Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Premium Economy: steeds meer maatschappijen installeren het aan boord van hun toestellen. Daarmee neemt de segmentering toe. Terwijl business class producten steeds luxer lijken te worden en economy steeds krapper is hier vraag naar. Het lijkt voor de hand te liggen: je moet wat meer betalen voor iets meer beenruimte en iets beter eten. Toch leek het me goed om eens stil te staan waarom je nu zou kiezen voor Premium Economy. Hieronder tref je een aantal redenen aan.
1. Premium Economy is Business Class van de vorige eeuw
Tegenwoordig is business class vaak uitgevoerd met een stoel die volledig plat kan. In sommige gevallen kunnen ze niet helemaal plat, maar maatschappijen bouwen de toestellen langzamerhand om naar “full-flat”. Tegelijkertijd faseren de meeste maatschappijen first class langzaam maar zeker uit, omdat het verschil daardoor niet meer zo groot is. Kijk maar eens naar de nieuwste First Class van BA in vergelijking met de Q-suite van Qatar.
In de vorige eeuw was het helemaal niet gebruikelijk dat business class stoelen zo luxe uitgevoerd waren. In het kort komt het er op neer dat zakelijke vliegers veel duurdere tickets kochten dan passagiers in economy, maar er nauwelijks meer voor terug kregen. Sterker nog, vaak eindigden ze op minder goede stoelen omdat ze last minute boekten. Om hen tegemoet te komen kregen ze een stoel voorin het toestel met een lege middenstoel.
Vervolgens werden de stoelen steeds luxer, waarna ze langzamerhand evolueerden tot het huidige business class product. Premium Economy is vaak uitgevoerd in een 2-3-2 of 2-4-2 configuratie dat sterk lijkt op het business class product van de vorige eeuw. Geen slaapstoel, maar wel breder en meer beenruimte. Persoonlijk doet premium economy me altijd sterk denken aan “first class” binnen de verenigde staten. Daar heb ik flinke afstanden in afgelegd en is heel comfortabel.
Kortom, Premium Economy doet sterk denken aan het “vroegere” business class. Het is duidelijk niet zo luxe als business class (en verschilt per maatschappij), maar het is duidelijk comfortabeler.
2. Het prijsverschil is acceptabel
Een open deur zal je denken. Meestal is premium economy flink goedkoper dan business class. En in lang niet alle gevallen betaal je veel meer dan economy class. Ik neem als voorbeeld een reis van Amsterdam naar Melbourne. Een lange reis waarbij je wel wat extra comfort kunt gebruiken. Voor Economy betaal je € 968,00, terwijl je voor € 1601,00 in premium economy vliegt.
Natuurlijk zijn dit flink wat euro’s extra, maar in vergelijking met business class een stuk goedkoper. Dit begint bij € 3141,00.
Als je het wat dichterbij zoekt, kan het allemaal nog wat goedkoper. Zo kon je recent tickets boeken van Amsterdam naar Dubai met British Airways in premium economy voor minder dan € 600,00. Vanuit Scandinavische landen vlieg je voor minder dan € 700,00 naar de verenigde staten in premium economy.
3. Je krijgt meer miles
Een groot voordeel van vliegen in Premium Economy is dat je meestal 100% miles over de gevlogen afstand krijgt. Althans, op de goedkoopste tarieven. Dit terwijl je in business class vaak 125% krijgt op de goedkoopste tarieven. Het is tegenwoordig redelijk gebruikelijk dat je op “deep discount economy” tickets slechts 25% miles over de gevlogen afstand krijgt.
Laten we het voorbeeld van Singapore Airlines van Amsterdam naar Melbourne er bij pakken. In economy vlieg je in boekingsklasse Q.
Volgens wheretocedit.com krijg je hier zelfs bijna nergens miles voor. Alleen bij SAS zou dit 50% over de gevlogen afstand opleveren. Goed voor 10.279 miles dus.
Vlieg je in Premium Economy dan is de boekingsklasse P. Bij vrijwel alle programma’s levert dit 100% over de gevlogen afstand op, maar bij Miles & More (Lufthansa, Brussels Airlines, etc.) krijg je zelfs 150% van de gevlogen afstand. Hier krijg je dus maar liefst 30.837 miles! Dat is voldoende voor een enkele reis in Business Class naar de verenigde staten bij de huidige Miles & More Bargains. Een uitstekende “return on investment” als je het mij vraagt.
Ook bij Oneworld is het gebruikelijk dat je in Premium Economy 100% van de gevlogen miles krijgt.
4. Upgraden naar business class is goedkoper
Een upgrade naar business class blijft natuurlijk aantrekkelijk. Op de heenreis meer comfort in premium economy, op de terugreis slapen op een full flat stoel? Het aantal miles dat je nodig hebt van Premium Economy naar Business Class is lager dan wanneer je van Economy naar Business wilt upgraden. Bij sommige maatschappijen kun je slechts één klasse upgraden, waardoor je al premium economy moet boeken voor een upgrade.
Als voorbeeld gebruik ik British Airways. Een upgrade van economy naar Club World (business class) is niet mogelijk. Vanuit Premium Economy kun je wel upgraden naar Club World. Normaliter kost een business class award ticket van Londen naar Chicago 50.000 Avios en € 394,94 (!) aan belastingen. Een award ticket in Premium Economy kost 26.000 Avios en € 348,13 aan belastingen. Een upgrade kost het verschil (26.000 Avios en € 46,81). Bij Singapore Airlines betaal je 45.000 KrisFlyer miles voor een upgrade van Amsterdam naar Singapore van Economy naar Business. Dit terwijl je 65.000 miles kwijt bent voor een upgrade van Economy naar Business Class.
Kortom, Premium Economy kan interessant zijn voor een upgrade.
5. Meer kans op een gratis upgrade naar Business Class
Met de intructie van Premium Economy is de kans kleiner geworden dat je van Economy naar Business Class geüpgraded wordt om operationele redenen. Als er geschoven moet worden, zul je als Premium Economy passagier eerder een gratis stoel in Business Class kunnen bemachtigen dan een reguliere Economy passagier. Daar komt bij dat de Premium Economy sectie bij veel maatschappijen relatief klein is.
British Airways is een maatschappij die al jaren een Premium Economy product kent. Deze klasse is daar ook behoorlijk populair, waardoor regelmatig operationele upgrades naar Club World worden weggegeven. Goffe heeft dit onlangs nog aan den lijve mogen ondervinden op weg naar Dubai.
Het is natuurlijk onzinnig om speculatief Premium Economy te boeken, maar je kans vergroten kan natuurlijk geen kwaad!
Conclusie: een aardig alternatief voor business class
Tot nu toe heb Premium Economy nog niet mogen ervaren. Het concept spreekt me echter wel behoorlijk aan. Slapen aan boord van een vliegtuig kan ik toch moeilijk, dus ruimschoots voldoende beenruimte en een brede stoel maakt een reis voor mij al een stuk aantrekkelijker. Iets betere catering en priority boarding is daarnaast prettig. Jammer genoeg is loungetoegang vaak niet inbegrepen, maar met frequent flyer status is dit geen probleem. Tel daar bovengenoemde voordelen bij op en dan lijkt het een aardig alternatief voor business class.
Nu meer en meer maatschappijen het product installeren op hun toestellen, zou het mij niet verbazen als de kwaliteit verder omhoog gaat. Of meer op prijs geconcurreerd zal worden.
m.k. zegt
Interessante analyse om Premium Economy te overwegen. Het is wellicht de moeite waard te vermelden dat er (grote) verschillen bestaan tussen maatschappijen. Bijvoorbeeld, bij BA is er een verschil tussen Economy and Premium Economy stoelen, de PE stoelen zijn bij wijze van spreke de “oude” Business Class seats. Bij KLM echter heb je nagenoeg dezelfde stoel als met Economy, wel met meer beenruimte, en een rugleuning die verder naar achter kan. De vraag is, of KLM’s Economy Comfort ook daadwerkelijk een Premium Economy product is.
Je schrijft dat je Premium Economy zelf nog niet hebt mogen ervaren. Ik was daar eigenlijk wel benieuwd naar, wat het verschil in ervaring is. Ik heb een aantal keren Premium Economy bij BA geboekt, maar werd “helaas” iedere keer naar Business Class geupgrade (lange leve Gold Status).
Sander de Jonge zegt
Bedankt voor je reactie!
KLM’s “Economy Comfort” is inderdaad geen premium economy, maar gewoon een stoel met extra beenruimte. Je krijgt daar dan ook geen extra miles voor bijvoorbeeld, de oorspronkelijke boekingsklasse blijft gelijk. Dit kun je vergelijken met “Main Cabin Extra” van American Airlines.
Zelf vlieg ik in januari met American Airlines Premium Economy van Dallas naar Madrid. Goffe en Lionell hebben wel al eens een review geschreven van premium economy (Goffe BA, Lionell AA).
Gert Jan zegt
Mee eens, KLM kent geen premium economy, daar heet het ook economy comfort.
Zeer matig product.