Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na een onvergetelijke rondreis door China is het tijd om weer huiswaarts te gaan. De reis gaat met KLM in de Boeing 787-9 Dreamliner van Beijing naar Amsterdam. Deze keer vlieg ik in World Business Class, de meest comfortabele en luxe cabine van de Nederlandse nationale airline. Maar wat heeft KLM te bieden met haar business product? En hoe is de service aan boord? Je leest er alles over in deze uitgebreide review over de KLM World Business Class vlucht van Beijing naar Amsterdam in de Boeing 787-9 Dreamliner.
Oude tijden herleven
Als ik aan KLM’s World Business Class denk dat dan brengt me dat altijd even terug naar de tijd van de Boeing 747 waar onze Nederlandse nationale airline ooit mee vloog. Mijn eerste Business Class vlucht met KLM was van Amsterdam naar Nairobi met de Queen of the Skies, een hele mooie ervaring. Inmiddels lijken de jumbojets goeddeels uitgerangeerd nadat zij ruimte hebben moeten maken voor nieuwe generatie toestellen met een lager brandstofgebruik en minder geluidsproductie. Helaas dus niet meer het trapje op naar de WBC, dan maar ‘gewoon’ voorin.
Sinds de tijd van de Boeing 747 is er sowieso veel veranderd bij KLM. De introductie van Premium Comfort bracht een nieuwe reisklasse aan boord. Inmiddels is deze Premium Economy dus ook bij KLM gemeengoed. De ervaring wat betreft zowel het hard als zachte product zijn goed te noemen. De nieuwe cabine lijkt een succes. Naast de inaugurele vlucht van Amsterdam naar New York vlogen we meermaals in Premium Comfort in diverse toestellen.
Deze keer vliegen we echter in KLM World Business Class in de Boeing 787-9 Dreamliner en in deze review lees je er alles over.
Boeking via KLM
Voor deze familie rondreis door China boekte ik de vliegtickets direct bij KLM zelf. Het vertrek is vanuit Amsterdam Airport Schiphol (AMS) en na een korte tussenstop op Parijs-Charles de Gaulle (CDG) vlieg ik door naar Shanghai Pudong International Airport (PVG). De vlucht van Amsterdam naar Parijs is met Air France de Airbus A220-300 in Economy. De long haul vlucht van Parijs naar Shanghai is ook met Air France, maar dan in de Boeing 777-300ER en in Premium Economy.
Op de terugweg vlieg ik direct met KLM van Beijing naar Amsterdam in de Boeing 787-9 Dreamliner. De laatste vlucht was geboekt als Premium Comfort. Maar bij de online check-in hebben we gekozen voor een upgrade met Miles & Cash. Dit kostte per persoon 37.500 miles en € 89. Naar huis in World Business Class dus. Een mooie afsluiting van de reis!
De boeking ging in eerste instantie via de website van KLM. Helaas lukt het niet om de 4 tickets aan te schaffen door een fout bij het boeken. Gelukkig bood de telefonische KLM Platinum Servicelijn de helpende hand. We hebben verder de KLM app gebruikt voor het selecteren van de stoelen, de check-in en het volgen van de status van de vlucht.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review van de KLM World Business Class vlucht tussen Beijing en Amsterdam. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Rondreis China
Tijdens de rondreis in China nemen voor de lange afstanden voornamelijk de hogesnelheidstrein. Zo namen we bijvoorbeeld de CRH G7268 en reisden we met meer dan 300 km/h van Shanghai naar Nanjing.
Er was overigens één uitzondering, de afstand van Xining naar Beijing: vanwege de festiviteiten rondom 1 mei konden we geen treintickets meer bemachtigen. Hier kozen we dan ook voor het vliegtuig. China Eastern bracht ons met een Airbus A320 in Business Class naar de Chinese hoofdstad.
Het was een onvergetelijke reis door China. Air France bracht ons eerst naar het kosmopolitische Shanghai. Deze stad is wat mij betreft een mooi voorbeeld van ‘East meets West’. Het supermoderne Pudong met haar wolkenkrabbers, vele internationale bedrijven en luxe winkelcentra staat in schril contrast met de statige Bund boulevard, de vele prachtige traditionele tempels en theehuizen, en natuurlijk de Franse Concessie.
Xi’An liet ons weer een andere kant van het land zien. De prachtige stadsmuur en de Bell en Drum Towers zijn zeker de moeite waard. Uiteraard is het hoogtepunt in Xi’An het Terracottaleger, waar een indrukwekkende aantal eeuwenoude standbeelden een grafmonument vormen.
Na Xi’An reisden we verder naar Xining in het noorden van het land. De stad lieten we echter snel achter ons. Onze interesse brengt ons namelijk naar prachtige plekken op een paar uur rijden van Xining. Denk aan de bergtempels en de meren Qinghai en Chaka.
We eindigen de reis in hoofdstad Beijing. Hier staan niet alleen de Verboden Stad, het Zomerpaleis, de Tempel van de Hemelse Vrede en de traditionele Hutongs op het programma. Een excursie naar de Chinese Muur mag natuurlijk ook niet ontbreken.
Check-in op Beijing Capital International Airport (PEK)
Maar nu is het helaas alweer tijd om huiswaarts te gaan. ‘s Ochtends vroeg ontbijten we nog bij het Swissôtel Beijing Hong Kong Macau Center, waarna we de metro naar het vliegveld nemen. Lijn 13 brengt passagiers naar zowel Terminal 2 als 3 van Beijing Capital International Airport. De kosten voor een kaartje zijn 25 Yuan (omgerekend € 3,21). Vanuit het metrostation bij Terminal 2 wandelen we in een paar minuten naar verdieping 2F om in te checken.
De check-in van KLM is vandaag te vinden bij counters 10-15. Het is nog niet erg druk bij de balie. We zijn dan ook zo aan de beurt. Als Flying Blue Platinum deelnemer maak ik altijd gebruik van de SkyPriority balies. Als Business Class passagier is deze service overigens ook inbegrepen. De check-in verloopt volt. En de dame achter de counter staat ons netjes te woord.
Niet veel later passeren we de enigszins chaotische security en paspoortcontrole. De beambtes doen meermaals controles van dezelfde bagage en geven de instructies nogal kortaf. Wat weer voor irritaties zorgt bij de passagiers. Achja, Nederlanders hebben altijd wel wat te klagen zullen we maar zeggen.
De security- en paspoortcontrole zijn trouwens wel handig direct na de check-in balies gesitueerd. Na de controles volgen de winkels en restaurants. Er zijn ook meer dan genoeg publieke toiletten te vinden.
Hainan Airlines Lounge
In Terminal 2 van Beijing Capital International Airport is geen SkyTeam of Air France-KLM Lounge. Bij de check-in kreeg ik de uitnodiging om gebruik te maken van de Hainan Airlines Lounge. Uiteraard maken we hier even gebruik van, samen met een aantal andere Nederlandse reizigers. De lounge heeft een aardig oppervlakte en biedt diverse faciliteiten. Zo zijn er verschillende soorten zitplekken, slaapplekken en douches. Er is zelfs een sportruimte. Ook kun je er terecht bij het uitgebreide buffet met zowel Aziatische als Westerse gerechten. De noodles zijn overigens zeker een tip, deze worden op bestelling klaargemaakt. Voor de liefhebbers zijn er ook zoete desserts en je kunt zelfs een ijsje scheppen.
Tegenover de Hainan Airlines Lounge is trouwens nog een lounge te vinden. De Airport Club Lounge is onder meer toegankelijk voor DragonPass leden. Deze lounge is wel een stukje kleiner.
Boarding bij Gate 12
Vlucht KL898 naar Amsterdam Airport Schiphol van vandaag vertrekt vanaf Gate 12. Gelukkig is de lounge tegenover de gate, dus we hoeven niet ver te lopen om er te komen. Op Schiphol kan dat nog wel eens tegenvallen met een gate aan het einde van de B pier bijvoorbeeld.
Zo’n 10 minuten voor de geplande boarding komen we aan bij de gate. Hier is de ground crew al begonnen met de voorbereiding van de boarding in zones. En zoals dat doorgaans in Azië gaat is er niets op aan te merken. Alle passagiers staan netjes klaar in de rij behorende bij hun zones. Dit wordt ook actief gecontroleerd. Op andere luchthavens wil een gebrek aan controle nog wel eens tot een stortvloed aan passagiers in zone 1 of 2 betekenen. Maar hier niets van dat alles.
Iets later dan gepland begint de boarding van zone 1. Deze zone is voor Business Class passagiers en Flying Blue Ultimate deelnemers. Na de laatste controle van het ticket mogen we aan boord. Via de eerste jet bridge komen we gelijk voorin het vliegtuig binnen. De cabin crew begroet zowel in het Engels als het Nederlands en wijst passagiers naar hun stoel.
KLM cabine Boeing 787-9 Dreamliner
Op de route Beijing-Amsterdam zet KLM vandaag een Boeing 787-9 Dreamliner in. De maatschappij heeft 13 van deze toestellen in de vloot. Met een bereik van 11.500 km vliegt dit type vliegtuig 1.600 km verder dan zijn grotere broertje. Er gaan met een capaciteit van 294 passagier wel 24 minder stoelen in de -9.
De Boeing 787-9 waarin ik naar Amsterdam vloog heeft 8 World Business Class (WBC) rijen. De cabine staat in een 1-2-1 configuratie. Hierdoor hebben alle 32 Business Class passagiers direct toegang tot het gangpad. Zoals gebruikelijk in een long haul Business cabine kunnen de stoelen volledig plat. Naast WBC is er ook een Premium Comfort (Premium Economy) cabine met 3 rijen. Deze passagiers zitten in een 2-3-2 opstelling.
De overige stoelen staan in Economy Class. Hier is de indeling 3-3-3. Voorin Economy is er nog Economy Comfort. Hier hebben passagiers iets meer beenruimte, ideaal als je wat langer bent. De service is wel hetzelfde als Economy Class. Flying Blue Platinum en Ultimate leden kunnen na het boeken gratis een Economy Comfort stoel selecteren. Zonder status betaal je voor deze stoelen een toeslag van enkele tientjes tot meer dan € 100 per vlucht. Het kan soms zeker interessant zijn om dan ook naar Premium Comfort te kijken. In deze cabine is de stoel namelijk wezenlijk anders en ook de service beter.
KLM vliegt niet alleen met de Dreamliner natuurlijk. Benieuwd naar de andere vliegtuigen van KLM? Zoals de Airbus A330 en de Boeing 777? Check dan dit uitgebreide artikel over de vloot van de Nederlandse nationale carrier.
KLM World Business class stoel in de Dreamliner
De meest comfortabele en luxueuze cabine aan boord bij KLM moet natuurlijk wel het een en ander te bieden hebben. In deze review over KLM’s World Business Class zal ik de stoel dan ook uitvoerig beschrijven. De foto’s in het artikel zijn voornamelijk van stoel 7A en 8A.
De Business Class cabine is, net als de rest van het toestel, voorzien van frisse blauwe tinten en donkerbruin lederen (voet)steunen. De buitenkant van de stoel is van lichtblauw materiaal, terwijl de stoel zelf ook donkerblauwe accenten heeft. Deze ‘rustige’ uitstraling wordt compleet gemaakt door de sfeervolle mood lighting die Boeing in het plafond heeft verwerkt.
De stoel zelf is voorzien van een stoffen rug- en zitkussen. En voet- en armsteun zijn van bruin leer. Omdat de stoel in een hoek is geplaatst is het scherm van de Inflight entertainment systeem (IFE) ingeklapt in de stoel voor je.
Het scherm is uit te klappen middels het indrukken van een blauwe knop. Hierdoor vervalt wel het zicht op het tweede raampje.
Het IFE biedt prima content en het scherm is ook van goede kwaliteit. Naast het grote scherm is er ook een aparte afstandsbediening met scherm erop. Hier kun je bijvoorbeeld de vliegroute op bekijken.
In de stoel is links ook een uitklapbaar tafeltje verwerkt dat je gemakkelijk naar voren kunt schuiven. Het tafeltje is wel aan de kleine kant. Tijdens het uitserveren van de maaltijd kwam ik ruimte tekort om mijn bestek neer te leggen. Zelf bij het uitserveren van de snack en een drankje paste dit niet naast mijn iPad. Dit vind ik wel een minpunt van de stoel.
Qua opbergmogelijkheden is er links in de stoel voorzien in een klein kastje. Hierin is de hoofdtelefoon en een flesje water geplaatst. In het kastje hangt ook een spiegeltje. Handig als je jezelf even op wilt frissen. Het kastje gaat wel wat lastig open en dicht.
Bij de voetensteun is ook nog een klein opbergvakje. Hier vind je onder meer de safety information card en het inflight magazine de Holland Herald. Hier is ook een stopcontact te vinden, misschien niet de meest gemakkelijke plek daarvoor.
Uiteraard kan de stoel omgetoverd worden tot een comfortabele fauteuil of een plat bed. Dit gaat middels de knoppen links bij de armleuning. Elke Business Class passagier krijgt verder nog een wit kussen en een blauwe deken.
Verder valt de 1-2-1 configuratie natuurlijk op. Hierdoor kunnen alle passagiers gemakkelijk hun stoel in en uit. Dat is zeker een voordeel ten opzichte van de oudere 2-2-2 cabine. Het ontwerp van de Business Class is trouwens van de hand van de Nederlandse ontwerpster Hella Jongerius.
Business Class amenity kit en toiletten
Alle Business passagiers krijgen een amenity kit. Deze ligt al klaar op de stoel bij binnenkomst. KLM heeft de kit ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse merk Rituals. In de kit vind je de gebruikelijke inhoud van het merk Rituals. Persoonlijk vinden we de kit niet zo heel bijzonder.
Voorin de Business Class cabine zijn 2 toiletten gereserveerd voor Business passagiers. De toiletten hebben dezelfde grootte als de toiletten elders in het vliegtuig. Wel is er in de Business Class gedacht aan verzorgingsproducten van Rituals. Denk bijvoorbeeld aan handzeep en body lotion. De toiletten worden tijdens de vlucht steeds netjes schoon gehouden.
Comfort World Business Class
In vergelijking met Economy Class, Economy Comfort en Premium Comfort is World Business Class absoluut de meest comfortabele cabine van KLM. Het feit dat de stoel volledig plat kan en een bed van bijna 2 m vormt is een groot pluspunt. Het ‘bed’ ligt goed en de deken en kussen zijn van goede kwaliteit. De bediening van de stoel werkt ook goed, waardoor je snel wisselt van stoel naar bed.
Stoel 8A
De service in WBC is ook goed, wat het mede met de maaltijden een goed product maakt. KLM biedt zeker geen beter product dan sommige andere Europese legacy carriers, om nog maar niet te spreken van de gulf carriers. Qua prijs hoef je het ook niet te hebben van KLM omdat je voor Business vlucht vaak diep in de buidel moet tasten. KLM heeft natuurlijk wel het voordeel non-stop vluchten long-haul vanuit Amsterdam te kunnen bieden. En op de terugweg naar huis is het toch ook wel fijn dat je niet over hoeft te stappen.
Maaltijden in World Business Class
Nog voor vertrek krijgen we een warm handdoekje en een pre-departure drankje aangeboden.
Ook krijgen we een menukaart en een wijnkaart overhandigd. Wat ik altijd een leuk detail vind bij KLM is dat op de achterkant het vluchtnummer en datum staan afgedrukt. Bij de maaltijdservice wordt de tafel netjes gedekt met een wit tafelkleed.
Een blik op het menu leert dat er een hoofdmaaltijd en een lichte maaltijd wordt geserveerd. Voor de hoofdmaaltijd is er keuze uit een voorgerecht met gegrilde tonijn met peper en komkommersalade, geserveerd met wasabimayonaise. Of een soep van groene erwten. Voor het hoofdgerecht zijn er 3 keuzes. De eerste is penne pasta met parmezaanse kaas en cherrytomaten. De tweede keuze is een proeverij van delicatessen met Wuxi-varkensvlees en soja kip met gebakken rijst, geserveerd met paksoi, zwarte paddestoelen en rode paprika. De laatste keuze is een gerecht met gesmoorde runderribbetjes met osso bucco-saus en aardappelpuree, gremolata, wortel en sperziebonen. Het nagerecht is een kaasbordje met Danish Blue, Gruyere en Brie, geserveerd met pruimen, pecannoten en druiven. Voor wie niet van kaas houdt (zoals ik) is er een Petit Grand dessert met passievruchtmousse, chocoladegebakje en macaron.
Zelf koos ik als voorgerecht voor de tonijn, die met de wasabimayonaise zeker goed smaakte. De salade is wat inspiratieloos, maar de Italiaanse vinaigrette maakte het gelukkig goed.
Voor het hoofdgerecht had ik de pasta penne, aangezien ik geen vlees eet. Dat gerecht viel helaas wel tegen, het was onder andere wat aan de droge kant.
Qua Business Class maaltijd had dit net zo goed in Economy geserveerd kunnen worden. Mijn medereizigers kozen de maaltijden met vlees die ze over het algemeen prima vonden smaken.
Proeverij van delicatessen met o.a. Wuxi-varkensvlees Gesmoorde runderribbetjes met osso bucco-saus en aardappelpuree
Het nagerecht smaakte OK, maar had naar mijn mening wel wat mooier gepresenteerd kunnen worden.
Een van de medereizigers koos het kaasplankje samen met een glaasje port. Dit smaakte goed, maar er zou hier voor wat andere kaasjes gekozen kunnen worden om het wat exclusiever te maken.
Het uitzicht op de Gobi woestijn biedt gelukkig een welkome afleiding van de maaltijdservice.
Bij de hoofdmaaltijd worden ook diverse wijnen geschonken. Op de wijnkaart is een korte uitleg opgenomen over de wijnen en bij welk soort gerecht ze passen. Het viel mij positief op dat er de mogelijkheid was om de wijnen te proeven en daarna een keuze te maken. De crew nam hier echt de tijd voor. Zeker een pluspunt wat betreft de maaltijdservice.
Na de hoofdmaaltijd volgt een drankservice met koffie, thee of een likeurtje. Uiteraard zijn andere drankjes ook mogelijk. Zo schenkt KLM aan boord een Old fashioned cocktail.
Als we ongeveer op de helft van de vlucht zijn volgt een licht snack service met keuze uit een Hagen-Dasz ijsje, warm kippasteitje of een wrap met groente. Voorin de cabine staat ook nog een mandje met snacks als stroopwafels, zoutjes en groentechips.
Na de maaltijd passeren we Urumqi, de hoofdstad van de autonome Chinese regio Xinjiang die grenst aan Mongolië en Kazachstan. Hierna moeten we toch echt afscheid gaan nemen van China!
Voor landing volgt de laatste maaltijdservice. Dit betreft een lichte maaltijd met als voorgerecht een gado gado salade. Voor het hoofdgerecht is keuze uit een broccoli quiche of een visstoofpotje met pikante tamarindevis. Er is tiramisu met een slagroomsoesje als nagerecht.
KLM World Business Class cabine crew service
Zoals ik gewend ben bij KLM is de service netjes. De crew is vriendelijk en maakt graag een praatje met de passagiers. Het valt me ook op dat de crew je voorkeuren onthoudt en je ook in Nederlands aanspreekt in plaats van in het Engels. Dit lijkt logisch, maar ik heb ook vluchten meegemaakt waar ik steeds stoïcijns in het Engels werd aangesproken. Voor mij geen probleem, maar zo merk je wel of de crew echt moeite doet wat service betreft.
Op crew calls wordt trouwens snel gereageerd. Tijdens de vlucht was ik geconcentreerd aan het werk en daarom maakte ik gebruik van het knopje om een cabin attendant te roepen. Binnen 1 minuut stond er iemand bij mij stoel. In Economy kun je dan vaak wachten tot je een ons weegt, in mijn ervaring.
KLM Huisjes
World Business Class passagiers krijgen net voor landing nog een leuke attentie uitgereikt. Bij de Nederlandse KLM-fan zijn de Delfsblauwe huisjes natuurlijk wel bekend. Het dienblad met verschillende KLM-huisjes krijgt dan ook gretig aftrek.
Elke Business passagier mag er eentje uitkiezen. En dat slaan wij natuurlijk ook niet over. In de KLM huisjes-app hebben zien we gemakkelijk welke we nog niet hebben. Helaas zijn er deze keer geen hogere nummers beschikbaar.
WiFi aan boord
Alle Dreamliners van KLM hebben WiFi aan boord. Je hoeft echter niet vaak met KLM te hebben gevlogen om te weten dat deze service niet altijd even goed werkt. Verbinding maken is op zich niet moeilijk. Op je mobiele telefoon, tablet of laptop ga je naar WiFi-instellingen en daar kies je voor het netwerk genaamd ‘KLM_WiFi’. Je krijgt dan een pop-up met instructies over hoe je online kunt gaat. Soms duurt het even voordat de pop-up verschijnt. Krijg je geen pop-up te zien, maar ben je wel verbonden? Ga dan naar connect.klm.com in je browser en volg daar de instructies. Draadloos internet is niet beschikbaar tijdens het opstijgen, landen en bij de gate.
Je hebt keuze uit een gratis ‘Message’ service. Hiermee kun je kosteloos tekstberichten versturen via onder meer Apple iMessage, WeChat en Whatsapp. Wil je gebruikmaken van het internet naast het versturen van tekstberichten, kies dan voor een van de andere pakketten. Kies het gewenste pakket en klik vervolgens op ‘Connect’.
Betalen kan ook met Flying Blue miles. Mocht je al een internet voucher hebben, dan kun je die hier ook invoeren.
Naam pakket | Duur | Kosten (€/miles) |
Surf | 1 uur | € 8 of 1.600 miles |
Surf | Volledige vlucht (12 uur) | € 18 of 3.600 miles |
Stream | Volledige vlucht (12 uur) | € 30 of 6.000 miles |
Flying Blue voordelen
Veel van de voordelen als Flying Blue Gold en Platinum komen overeen met die van Business Class reizigers. Zo kun je meer koffers inchecken, heb je toegang tot SkyPriority services en de lounges. Als Platinum deelnemer heb ik dit normaal ook al. Veel verschil op dat punt was er voor mij niet.
Uiteraard is de Business Class ervaring wel anders dan Premium Comfort, Economy Comfort of Economy Class. Maar dit staat los van de status bij Flying Blue. Ik verdiende nog wel miles op basis van mij oorspronkelijke Premium Economy ticket. Hiervoor kreeg ik 24 XP en 3.912 miles. Bij last minute upgrades wordt de originele reisklasse gebruikt voor het toekennen van XP en miles.
Bron foto’s Review KLM World Business Class Boeing 787-9 Dreamliner: InsideFlyer – Christian
Van Gooiland zegt
Deze recensie bevestigd wat ik allang wist: het hellende vlak waar KLM zich op bevindt kent geen eind. Ooit was de WBC best een aardig product, maar in de race naar de bottom loopt KLM blijkbaar graag voorop.
Tjonge jonge, als je dat allemaal zo ziet . . . een amenity kit van lik me vessie; de maaltijd van dubieuze kwaliteit wordt op een plastic dienblad voor je neus gekwakt; geen keus wat zoet nagerecht betreft; goedkoopst mogelijke chocolade bij de thee/koffie; enz.
Alles was vroeger heus niet beter, maar wat de WBC betreft toch bijna wel.
Mijn laatste WBC vlucht was op het hoogtepunt van de pandemie, om zuiver pragmatische redenen. Een rechtstreekse vlucht scheelde toen een hoop rompslomp. Wat ben ik blij dat ik zelf bepaal met welke maatschappij ik vlieg. Je zal maar tot de WBC veroordeeld zijn.
En even terzijde: de WBC cabine in de neus van de 747 was toch wel een stuk prettiger dan het upper deck, vooral als je de juiste stoel had (4EF in de oude configuratie; 1A, 4A of 4E in de nieuwe).