Handleiding: Flying Blue10 min leestijd

Flying Blue rangen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

UPDATE: Zie voor de meest recente handleiding deze serie (klik).

Flying Blue is het frequent flier programma van Air France, KLM en partners Aircalin, Air Europa, Kenya Airways en TAROM. Via het  programma kunnen reizigers punten (miles) sparen met elke kwalificerende vlucht met de maatschappijen van FB en de partners in de Skyteam alliantie. Die miles kun je dan later weer besteden, als je er genoeg gespaard hebt, voor gratis vluchten, upgrades, autohuur, hotelovernachtingen en veel meer extra’s.

De catch voor Flying Blue is dat de echt frequente (vaak zakelijke) reiziger zich aan het programma en dus de airlines bindt. De prikkel hiervoor is dat hoe meer je vliegt, hoe meer punten je verdient. Bij een bepaald aantal punten krijg je status. Die status heeft een aantal voordelen die reizen meer comfortabel maken. En hoe meer je vliegt en die status wil behalen, hoe meer revenue voor de maatschappijen.

In deze post zal ik de basis van Flying Blue in verschillende onderwerpen uitleggen:

  • Flying Blue, iets voor mij en hoe schrijf ik me in?
  • Miles, wat zijn het en hoe krijg je ze?
  • Status, wat krijg je ervoor en hoe bereik je een niveau?

 Flying Blue

Flying Blue, iets voor mij en hoe schrijf ik me in?

Zoals gezegd is Flying Blue hét programma van Air France en KLM en overige partners. Daarnaast kan je bij Flying Blue ook miles verdiennen als je met Skyteam airlines vliegt. Skyteam is een alliantie van de volgende maatschappijen:

Skyteam Airlines

Het doel van Skyteam is om de reizigers van de maatschappijen veel meer opties en bestemmingen te geven. Zo kan je met Skyteam ruim 1000 bestemmingen bereiken en uit 15000 vluchten kiezen.

Bijvoorbeeld, KLM vliegt niet op Sydney. Maar je kan met KLM naar Taipei vliegen en vanaf Taipei met China Airlines naar Sydney vliegen. China Airlines is Skyteam lid dus je kan je ticket in één keer kopen én punten sparen met de vlucht met China Airlines.

Soms verkoopt een maatschappij ook codeshare vluchten. Dit betekent dat je een ticket bij KLM boekt, met een vluchtnummer van KLM, maar dat de vlucht wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld China Eastern. De maatschappijen gebruiken de alliantie dus om passagiers aan elkaar ‘door te geven’.

Maar ook voor de reiziger zitten er vele voordelen aan. Als je namelijk Elite lid bent bij KLM, ben je ook Elite bij ALLE Skyteam airlines. Als je Silver bij KLM bent, ben je Skyteam Elite. Ben je Gold of Platinum, dan ben je Elite Plus. Je hebt dan in principe bij alle airlines van Skyteam de volgende voordelen:

STelite

Ook is het netwerk van airport lounges veel groter. KLM heeft in Seoul bijvoorbeeld geen eigen lounge. Maar als je Skyteam Elite+ lid bent en met een internationale Skyteam vlucht vliegt, mag je de Korean Air lounge in! Meer informatie over Skyteam kan je vinden op Skyteam.com .

Flying Blue is dus geschikt als je met KLM en/of Skyteam maatschappijen vliegt, want dan verdien je punten en heb je mogelijk de Elite voordelen. Het is wel belangrijk om te begrijpen dat Flying Blue een programma is gericht op de echt frequente reiziger. Die loyale klanten moeten beloond worden en zijn dus het meest belangrijk. Daarom verlopen alle gespaarde Flying Blue miles als je gedurende 20 maanden geen enkele qualifying flight hebt gemaakt. Een qualifying flight is een vlucht met een Skyteam Airline die Level Miles verdient, waarover zo meer.

Mocht je minimaal 2 keer per jaar met KLM/Skyteam reizen, dan loont het toch je aan te melden voor Flying Blue. Je zal dan niet snel een gratis ticket verdienen of status behalen, maar met een paar jaar kun je er toch voordeel uit halen. En bovendien is het helemaal gratis! Bovendien krijg je korting op de kosten voor het meenemen van ruimbagage als je binnen de Europa Economy vliegt.

Je kan je aan melden via deze link.

Miles, wat zijn het en hoe krijg ik ze?

Miles is de hoeveelheid afstand in mijlen tussen vertrek en bestemming. Hoe verder je vliegt, hoe groter de afstand en dus hoe groter het aantal mijlen dat je kan verdienen.

Flying Blue maakt onderscheid tussen twee soorten miles: Level miles en Award miles.

Level miles kun je alleen krijgen door te vliegen in een kwalificerende fare bucket. Elke reisklasse is virtueel ingedeeld in nog meer klassen. Deze ticketklassen worden aangeduid in letters (G, V, X, J) en bepalen de voorwaarden en prijs van je tickets. Een duurder ticket is vaak flexibeler en je kan ook meer miles verdienen. LET OP: je kan niet met ELKE vlucht miles verdienen. Je moet een qualifying fare hebben. Voor elke airline is dit anders. Op alle betaalde KLM tickets (KL code) verdien je sowieso punten, maar bij andere Skyteam partners is dit niet altijd zo. Ook bij Air France is het oppassen voor de ‘MiNi’ fares die geen miles en gratis bagage geven.  Je kunt op de site Flyingblue.com   kijken of de klasse waarin je vliegt het verdienen van miles toestaat. Vaak zijn de goedkopere klassen uitgesloten. Ook kun je geen miles verdienen op vluchten betaald met miles.

Neem bijvoorbeeld China Airlines :

Hier zijn relatief veel vluchten uitgesloten van het verdienen van miles. Ik vloog bijvoorbeeld in klasse G naar Bangkok, maar omdat dit een goedkopere klasse is voor groepsreizen heb ik geen punten verdiend.

Om te voorkomen dat de punten vervallen, moet je minimaal 1 keer per 20 maanden een vlucht maken die qualifying is. Elke betaalde KLM vlucht voldoet daaraan; je verdient Level Miles. Maar niet elke Skyteam vlucht voldoet. Je moet namelijk én een qualifying fare boeken én een vlucht boeken met een Skyteam vlucht nummer. Elke vlucht met een KLM vluchtnummer, het maakt niet uit wie de vlucht uitvoert, voldoet. Maar boek je een vlucht uitgevoerd door Malaysia Airlines (KLM partner maar geen Skyteam lid) verdien je géén level miles.  Levels miles bepalen ook de eventuele status in een programma, daarover direct meer. Het is nu ook uitkijken bij partner Air France. Zogenaamde MiNi fares (alleen binnen Europa) verdienen GEEN miles en je krijgt ook geen bagage gratis.

Award miles zijn punten die je bij veel meer partners kunt verdienen. Denk aan hotelovernachtingen, autohuur, credit cards en nog veel meer. Award miles kun je gebruiken om gratis vluchten te boeken, hotelovernachtingen of autohuur te betalen, upgrades te kopen naar bijvoorbeeld Business Class en nog veel meer. Hier meer info hoe je ze kan verdienen en hier hoe je ze kunt besteden.

Net als bij award miles hangt het af van je ticket of en hoeveel miles je verdient. In tegenstelling tot level miles kun je wel miles verdienen als je met bepaalde niet-Skyteam leden vliegt. Zie hiervoor:  Flyingblue.com . Sinds 2009 verdien je vaak maar een percentage van de 100% miles (de eigenlijke vliegafstand in mijlen tussen een bestemming, hoe langer en verder de vlucht, hoe meer miles dus). Op de duurste Economy tickets verdien je 100% van de gevlogen afstand en hoe goedkoper je ticket hoe minder miles. Dit varieert van 75% tot 50 en 25%. Vlieg je echter Business Class of First dan verdien je 125% tot zelfs 250% van de gevlogen afstand, omdat je ticket natuurlijk veel duurder is.
Hieronder zie je het percentage dat je kan verdienen in de verschillende boekingsklassen bij KLM:
KLMpercentages

Ik vlieg bijvoorbeeld naar Genève. De 100% miles is 750 (ook het minimum voor alle internationale vluchten). Ik ben echter in de G klasse geboekt. G is vaak een actie waarbij Europese vluchten maar €99,- kosten. Ik verdien dan ook maar 25%, wat neerkomt op 187 miles per enkele reis. Zou ik Business Class vliegen, dan verdien ik 1875 miles. Ter vergelijking, een award ticket (vlucht betaald met miles) naar Genève kost 5000 miles per enkele reis.

Als Elite lid verdien ik ook nog een bonus op de gevlogen afstand. Als Silver krijg ik 50% meer, als Gold 75% en als Platinum 100%. Dit geldt alleen voor award miles en dus niet voor level miles. Als je Elite bent, verdien je dus ook extra snel gratis vluchten. Maar de extra bonus komt op het aantal punten dat je met je boekingsklasse verdient, dus niet op de volle 100%.

Als Silver naar Genève verdien ik dus: 750*0,25=187 (basis mijlen voor enkele reis, zonder status, in G) -> 187*1,5= 281 miles (Silver bonus van 50%).

Status, wat krijg je ervoor en hoe bereik je een niveau?
Status krijg je als je een bepaalde hoeveelheid vliegt. De voordelen van je status verschillen per niveau en per airline maar omvatten vaak: business class inchecken en boarden (bijna geen rij), voorrang bij immigratie en security controles, een extra koffer à 23kg gratis, meer miles , een speciaal Elite nummer bij problemen, voorkeursstoelen en nog veel meer.

Flying Blue heeft 3 Elite niveaus: Silver (Skyteam Elite), Gold en Platinum (beide Skyteam Elite+). Ivory is het basisniveau. Voor de voordelen bij Skyteam, scroll even naar boven.

fbcards
 

Dit zijn de vereisten om Elite te worden:

FBniveau

Je kan dus kwalificeren met levels miles OF level flights (level segments). Level miles heb ik hier boven uitgelegd, het zijn de miles die je verdient met bepaalde Skyteam vluchten. N.B. de Elite miles bonus is NIET van toepassing op level miles.

Je kunt ook kwalificeren door het maken van x aantal vluchten. Dit moeten qualifying flights zijn, dus ook weer een kwalificerende fare bucket op een kwalificerende airline. De regel is: verdien je level miles, dan verdien je ook een level flight. Een level flight is een enkele vlucht, en dus makkelijker te bereiken als je niet vanaf een hub (thuisbasis) van een luchtvaartmaatschappij vliegt. Woon je bijvoorbeeld nabij Frankfurt en boek je een ticket met KLM naar Londen, dan vlieg je Frankfurt-Amsterdam-Londen-Amsterdam-Frankfurt. Je krijg dan dus 4 qualifying flights dus 4 level flights. 4 tripjes betekent dan al Silver terwijl als je van Amsterdam naar Londen vliegt je 8 trips moet maken om >15 vluchten te maken. Het pakt dus goed uit als je niet vanuit een hub vliegt, maar het is vaak ook duurder.

Om deze status te krijgen en te behouden moet je in één kalenderjaar aan de eisen voldoen. Anders word je gedowngraded. Een leuk voordeel van Flying Blue is de soft landing. Als je Elite bent en minimaal één qualifying flight maakt maar niet aan de andere eisen voldoet, dan zak je maar één niveau. Ben je bijvoorbeeld Platinum en maak je maar één vlucht in één kalenderjaar, dan ben het volgende jaar nog steeds Gold in plaats van gelijk Ivory (basis).

Verdien je je status vóór 31 maart van een jaar, dan is je status geldig tot 31 maart van het volgende jaar. Verdien je echter je status tussen 31 maart en 31 december, dan is je status geldig tot 31 maart van het tweede jaar daarna! Al je level flights en level miles (behalve uitzondering hier beneden) worden op 31 december gereset naar 0 maar je status is geldig tot 31 maart daarna.

Een nieuwe feature zijn de zogenaamde rollover miles. Dit betekent dat alle miles boven je elite niveau mee worden genomen naar het nieuwe jaar. Kwalificeer je bijvoorbeeld voor Gold (40.000 level miles) met 55.000 miles, dan worden de 55.000-40.000=15.000 level miles meegenomen naar het volgende jaar. Je begint het jaar dan al met 15.000 op de teller en je hoeft zo dus eigenlijk minder te vliegen om je status te behouden. Of het is handig om net dat hogere niveau te bereiken.

Alleen de extra miles boven een Elite niveau worden doorgegeven. Als je Ivory (basis) lid bent, resetten de level miles wel naar 0.

Dit was Flying Blue in een notendop. Heb je vragen, laat ze gerust hieronder achter bij de comments of klik even door naar het forum (klik) waar ze je vraag zeker proberen te beantwoorden!

Reacties

  1. Timo zegt

    Bedankt voor het interessante bericht. Ik had een vraagje.
    Waarom zou je bijvoorbeeld kiezen om de miles te sparen via Flying Blue als je met bijvoorbeeld Delta vaak 100% krijgt? Zitten er bepaalde voordelen aan FB?
    Alvast bedankt!

    Groetjes Timo

    • SVDH zegt

      Als mijlen sparen je enige doel is, dan zijn er binnen SkyTeam inderdaad misschien andere, betere, programma’s. Vooral voor vluchten binnen Europa is KLM niet zo royaal met de miles.
      Miles zijn echter niet het enige mogelijke doel van een frequent flyer programma, zo kun je ook op zoek zijn naar status. Als je bv. wilt kwalificeren voor status via vluchten, is KLM/Flying Blue juist weer een van de ‘gemakkelijkere’ programma’s (met ‘maar’ 15 vluchten voor Silver). Check ook ons forum, waar we hier evt. verder over kunnen filosoferen 🙂

    • TheFlyingDutchboy zegt

      Hoi Timo,
      zeker een goede vraag die vaker opkomt! Het is inderdaad waar dat je met Skymiles sneller miles spaart, maar heb je al nagedacht hoe je de miles gaat besteden? Elke programma heeft zijn eigen levels om een award vlucht te boeken. Bij Skymiles kunnen die veel hoger zijn dan bij bijvoorbeeld FB. Over het algemeen zijn Skymiles ook heel weinig waard, vandaar de bijnaam ‘Skypesos’. Je kan maar weinig vluchten boeken in de ‘low level’ zone. Daarnaast moet je rekening houden met beschikbaarheid. Als je een award vlucht met AF-KLM wil boeken ben je meestal beter af bij Flying Blue omdat die meer award stoelen vrijgeven voor hun eigen programma dan die van Skyteam partners. Als het om Elite status gaat is Flying Blue interessant als je op basis van segmenten kwalificeert. Als je meer info wil over jouw situatie, open dan even een thread in het forum, dan kunnen we gerichter advies geven!

      • Gajanp zegt

        Bovendien geldt dat als je met SM awards boekt vanaf Europa, je additionele kosten aan je broek krijgt.

  2. Ed zegt

    Vliegen via een Hub, bijvoorbeeld Brussel (waar ik woon) naar Amsterdam en dan naar zeg Copenhagen en weer dezelfde reis terug geeft dus 4 qualifying flights?
    Op mijn Boarding kaart staat BRUS-AMS-COP maar is volgens mij 1 qualifying flight.

    • The Flying Dutchboy zegt

      Dat zijn 4 vluchten dus 4 segmenten. Je kan zeggen dat elk vluchtnummer één segment is. Niet altijd is elke take-off/landing combinatie één segment. Bijvoorbeeld als je van Schiphol naar Jakarta vliegt, met een tussenlanding in Kuala Lumpur is dat één vluchtnummer dus maar één segment.

      • Frequent Flyer zegt

        @Flying Dutchboy,
        In principe klopt jouw uitspraak over qualifying flights per segment.
        Echter, let goed op dat de vluchten (met name van AirFrance) überhaupt wel award miles geven.
        De, in het bovenstaande verhaal genoemde, ‘MiNi’ fares zijn op de KLM site niet als zodanig herkenbaar. Een aantal vluchten die ik heb gemaakt van Amsterdam, via CDG naar Lissabon werden (en worden nog steeds) niet herkenbaar als MiNi fare aangeboden. Alleen door vlak voor het afrekenen de tafiefvoorwaarden te checken, kom je er achter dat deze vluchten 0 award miles geven en dus ook geen qualifying flights opleveren.
        Daarnaast komt het ook voor dat een segment door een niet-Skyteam partner wordt uitgevoerd, waardoor dat segment dus ook geen qualifying flight is.
        Dit overkomt mij regelmatig als ik met Czech Airlines van Amsterdam, via Praag, naar Minsk vlieg. Het 2e segment wordt dan uitgevoerd door Belavia: een partner van Czech Airlines, maar niet van Skyteam.
        Ik heb geleerd om bij elke boeking, vóór het afrekenen de tariefvoorwaarden goed te checken om er zeker van te zijn dat mijn vluchten meetellen voor mijn FB status niveau. En ook dat maken de airlines zo moeilijk mogelijk; Een tariefklasse wordt in de voorwaarden vaak niet één 1 letter aangeduid, maar met een aantal: bijvoorbeeld XAR20NL9.
        Hierbij is de eerste letter (in dit geval dus X) de juiste tariefklasse.
        En was het maar zo simpel: bovenstaande tariefklasse is toevallig van Airfrance en de 9 aan het eind geeft aan dat het hier om een ‘MiNi’ fare gaat … dus krijg je alsnog géén award miles en dus geen qualifying flights.
        Deze informatie is voor de reiziger overigens nergens te vinden … dit heb ik geleerd van de Flying Blue helpdesk als ze mij weer eens moesten uitleggen waarom ik geen award miles bijgeschreven kreeg na een vlucht met een Skyteam partner.

  3. MC zegt

    Hallo, ik heb dit jaar 20 kwalificerende vluchten gemaakt. Geldt net als bij de rollover miles dat ik de 5 kwalificerende vluchten boven de limiet voor Silver mee mag nemen naar volgend jaar?

  4. JGG zegt

    Ik zit me een beetje te verdiepen in de miles wereld, dus heb bedacht dat zo’n kaart aanvragen nooit kwaad kan. Is het goed om bijvoorbeeld een goede actie af te wachten dat je al miles krijgt bij inschrijving? (of wachten op een actie dat je er extra krijgt)

    En vraag twee, kunnen andere mensen met hun ticket ook op mijn kaart sparen? (dat ze mijn flying blue accountnummer invullen bij het boeken)

    • TheFlyingDutchboy zegt

      Hallo JGG,

      Ik acht de kans dat er een sign-up bonus voor Flying Blue komt uiterst klein. Als ze er al zijn, zijn ze vaak voor reizigers uit een bepaald land (en dan vaak Australië, NieuwCaledonie, Japan…). Nederland zal daar niet bij zitten dus ik zou er niet op wachten.

      Voor je tweede vraag geldt nee; het is niet mogelijk dat anderen jouw kaartnummer in kunnen vullen zodat jij er miles mee spaart. Technisch gezien zou dit niet moeten kunnen maar het is ook nog eens verboden volgens de T&Cs. (Herhaaldelijk) misbruik kan er toe leiden dat je account wordt gesloten.

    • JGG zegt

      Dank voor je reactie.
      Nog een vervolgvraag, als je iemand anders lid maakt krijg je miles?
      Ik wil mijn oom die miles schenken, meer ik weet niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Hoe kan hij mij dan uitnodigen?

      • SVDH zegt

        Voor alleen lid maken van Flying Blue krijg je geen referral-bonus. Dat is alleen als via jou iemand lid wordt van de Flying Blue American Express kaart, kijk op: http://ikvliegveel.com/flyingblue-amex/

        Van de ene Flying Blue account naar de andere overmaken gaat alleen als je beide een FBAMEX kaart hebt onder één account (bv. jij heb een Gold kaart en je oom heeft van diezelfde account een partner-kaart).

  5. SVDH zegt

    @Frequent Flyer,
    dank voor je bericht. Wat je schrijft klopt allemaal. Het verhaal rond de MiNi-fares wordt gecompliceerd doordat Air France de boekingsclass (tariefklasse) ‘X’ twee keer gebruikt, één keer voor ‘Air France Fares’ (die wel verdienen), en één keer voor ‘MiNi Fares’ (die niet verdienen).
    We gaan in op deze materie op ons forum (forum.ikvliegveel.com).
    Als je overigens bij KLM geboekt hebt, en ten tijde van de boeking wel opgekregen hebt dat je miles (en dus QF’s) verdient, en je krijgt ze na je vlucht niet: blijf dan gewoon vragen bij KLM – je krijg je miles en vlucht vaak toch bijgeboekt, is de ervaring.

  6. crea zegt

    Heeft het nut om voor één retourreis (binnen Europa) per jaar lid te worden van FB?
    (Al zou het alleen maar om de goedkopere ruimbagage gaan) of is dit niet mogelijk?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Je zal niet snel een gratis vlucht verdienen, maar zoals je zegt loont het alleen al voor de korting op ruimbagage om je op te geven voor FB! Dit is volgens ook de bedoeling van KLM (zoveel mogelijk leden krijgen) en is zeker geen probleem. Ik adviseer je dus om je aan te melden voor het programma.

  7. Pieter zegt

    Hi,

    Vinden jullie het ook niet vreemd dat je wel de level miles mag meenemen naar het volgende jaar, maar niet je qualifying flights?
    Mocht je 55 vluchten maken, dan neem je er dus geen 25 mee, zodat je het volgende jaar weer minder kans maakt om platinum te worden. Met je level miles boven Gold, heb je dan wel een goede kans.
    Voor de Europese reiziger, zoals ikzelf, is dit niet echt klantvriendelijk. Het aantal vluchten en het aantal level miles om een status te behalen zullen echt wel gekoppeld zijn aan elkaar om dit in evenwicht te houden. Waarom dan niet alle regels?
    Enig idee waarom KLM deze regel niet uitbreid voor de QF’s?

  8. Vince zegt

    Hoi!

    Misschien lees ik er overheen hier in het topic, dan alvast mijn excuus, maar ik vroeg mij het volgende af:

    Wanneer ik via klm.nl een redelijk last-minute ticket wil boeken naar BCN is een van de goedkopere opties om te reizen via CDG. Bij de ticketvoorwaarden staat dan vermeld dat FB deelnemers 0 miles sparen. Maar tellen de twee vluchten dan wel mee als qualifying flights om een hoger niveau te bereiken?
    Thanks in ieder geval 🙂

    • The Flying Dutchboy zegt

      Hoi, in de regel geldt dat als je geen (level) miles krijgt, je ook geen qualifying segmenten krijgt. Echter lijkt het me raar dat je op een vlucht naar Barcelona geen miles krijgt. Misschien prijst KLM een MiNi fare van Air France, die geen milen verdient, maar bij een (waarschijnlijk duur) last minute ticket lijkt me dit niet waarschijnlijk. Controleer handmatig even de boekingscode van het itinerary.

      • Vince zegt

        Thanks! Heb idd de boekingscode opgezocht en voor zover ik zie spaar ik daar dan toch 25% miles mee.
        Ik zal het voor de zekerheid anders maar eens bij KLM op Facebook vragen, houdt ze weer van de straat!
        Thanks iig

        • Rem zegt

          @Vince. Ben benieuwd naar het antwoord van KLM. Om genoeg QF te behalen per jaar vlieg ik ook vaak via Parijs. Die miles kan ik wel missen, maar die QF wil ik toch echt hebben.

  9. Jacq zegt

    Vraagje wij hebben op het laatste moment een upgrade gedaan naar business Claas. Heb je dan recht op meer Miles ? We vlogen van curacao naar Amsterdam

  10. Mike zegt

    Vraagje over de level miles : Verdien je op iedere vlucht van KLM Air France en partners ? Ik heb in mijn overzicht een aantal vluchten staan waar ik wel award miles bijgeschreven heb gekregen maar geen Level miles.
    Gaat om een vlucht naar Mauritius, tussenstop op CDG, daarna met Mauritius Airways naar Mauritius.

    Bedankt alvast.

    • The Flying Dutchboy zegt

      Level Miles verdient je als het vluchtnummer van AF, KL of een volledige Skyteam partner is. Is de vluchtcode van een non-Skyteam partner, dan kan je wel award miles verdienen maar geen level miles/segmenten.

  11. John Tichelaar zegt

    Hallo 🙂 , indien je vergeten bent je Flying Blue nr op een vlucht te vermelden, hoe krijg je de miles dan alsnog bijgeschreven ? bij een andere vlucht had ik op de heenreis mijn bagagekoffer gratis en terug moest ik die betalen, wat doe ik fout ? mvg John

    • The Flying Dutchboy zegt

      Dat is raar. Als het op de heenreis goed is gegaan, zou je FB nr in principe nog in de boeking moeten staan. Na aanvang van de reis is verwijderen volgens mij zelfs onmogelijk. Je ontbrekende miles kun je makkelijk online claimen via deze link claim missing miles . Voor teruggave van (het verschil in) bagagekosten kan je het beste KLM even emailen of het via social media vragen.

  12. Henk zegt

    Hoi upgraden naar bv economy plus. Op een vlucht naar Montréal verdien er nu 50% level Miles mee hoe zit dat dan na upgraden

    • The Flying Dutchboy zegt

      Als je een Economy Comfort stoel koopt is dat geen aparte boekingsklasse. Je krijgt de gewone miles voor je economy class ticket.
      Koop je een upgrade naar business class (of premium economy bij Air France) tegen een aanbiedingstarief (bijvoorbeeld in de lounge, bij de kiosk of online check-in) dan krijg je ook alleen maar de miles voor je originele Economy ticket.

  13. Sandra zegt

    Ik heb een vraag. Ik wil mezelf en mijn gezinsleden aanmelden aanmelden voor flying bleu, omdat wij deze week weer met KLM gaan vliegen. Vorige maand zijn wij met KLM naar New York geweest, kan ik voor die reis dan ook nog miles krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *