Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De ontvangst van de eerste Airbus A321neo voor KLM komt steeds dichterbij. Een tijdje terug schreven we over al over de eerste 6 bestemmingen waarop dit gloednieuwe toestel zal vliegen. Uit een schemawijziging blijkt dat er weer een aantal bestemming aan het lijstje toegevoegd kunnen worden. Check het artikel voor de laatste update!
Vlootvernieuwing bij KLM
De toevoeging van de Airbus A321neo bij KLM is onderdeel van de vlootvernieuwing bij Air France-KLM. Ook Air France en Transavia gaan met de nieuwe vliegtuigen uit de Airbus A320 familie vliegen. Transavia Nederland heeft er al enkele mogen ontvangen en vliegt er al volop mee.
Voor KLM komt het moment van ontvangst voor het nieuwe toestel ook snel dichterbij. Dit staat nu gepland op dinsdag 27 augustus 2024. Het eerste A321neo vliegtuig zal dan vanuit de Airbus fabriek in Hamburg naar Schiphol komen. De A321neo van KLM krijgt een 3-3 configuratie, waarbij in Europe Business Class de middenstoel vrij wordt gehouden. Elke stoel heeft ook een USB-C aansluiting voor het opladen van mobiele apparaten.
KLM Airbus A321neo bestemmingen
De grote vraag is natuurlijk op welke bestemmingen het gloednieuwe vliegtuig ingezet zal worden. Eerder lieten we al weten dat Kopenhagen, Berlijn, Stockholm, Parijs, Praag, Wenen en Rome de gelukkige luchthavens zijn. Middels een schemawijziging is deze week duidelijk geworden dat er nog een aantal bestemmingen bijkomen. In totaal zijn er nu 12 bestemming bekend. De nieuwe bestemmingen zijn: Edinburgh, Londen Heathrow, Madrid, Manchester en Zürich.
De totale lijst van Airbus A321neo bestemmingen is nu zoals in onderstaande tabel weergegeven (in alfabetische volgorde). De vluchtnummers in de tabel zijn enkel die nu bekend zijn. Dat geldt ook voor de startdata. Deze kunnen uiteraard nog zonder aankondiging van KLM veranderen. KLM heeft overigens ook nog niets officieel bekend gemaakt over de dienstregeling van de nieuwe Airbus A321neo bestemmingen.
Luchthaven | IATA Code | Vluchtnummer(s) | Startdatum |
Berlijn | BER | KL1777/1778 | 16/09/2024 |
Edinburgh | EDI | KL931/932 | 06/01/2025 |
Kopenhagen | CPH | KL1267/1268 | 16/09/2024 |
Londen Heathrow | LHR | KL1001/1002 | 27/10/2024 |
Madrid | MAD | KL1505/1506 | 02/11/2024 |
Manchester | MAN | KL1033/1034 | 27/10/2024 |
Parijs | CDG | KL1401/1402/1411/1412 | 07/10/2024 |
Praag | PRG | KL1355/1356 | 07/10/2024 |
Rome | FCO | KL1600/1603/1604/1609 | 30/03/2025 |
Stockholm | ARN | KL1225/1226 | 16/09/2024 |
Wenen | VIE | KL1905/1906 | 12/10/2024 |
Zürich | ZRH | KL1919/1920 | 06/01/2025 |
Bron foto’s: KLM
Van Gooiland zegt
Het zal me erg benieuwen allemaal.
In tegenstelling tot een hele rits low cost maatschappijen snapt KLM nog steeds niet hoe ze een toestel in 30 minuten moeten lossen en laden. Zelfs een uur is lang niet altijd genoeg. Een kist hoeft met maar een paar minuten vertraging te landen, en de volgende vlucht vertrekt al te laat. Tenzij ze het vluchtschema aanpassen, zal de grotere capaciteit van de A321 het nog moeilijker maken om volgens de dienstregeling te vliegen.
En op Schiphol en vele andere luchthavens zijn de wachtruimtes bij de gates helemaal niet berekend op 227 pax, dus ook dat wordt lachen.
Of de ervaring aan boord voor de pax beter wordt is ook nog maar de vraag. Ik heb diverse A321 vluchten gemaakt met andere luchtvaartmaatschappijen. Altijd in de J klasse, maar de stoelen zijn min of meer hetzelfde als in Economy, je krijgt hooguit een paar centimeter extra beenruimte. Het verschil met de 737 en andere vliegtuigen uit de A320 familie is nauwelijks merkbaar. Service, catering en zitcomfort verschillen van maatschappij to maatschappij (maar in Europa eigenlijk allemaal knudde), het maakt verder eigenlijk weinig uit in wat voor vliegtuigtype je zit.
Janneke zegt
Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe vliegtuig!
Vijay zegt
Wat fijn, een nieuw vliegtuig. Wat dan wel weer erg jammer is dat er voor Bizz niet gekozen is voor een 2×2 seating en stug wordt vastgehouden aan de standaard 3×3 seating. Hier had KLM zich t.o.v. de andere Europese maatschappijen echt kunnen onderscheiden.