Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vanuit Rarotonga vloog ik met Air New Zealand terug naar Auckland. Ik had een bod uitgebracht voor een upgrade naar Premium Economy en dat werd geaccepteerd. Ik was zeer onder de indruk van de service aan boord die in veel opzichten aanvoelde als Business Class. Lees hier mijn ervaring met Air New Zealand.
Deze vlucht is onderdeel van een reeks over een lange reis door Australië, Nieuw-Zeeland en de Cookeilanden. Om op de Cookeilanden te belanden ben ik eerst met Thai Airways vanuit Brussel via Bangkok naar Sydney gevlogen. De review van de vlucht van Brussel naar Bangkok vind je hier en de tweede review naar Sydney vind je hier. In Sydney ben ik 3 dagen gebleven voor ik verder vloog naar Tasmanië.
Eerder deze maand verscheen er een artikel met tips voor een verblijf in Sydney en een review van de vlucht naar Tassie met Virgin Australia. Ook het artikel met bestemmingstips voor Tasmanië verscheen eerder deze week op Insideflyer.nl. Vanuit Tasmanië ben ik via Sydney en Auckland naar het hoofdeiland Rarotonga gevlogen. Een review van deze vluchten met Jetstar vind je hier.
Air New Zealand OneUp
Air New Zealand biedt de mogelijkheid om via OneUp te bieden op een upgrade. Ik heb na het boeken van het vliegticket meteen een bod uitgebracht van 100 Australische Dollar (70 euro) voor een upgrade naar Premium Economy. Dit bod werd geaccepteerd en dus vloog ik de Premium Economy Class aan boord van de Boeing 777-200.
Naast meer beenruimte en een grotere stoel, betekent dat ook een exclusieve maaltijdservice, priority check-in en boarding en 2 extra stukken stukken ruimbagage.
Check-in en security luchthaven Avarua
Vanuit de accommodatie had ik een shuttle geregeld naar de luchthaven. Normaal gesproken ben ik gewend om 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn, maar volgens de eigenaar was 45 minuten voor vertrek meer dan voldoende.
Op de ochtend van vertrek voelde ik me toch een beetje gestrest. Zou het echt geen probleem zijn? Bij aankomst op de luchthaven bleek het inderdaad geen probleem. Het was redelijk druk bij de incheckbalie van Air New Zealand. Gelukkig mocht ik gebruik maken van de Business Class check-in en was ik direct aan de beurt.
De medewerkster achter de bali was erg vriendelijk en na het overhandigen van mijn uitgaande vluchtgegevens vanuit Nieuw-Zeeland kreeg ik mijn boarding pass overhandigd. De luchthaven van Avarua is erg klein en je kunt je voorstellen dat als zo’n grote Boeing 777 vertrekt dat voor congestie zorgt. Toch viel het eigenlijk best mee. Ik moest ongeveer 15 minuten wachten bij de security en bij de paspoortcontrole was ik zelfs direct aan de beurt!
De vlucht vertrok vanaf Gate 1, maar de passagiers zaten verspreid over alle gates. Veel passagiers waren transferpassagiers vanuit Los Angeles met eindbestemming Auckland. Vlucht NZ19 vertrekt namelijk vanuit Los Angeles en maakt een korte tussenstop op Rarotonga voor het verder vliegt naar eindbestemming Auckland.
Boarden
Het boarden verliep zeer georganiseerd. Eerst hulpbehoevenden, dan passagiers met priority (Star Alliance Gold, Business Class en Premium Economy) en tenslotte alle overige passagiers. Ik mocht als Premium Economy passagier als een van de eersten boarden.
Vanuit de terminal moesten we zelf naar het vliegtuig lopen. Het was een prachtig moment. Het blijft gewoon geweldig als je zelfstandig naar zo’n machtig groot toestel toe kunt lopen. En dat tegelijkertijd met de zonsopkomst maakt het een magisch moment.
Aan boord werd ik bij naam genoemd en vriendelijk welkom geheten door de purser. Mijn stoel bevond zich helemaal achterin de Premium Economy cabine. Direct bij binnenkomst viel mij de rustgevende verlichting en de ruime opzet van de cabine op.
In de stoel bevond zich een groot kussen, een fles water en een headset van Bose. Enkele minuten na het plaatsnemen kwam er een stewardess langs met pre-vertrek drankjes. Ik kon kiezen uit champagne of sinaasappelsap. Ik koos voor het laatste.
Vertrek
Na een kort woord van de captain en de veiligheidsinstructies was het tijd om te vertrekken. Het was een prachtige take off net na de zonsopkomst. Eenmaal in de lucht kon ik zelfs een foto schieten van het hele eiland!
Service
Eenmaal op kruishoogte begon de crew direct met de service. Eerst kregen we een hot towel en daarna werd ons het menu overhandigd. Ook kregen we een immigratieformulier voor Nieuw-Zeeland.
Het menu bestond op deze korte vlucht (slechts 4,5 uur) uit twee gangen. De eerste gang bestond uit een selectie van vers gesneden fruit met ontbijtgranen en yoghurt. En een croissant met Nieuw-Zeelandse boter en jam. Voor de tweede gang kon ik kiezen uit ricotta met een gevulde omelet, ratatouille en gebakken aardappels of een warme cake met gekruide compote en room in een zoete siroop. Ik koos voor de hartige variant met ei.
De crew was tijdens de service enorm hartelijk en vriendelijk! De drankjes werden voortdurend bijgevuld en een tweede of zelfs derde drankje was geen probleem. Ook liep er bijna constant iemand in de cabine rond. Je glas hoefde maar leeg te zijn of er werd je een nieuw drankje aangeboden!
De maaltijdservice voelde in veel opzichten aan als Business Class. Alleen de yoghurt en granen in een pakje herinneren je aan het feit dat je in Premium Economy zit.
Het smaakte heerlijk. De croissant was heerlijk knapperig en het fruit was goed vers.
Ook de tweede gang was prima op smaak. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van de maaltijd op zo’n relatief korte vlucht. Zeker als je het vergelijkt met Economy Class, waar standaard niet eens een maaltijd meer is inbegrepen bij Air New Zealand.
Stoel en IFE
De Premium Economy cabine zat ongeveer halfvol. Zo was ook de stoel naast me vrij. Ik vond de stoel bijzonder prettig zitten. Ook tijdens het eten en het kijken van een film kon ik een fijne houding vinden.
En dan de hoeveelheid beenruimte! Echt goed! Ik kon mijn benen dan ook goed kwijt in de slaapstand. De stoel kon uiteraard niet geheel vlak, maar ik denk dat ik tijdens een nachtvlucht prima zou kunnen slapen.
En dan het IFE! Daar was ik nog het meest van onder de indruk. Het is echt het beste IFE dat ik ooit heb mogen ervaren aan boord. Ten eerste is het scherm lekker groot en kun je zelfs met het raam open alles nog prima zien. Daarnaast reageert het scherm direct. Je hoeft niet eerst twee keer of zelfs vaker te drukken voordat het scherm reageert! En dan de selectie. Air New Zealand biedt een uitstekende selectie aan films, series en muziek.
Het beste van allemaal is de zoekfunctie. Zo kun je in de bibliotheek van het IFE zoeken naar een bepaalde film of muzikant. Dit heb ik eigenlijk nog nooit eerder gezien, maar wel altijd gemist. Het is soms een lange zoektocht door de muziekbibliotheek voor je iets leuk vindt, maar met de zoekfunctie gaat het een stuk sneller. Ideaal!
En dan tot slot het bestelsysteem van drankjes en kleine versnaperingen. Vanuit je luie stoel kun je via het IFE onbeperkt drankjes en versnaperingen bestellen. Ik heb hier een aantal keer gebruik van gemaakt en het werkt perfect!
Landing Auckland
Na ongeveer 4 uur vliegen kondigde de captain aan te beginnen aan de daling richting Auckland. Het weer in Auckland was wat onstuimig, maar we zouden volgens planning aankomen op de luchthaven van de grootste stad van Nieuw-Zeeland.
En een kleine 30 minuten later stonden we dan ook aan de grond in Nieuw-Zeeland. Het was erg rustig bij de paspoortcontrole en de douanier was erg vriendelijk. Gelukkig stempelen ze nog in Nieuw-Zeeland. Weer een stempel erbij!
Ik had op het immigratieformulier aangegeven dat ik artikelen van hout en schelpen bij me had en moest dus de rode lijn volgen. Gelukkig werden de artikelen goedgekeurd. Ik had dit op de Cookeilanden al voor de zekerheid nagevraagd.
Als je naar Nieuw-Zeeland gaat denk dan altijd goed na over wat je in je koffer hebt en vul dit goed in op het formulier. Er staan namelijk strenge boetes op valse aangiftes! En tegenwoordig worden 99% van de koffers gescand bij aankomst, dus neem het risico niet!
Inspiratie opgedaan? Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het ons dan weten door hieronder een reactie achter te laten of door een bericht te plaatsen op het forum.
Geef een reactie