Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Er is geen ontkomen aan voor veel bedrijven, het schrappen van banen. Door de Coronacrisis is er in de reisbranche veel minder vraag naar reizen. Onder andere hotels en vliegtuigmaatschappijen merken dit volop. Zo vervoerde KLM en Air France nog maar een fractie van het aantal reizigers van wat ze normaal vervoeren. Tevens komen er nu bijna geen geldstromen binnen. Om te overleven schrapt Air France dan ook banen, maar ook gaat het het binnenlandse netwerk verduurzamen
Staatsteun
Al snel na het uitbreken van de Coronacrisis gaf de Franse staat aan dat het Air France zou helpen de crisis te overleven. De steun is in de vorm van een flink bedrag, namelijk €7 miljard. In ruil voor deze steun moet Air France onder andere verduurzamen. Dit hebben ze al deels gedaan door de kerosineslurpende Airbus A380 uit de vloot te halen. Onlangs maakte dit toestel dan ook de laatste vlucht over Frankrijk. Een andere maatregel om duurzamer te vliegen zal vooral impact hebben op het binnenlands netwerk en dus uiteindelijk het aantal banen bij Air France.
Binnenlands netwerk
Air France biedt met dochter Air France Hop! vele bestemmingen aan binnen Frankrijk. Er zijn dagelijks tal van vluchten vanuit bijvoorbeeld Parijs naar grote en kleinere steden in het land. De Franse overheid vindt dat dit anders moet. Daarom wil het een deel van de binnenlandse vluchten aan banden leggen. Het betreft hier voornamelijk een verbod op vluchten waarbij weinig transferpassagiers zijn. Deze vluchten kunnen namelijk vervangen worden door de trein. Frankrijk heeft namelijk een uitgebreid treinnetwerk. Dit netwerk is vele malen duurzamer dan het netwerk van vliegtuig in Frankrijk.
Banen
Om dus te kunnen overleven zal Air France een aantal zaken moeten ondernemen. Zo moet de luchtvaartmaatschappij verduurzamen. Niet zuinige toestellen verlaten de vloot. Binnenlandse vluchten die geen transferverkeer opleveren moeten vervangen worden voor de trein. Dit alles zal ervoor zorgen dat er minder vliegendpersoneel nodig is. Zo zullen er bij Air France Hop al zo’n 1000 banen minder nodig zijn. Bij de rest van Air France zouden er uiteindelijk 6.500 banen minder nodig zijn. Volgens Air France zal de helft van de 7.500 banen die niet meer nodig zijn, door een natuurlijk verloop verdwijnen. Hierbij kan gedacht worden aan pensioen of een andere baan. De andere helft is een andere zorg. Doorgaans zijn de Franse vakbonden niet de gemakkelijkste om mee te onderhandelen. Air France hoopt dat mensen uiteindelijk met een vrijwillige regeling zullen vertrekken. Het geheel zal voor het einde van 2022 geregeld moeten zijn. Hierna verwacht Air France nog enkele jaren nodig te hebben, tot zeker 2024, om weer op een zelfde niveau door te vliegen als men voor de Coronacrisis deed.
Geef een reactie