met onder andere diverse Skyteam en Oneworld maatschappijen. Dit houdt in dat als je met deze maatschappijen vliegt, je de miles kunt laten crediteren bij Alaska. Daarnaast kun je ook je miles besteden om met deze maatschappijen te vliegen.

De partner airlines van Alaska
De partner airlines van Alaska

Zoals je kunt zien is er sprake van een ruime mix qua maatschappijen. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld slechts een paar trips per jaar maakt en niet gebonden wilt zijn aan een bepaalde maatschappij of alliantie.

Naast airline partners heeft Alaska, net als vrijwel alle andere frequent flyer programma’s, de mogelijkheid om middels hotelovernachtingen en autohuur extra punten te verzamelen.

Miles verdienen

Bij Alaska verdien je miles op basis van de gevlogen afstand. Hoewel er wel eens gespeculeerd wordt dat ook Alaska “revenue based” gaat, heeft dit waarschijnlijk amper impact op de gemiddelde Europese vlieger. Immers zul je de meeste miles sparen bij partner airlines.

Helaas is het ook bij dit programma zo dat je op de goedkoopste tickets slechts een percentage van de gevlogen miles krijgt. Als voorbeeld neem ik de tabel van KLM.

De verdientabel van KLM
De verdientabel van KLM

Zoals je kunt zien krijg je de laagste boekingsklassen 25%. Daarnaast is het opvallend dat je voor alle business class vluchten 125% van de gevlogen afstand ontvangt, terwijl dit bij Flying Blue significant hoger kan liggen (175% of zelfs 250% op Europese vluchten).  Maar het kan natuurlijk ook gunstiger zijn. Vlieg je bijvoorbeeld met een creatieve route van Dublin naar Hawaii voor € 1700,00 dan kun je daar bij Alaska 26.000 miles voor krijgen, bij American zul je (zonder status & promoties) op 8500 miles blijven steken.

Het is goed om te weten dat de bonus miles ook meetellen als elite kwalificerende punten.

Elitestatus

Ook Alaska heeft verschillende elite niveaus: MVP, MVP Gold en MVP Gold 75K. Vlieg je weinig binnen de VS? Reken dan niet op de reguliere voordelen als loungetoegang of gratis stoelkeuze. Er zijn een paar uitzonderingen, maar dit mag geen naam hebben. Vanaf MVP Gold heb je bijvoorbeeld toegang tot de British Airways Galleries lounge, maar alleen als je naar Seattle vliegt en alleen tussen 1 april en 30 september.

Bij Delta en American kun je overigens gebruik maken van gratis voorkeuzestoelen. Tevens kom je in aanmerking voor gratis upgrades binnen Amerika bij Delta.

De tabel voor kwalificatie
De tabel voor kwalificatie

Het belangrijkste voordeel is dat je na het behalen van Elite status bonusmiles ontvangt. En dat kan oplopen tot 125%. Wanneer je MVP Gold 75K status haalt krijg je zelfs 50.000 bonusmiles van Alaska. Zodra je de MVP Gold 75K drempel over bent kan het ineens hard gaan met miles binnenhalen.

Bonusmiles tabel
Bonusmiles tabel

Voorbeeld

Nu we inmiddels weten bij wie we kunnen sparen en welke elitevoordelen je kunt behalen pakken we er eens een voorbeeld bij. Stel je vliegt niet veel en bent vooral geïnteresseerd in betaalbare business class deals. Afhankelijk van de aanbiedingen die voorbij komen boek je een mooie deal. Ik gebruik hiervoor een aantal deals die op ons forum voorbij zijn gekomen en heb verder weinig moeite gedaan om deze te optimaliseren. Het betreft echter wel deals die behoorlijk goed zijn.

Voorbeeld van verdiende miles
Voorbeeld van verdiende miles

In bovenstaand voorbeeld staan natuurlijk een paar deals die niet alle dagen voorbij komen, maar uiteindelijk levert dit ruim 70.000 miles op tegen € 0,04 per mile.

Award tickets boeken

Miles binnenhalen is leuk, maar het belangrijkste is natuurlijk wat je er uiteindelijk voor terug kunt krijgen.

Vanuit Europa is het mogelijk naar de volgende gebieden te vliegen:

  • Hong Kong (Cathay Pacific);
  • Canada / USA (incl. Hawaii) (AF/KLM, American, British Airways, Delta, Emirates en Icelandair);
  • Caraïben (American);
  • Intra Europa (AF/KLM);
  • Mexico (AF/KLM, American, British Airways, Emirates).

Een groot voordeel is dat je op een oneway award een stopover mag inbouwen op een hub van een partner airline.  Je loopt daarbij wel tegen de beperking aan dat je maximaal één partner airline mag combineren. Je kunt dus voor 20.000 miles en $ 62,00 aan belastingen van Amsterdam naar Honolulu met een tussenstop van een week in Philadelphia, San Diego of Seattle. En dat is niet gek!

Naar Hawaii voor 20.000 miles inclusief stopover, geen gekke deal!
Naar Hawaii voor 20.000 miles inclusief stopover, geen gekke deal!

De award chart naar USA is voor AF/KLM, American en British Airways redelijk geprijsd, de overige maatschappijen vind ik vrij prijzig. De complete award chart tref je hier aan.

Verder zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden:

  • Emirates awards zijn recent flink duurder geworden, overigens onder druk van Emirates. Een enkele reis naar USA kost nu 105/K in business, 180/K in First Class;
  • Bij British Airways betaal je (zoals gewoonlijk) flinke toeslagen. En aangezien American vanaf Amsterdam alleen naar Philadelphia vliegt, moet je ofwel meer toeslagen betalen, ofwel genoegen nemen met een verouderde Boeing 757. Uiteraard is het ook een optie zelf naar Londen te positioneren en met American te vliegen;
  • American Airlines heeft beperkte Business Class Awards beschikbaar naar de VS;
  • Je kunt alleen naar Hong Kong vliegen met Cathay Pacific. Wil je naar een andere bestemming dan moet je nog een aparte intra Asia award boeken. Er zijn even geruchten geweest dat je Awards naar geheel Azië kon boeken, maar tot op heden heb ik geen bevestigde succesverhalen gehoord;
  • Icelandair lijkt in business class ook een aantrekkelijke optie, maar hou er rekening mee dat dit een standaard verstelbare stoel is en geen ligstoel.

Vanuit USA heb je veel meer mogelijkheden om mooie reizen in elkaar te zetten. Voor 60.000 miles kun je bijvoorbeeld een enkele reis boeken in business class van Seattle naar Auckland, met een stopover in Hong Kong. Dat zijn veel vlieguren voor 60/K miles. Ook intra Asia vluchten zijn bij Cathay Pacific behoorlijk schappelijk geprijsd met 22,5/K miles in business class (27,5/K first).

Conclusie

Alaska Mileage Plan is een programma met een aantal interessante partners. Dat het programma miles based is, is positief. Daarnaast kun je een stopover inbouwen op een enkele reis bij award reizen, wat in mijn ogen fantastisch is. Voor sommige maatschappijen is sprake van een schappelijke award chart. Het nadeel is echter dat je vanuit Europa eigenlijk alleen naar de VS volledig gebruik kunt maken van de award opties. Ik hoop dat in de toekomst de Cathay Pacific mogelijkheden vanuit Europa wat ruimer worden.

Of het programma geschikt voor je is als “primaire programma” hangt af van je voorkeuren en vliegpatroon. Als je een paar keer per jaar business class vliegt bij verschillende maatschappijen dan kan het interessant worden, vooral als je MVP Gold 75K status kunt halen.

Daarnaast kan het programma in mijn ogen heel geschikt zijn om als “secundair programma” te dienen. Het kan immers altijd handig zijn om een award ticket van je primaire programma aan te vullen. Bijvoorbeeld met een intra Asia award van 27,5/K in first class of een enkeltje binnen de VS voor 12.500 miles in economy.

Tot slot

Neem als laatste in je overwegingen mee dat Alaska soms mooie aanbiedingen heeft (klik) om betaalbaar miles te kopen. Het kan dus nooit kwaad om een account aan te maken. En zeker als je Mileage Plan gebruikt als secundair programma, kun je op deze manier soms toch nog mooie trips in elkaar sleutelen!

Wat vind jij van Alaska Mileage Plan?

Reacties

  1. Wanderlust84 zegt

    Net als je aangeeft; Alaska is ook al een tijdje mijn secundaire programma. Vooral omdat het niet bij een Alliance hoort ‘stal’ ik hier mijn punten buiten one world om. Vooral leuk als het je voornamelijk om miles te doen is. Maar nu met de aankomende veranderingen bij AA ga ik me misschien ook wel meer met Alaska bezig houden. Jammer dat er weinig perks zijn verder maar voor mij gaat het voornamelijk om sparen voor tripjes. Btw: je kan een status match aanvragen als AA (executive) platinum. Alleen nu aanvragen, is maar geldig tot eind vh jaar. Na 1 okt het jaar erna ook.

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Bedankt voor je reactie! De status match kan zeker interessant zijn, zeker als je nog een aantal business class tripjes gepland hebt! In dat geval is herkwalificeren niet zo heel moeilijk en krijg je behoorlijk veel bonusmiles.

      • Wanderlust84 zegt

        Oh echt? Hmm dat is balen. Op statusmatcher zag ik er wel een aantal voorbij komen met een match. Ook platinum, match met MVP gold. Wilde het wel nog gaan proberen maar dan wel pas na oktober. Dit jaar gaat het me anders niet meer lukken om het te behouden. Kan/ga je het nogmaals proberen?

  2. Marloes zegt

    Hallo Sander!

    Leuk en interessant artikel! Heb je ook ervaring met de creditcard van Alaska Airlines? Is dat nog interessant voor het sparen van extra punten?

    Vriendelijke groet,
    Marloes

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Bedankt Marloes! Helaas heb ik geen ervaring met de creditcard van Alaska. Het probleem hiermee is dat dit als Nederlander niet aan te vragen is (voor zover ik weet). Best jammer, in de VS hebben ze vaak mooie creditcard signup bonussen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *