Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een verslag van een korte trip naar Chicago en Los Angeles. Voor een ontmoeting met een andere “Travel Hacking” liefhebber, werd het tijd een reis naar Los Angeles in te plannen. Natuurlijk ligt Los Angeles niet om de hoek, dus ik bouwde er een leuk reisje omheen.
Dit verslag bestaat uit de volgende onderdelen:
- Trip Intro: een kort bezoek aan Chicago en Los Angeles;
- Lufthansa Business Lounge Düsseldorf (Review);
- SAS Plus CRJ-900 Düsseldorf – Oslo (Review);
- SAS Plus A320 Neo Oslo – Stockholm (Mini-Review);
- British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – London (Review, dit artikel);
- Renaissance London Heathrow (Review);
- BA Galleries First Lounge London Heathrow Terminal 5 (Review);
- British Airways Club World Boeing 747 London – Chicaco (Review);
- Palmer House by Hilton Chicago (review);
- AA Flagship Lounge Chicago O’Hare (review);
- American Airlines A321 Economy Chicago – Los Angeles (review);
- Hilton Los Angeles Airport (review);
- Hotel Maya, a Doubletree Hotel Long Beach (review);
- AA Flagship Lounge Los Angeles Airport (review);
- American Airlines 787-9 Premium Economy LAX-Dallas-Madrid (review).
Nadat we met enige vertraging zijn aangekomen op de luchthaven Stockholm Arlanda, moet ik even zien waar ik precies moet zijn voor mijn volgende vlucht. Ik vlieg met British Airways op een oude Boeing 767 naar Londen Heathrow.
Al snel blijkt dat ik met een bus naar een andere Terminal moet. De bus duurt nog ongeveer 10 minuten en vervolgens duurt het nog ongeveer 10 minuten om naar de juiste terminal te rijden. Daar aangekomen moet ik eerst een boarding pass zien te bemachtigen. Via de BA app lukt dit helaas niet. Er rest geen andere mogelijkheid dan naar de uitgang en vervolgens naar de check in balie. Voor de derde keer vandaag kan ik door de beveiliging, maar gelukkig duurt dit niet lang.
British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – Londen: boarden
De lounge lijkt wel een gekkenhuis qua drukte en er is amper een stopcontact te vinden. Want al mijn apparatuur is al weer aardig leeg. Mijn vlucht is vertraagd, dus ik doe rustig aan. Tot mijn verbazing zie ik echter dat de vlucht al aan het boarden is, dus ik begeef me snel richting de gate. Hier kan ik gelijk aan boord. Er staat echter wel een aardige rij bij de priority balie.
We boarden door deur 2L, waarbij je links naar de “Club Europe” (business class) sectie van het toestel gaat. Alle stoelen die zich aan de rechterzijde van het toestel bevinden zijn “Euro Traveller” (Economy).
Eenmaal aan boord blijkt dat het lekker rustig is. Club Europe heeft normaal gesproken een vrije middenstoel. Omdat de Boeing 767 een 2-3-2 configuratie heeft is dit niet het geval. Alleen de middenrij heeft een vrije middenstoel. Maar omdat het dus rustig is, kan iedereen een stoel kiezen zonder “gezelschap”. Ik had me er al over verbaasd dat mensen klaarblijkelijk een stoel hebben gekozen naast iemand, terwijl er voldoende vrije stoelen zijn. De Cabin Service Manager gaat dan ook pro-actief bij iedereen langs om alternatieve stoelen aan te bieden.
Als je aan boord stapt van deze Boeing 767 dan doet dat een beetje denken aan wat waarschijnlijk ooit was. De stoelen zijn lekker breed, leunen lekker achterover en zitten lekker “zacht”. De beenruimte is ruimschoots voldoende. Tel daarbij op dat de crew zijn best doet om iedereen een goed plekje te geven en dan heb je gewoon een fijn product.
British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – Londen: vertrek
Nadat iedereen aan boord is begint de crew met het uitdelen van warme doekjes en menukaarten. Dit is welliswaar een klein kaartje, maar het is beter dan niets (wat meestal het geval is bij Club Europe).
Nadat we redelijk snel bij de gate worden weggedrukt, duurt het uiteindelijk nog enige tijd voordat we gaan taxiën. Het toestel moet eerst opnieuw ge-deiced worden. Tijdens het taxiën valt me al op dat er weinig zicht is op het vliegveld. Vanuit de cockpit wordt dan ook gevraagd om alle elektronische apparatuur uit te schakelen, omdat ze een low-visibility takeoff willen uitvoeren. Ik heb hier maar gehoor aan gegeven en moet me dus verontschuldigen voor het ontbreken van foto’s (voor zover je daarop iets zou kunnen zien).
Na een redelijk lange rit richting de startbaan, kan de 767 eindelijk opstijgen. Het is inmiddels 18.45, toch zo’n 40 minuten later dan de geplande vertrektijd. Maar oh oh oh, wat is het een heerlijke start! Na twee moderne en stille toestellen klinken hier twee oude Rolls Royce motoren. De captain laat de motoren eerst redelijk lang in de stabilisatiemodus staan, waarna het gas los gaat. Met een heerlijke “ROAR” stuwen de motoren het oude beestje vooruit. Genieten!
Nadat het bordje stoelriemen vast uit is gegaan, doe ik mijn stoel een standje naar achteren. Eerlijk gezegd denk ik dat menig mens gelukkig zou worden van deze stoel op een trans-Atlantische vlucht. Niet alleen is de beenruimte prima en is de stoel lekker breed, ook gaat de leuning vrij ver naar achter. Ik ben inmiddels al aardig wat uurtjes op, dus ik moet mijn best doen om mijn ogen open te houden.
British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – Londen: service aan boord
In de galley is men ondertussen bezig om de service voor te bereiden. Ik heb inmiddels ook wel weer een beetje trek gekregen. De service komt relatief langzaam op gang, maar ook weer niet erg storend. Na ongeveer 25 minuten ben ik aan de beurt voor een zakje (eigenlijk twee) nootjes en een drankje. Normaliter geven ze bij BA flesjes Castelnau weg in Club Europe. Op deze vlucht schenken ze echter vanuit de fles. Slechts één van beide stewardessen heeft een fles op haar trolley staan, wat enigszins onhandig en inefficiënt is.
Veel mensen vinden Castelnau geen lekkere champagne. Hoewel het absoluut niet de lekkerste champagne is die ik ooit gehad heb, blijft het natuurlijk een grote luxe om dit te kunnen drinken tijdens het vliegen.
Al vrij snel na het eerste drankje komt Lydia, de vriendelijke Cabin Service Manager, opnieuw met de fles langs. Omdat mijn glas bijna leeg is, grapt ze dat ze nog maar net op tijd is. Ze vraagt of ik nog meer nootjes wil ter overbrugging tot de maaltijd, maar dat vind ik niet nodig.
Lydia maakt met iedereen een praatje en zorgt dat iedereen goed op z’n plek zit. Er zijn duidelijk een paar vaste klanten aanwezig die ze zelfs bij voornaam aanspreekt. Een wat oudere man wil graag een deken, wat normaliter niet aanwezig is bij Club Europe. Lydia zorgt echter dat dit in orde komt.
Wat me wel opvalt is de staat van het toestel. Op het eerste gezicht ziet alles er prima uit, maar als je wat beter kijkt dan zie je toch wel dat alles oud is. Maar vooral: het toestel wordt slecht schoongehouden, zoals je op onderstaande foto kunt zien.
British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – Londen: eten en drinken
Na enige tijd komt er een dienblad met daarop het nagerecht en het voorgerecht. Hoewel dit een enigszins merkwaardige keuze is, smaakt het voorgerecht – wederom zalm – prima.
Bij het eten wordt ook een warm broodje geserveerd. Lydia biedt daarbij haar verontschuldigingen aan, omdat het broodje pas komt nadat ik mijn voorgerecht op heb. Tja, mij kan het persoonlijk niet zoveel schelen. Het hoofdgerecht -kip- smaakt eveneens goed.
Een grappig moment breekt aan als ik de captain met een fles champagne in zijn hand zie. Hij heeft de cockpit even verlaten en helpt de rest van de crew even mee. Hoewel dat sowieso al leuk is om te zien, blijft het enigszins merkwaardig om een piloot tijdens de vlucht een fles champagne te zien ontkurken. De captain krijgt in de gaten dat ik hier breed grijnzend naar zit te kijken. Hij moet hier om lachen en onmiddelijk snelt Lydia naar me toe om uit te leggen dat ze zelf de flessen wat moeilijk open krijgt.
Na het eten gaat Lydia opnieuw in gesprek met de man naast me, die ze klaarblijkelijk goed kent. Daarbij neemt ze plaats op de armleuning van de lege stoel naast me. Hoewel ik me er niet echt aan kan storen, denk ik dat dit niet echt netjes is.
Nadat ik mijn maaltijd heb opgegeten krijg ik nog een kop koffie aangeboden. Dit gaat er wel in na zo’n lange dag, een flink calorierijke maaltijd en een aantal glazen champagne. Nadat ik mijn koffie op heb komt Lydia nog eenmaal langs met een vers geopende fles champagne. “Sorry dat ik je vergeten ben bij te vullen”.
British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – Londen: conclusie
Na de koffie en een laatste glaasje champagne is het al weer tijd voor de landing op Londen Heathrow. Er is geen sprake van een lang “holding pattern”, waardoor dit lekker snel gaat. Ik heb merk dat ik genoeg bubbels heb gehad en wat dat betreft is het goed dat de vlucht er op zit. Die Lydia bleef maar schenken.
Het was goed om te zien wat British Airways geweest moet zijn in andere tijden. Ik heb een aantal keren Club Europe gevlogen bij British Airways en was daar nooit zo’n fan van. Dit was wat mij betreft echter een prima vlucht, om de volgende redenen:
- De stoelen in de Boeing 767 beschikken over voldoende beenruimte en zitten heerlijk;
- Aan boord was de service veel beter dan de andere (kortere) Club Europe vluhten;
- Vliegen met een wat ouder toestel vind ik vaak wel wat speciaals hebben.
Kortom, het was zeker 6.000 Avios waard om de upgrade toe te passen.
De Boeing 767 zal op redelijk korte termijn van het toneel verdwijnen. Daarmee verdwijnt ook een mooie ruime cabine binnen Europa. De gaten zullen opgevangen worden voor nieuwe, modernere A320’s en A321’s. We weten inmiddels hoe dat er uit gaat zien.
Geef een reactie