Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Wie vaak tickets boekt, zullen de woorden ‘luchthavenbelasting, passagierstoeslag en veiligheidstoeslag’ bekend in de oren klinken. Passagiers denken soms dat luchthavens hiermee hun geld geld verdienen (maar dat is niet zo). In dit artikel ga ik in op de diverse toeslagen die kunnen gelden op een ticket.
Passagiers Toeslagen
Passagiers zijn in de loop van de jaren steeds meer toeslagen gaan betalen. Extra betalen valt niet altijd goed – wat natuurlijk begrijpelijk is – maar die toeslagen dragen wel bij aan de veiligheid van de passagier. Toeslagen verschillen per bestemming, vertrek- en aankomstluchthaven en of het transferpassagiers zijn. Over het algemeen zijn alle ticketprijzen die op websites getoond worden inclusief deze toeslagen. Om een misverstand weg te nemen; op passagierstoeslagen verdienen luchthavens niets.
Voorbeelden
In het voorbeeld hieronder staan prijzen en toeslagen voor reizen vanaf Amsterdam (AMS) naar vier andere luchthavens. De totale prijs kan, naast de ‘echte’ ticketprijs, verdeeld worden in twee categorieën:
Passagiers-toeslagen, zoals luchthaven passagierstoeslag, veiligheidstoeslag en de internationale toeslag van de luchtvaartmaatschappij
Overheids-toeslagen, zoals (INS) gebruikerstoeslag burgerluchtvaart in de VS, Franse luchthavenbelasting in Frankrijk en gemeentelijke stadsbelasting in Milaan, Italië
Het is te zien dat sommige toeslagen per passagier berekend worden en andere per land gereguleerd zijn. En waar bijvoorbeeld in China het niet op de ticket staat, worden toeslagen wel geheven zoals de vertrekbelasting vanuit Hong Kong. Landen kunnen de toeslagen ook verdelen in verschillende soorten.
Toeslagen Luchtvaartmaatschappijen
Toeslagen verschillen per luchthaven en per luchtvaartmaatschappij, die zij zelf moeten betalen. Dit kan te maken hebben met de drukte op de luchthaven, het tijdslot waarin ze landen/vertrekken, en regionale maatregelen ten behoeven van het milieu. Deze worden doorberekend in de ticketprijs, aan de passagier.
Conclusie
Toeslagen zijn er in allerlei soorten en maten, en zijn er vooral om de kosten te dekken voor airlines en airports. Elke schakel in het luchtvaartproces betaalt hier aan mee. Echter alleen voor de laatste schakel – de passagier – doet dat het meeste ‘pijn’.
TravelersMagazine.nl zegt
De ‘Internationale toeslag van de luchtvaartmaatschappij’ zijn natuurlijk gewoon de YR/YQ-tax, of te wel brandstoftoeslagen die helemaal niet als toeslag horen te bestaan maar gewoon in het netto-tarief thuis horen.