Zo ziet de vloot van Virgin Atlantic er nu uit7 min leestijd

Airbus A330-300 van Virgin Atlantic (Bron: Virgin Atlantic)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Hoe ziet de vloot van Virgin Atlantic eruit? Dat is de vraag die we in dit artikel voor je gaan beantwoorden. Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen op InsideFlyer. In deze serie nemen we de vloot van verschillende maatschappijen onder de loep. Deze keer is het dus de beurt aan Virgin Atlantic. De in 1984 opgerichte airline vliegt met de Airbus A330, A350 en Boeing 787 Dreamliner. Lees snel verder om meer te weten te komen over onder meer de diverse vliegtuigtypes, configuratie en de reisklassen aan boord!

Artikelen serie

In deze nieuwe artikelen serie gaan we dus in op de vloot van allerlei maatschappijen. We gaan de vloot van diverse carriers in kaart brengen en bespreken. Natuurlijk komen KLM, Air France en Transavia aan bod, maar ook airlines als TUIfly en Corendon nemen we onder de loep. In elk artikel gaan we in op welke toestellen er in de vloot zitten en welke reisklassen je aan boord kunt verwachten. De toekomstplannen voor de vloot komen natuurlijk ook aan bod, als die er zijn.

Check hieronder de artikelen die we eerder al publiceerden:

Geschiedenis: Van British Atlantic Airways naar Virgin Atlantic

Het huidige Virgin Atlantic werd in 1984 als British Atlantic Airways opgericht door Randolph Fields en Alan Hellary. En met de kennis van nu lijkt dit het juiste moment te zijn geweest om de concurrentie met British Airways aan te gaan. In die periode hadden veel Britten namelijk steeds meer te besteden en kwam onder andere vakantie in handbereik van veel meer mensen.

Na een conflict in het management kon zakenman Richard Branson alle aandelen overnemen. En als muziek label en platenzaak had Virgin natuurlijk al ervaring over hoe het mensen naar de zin te maken. En ook dat leek een goede combinatie. De airline die inmiddels Virgin Atlantic heet moest opvallen in de markt. Met gewaagde marketing en een opvallende huisstijl werden nieuwe bestemmingen en het reiscomfort aangeprijsd. Branson liep voorop om de maatschappij op onmiskenbare wijze aan te prijzen.

Virgin Atlantic Richard Branson

In 1984 vloog de airline zelfs tussen Londen Gatwick (LGW) en Maastricht Aachen airport (MST). In de jaren die volgden kwamen daar onder meer Tokyo (NRT), Los Angeles (LAX), Boston (BOS) en Orlando (MCO) bij. Virgin Atlantic vloog toen met onder andere de Boeing 727 en 747.

De jaren ‘90 stonden in het teken van flinke concurrentie met British Airways. Er waren zelfs diverse rechtszaken waarbij Richard Branson uiteindelijk in het gelijk gesteld van het feit dat BA onwaarheden over VA verspreidde. Net als veel sectoren moest ook Virgin Atlantic tijdens de pandemie ingrijpende keuzes maken. Inmiddels krabbelt de maatschappij er weer bovenop. Met als hoogtepunt de aankondiging dat VA toetreedt als lid van SkyTeam.

Virgin Atlantic vloot op dit moment

Op het moment vliegt Virgin Atlantic met een vloot bestaande uit zowel Airbus als Boeing toestellen. Echter beslaan vliegtuigen van Franse makelij het grootste deel van de vloot. VA heeft namelijk 14 Airbus A330 en 10 A350 kisten. De A330 is beschikbaar als A330-300 en A330-900neo. Het andere Airbus type betreft de Airbus A350-1000. Verder is er nog de Boeing 787-9 Dreamliner, daar zijn er 17 van in de vloot. De airline heeft op dit moment geen short haul vliegtuigen.

Een overzicht van de actuele vloot hebben we zowel op Airfleets.net als de website van Virgin Atlantic zelf geraadpleegd.

Airbus A330-300

De Airbus A330-300 van Virgin Atlantic beschikt over 264 stoelen. Daarvan staan er 31 in Business Class. De maatschappij noemt deze reisklasse ‘Upper Class’. Verder zijn er 48 stoelen in Premium Economy. De rest van de plaatsen (185) zijn te vinden in Economy Class.

De Upper Class cabine staat in een 1-1-1 opstelling, terwijl Premium in 2-3-2 staat. Let op dat een deel van Premium in de A330-300 in 2-4-2 staat. Economy Class is geconfigureerd in 2-4-2, maar een deel van de cabine juist weer in 2-3-2.

Airbus A330-300 van Virgin Atlantic (Bron: Virgin Atlantic)

Airbus A330-900neo

De A330-900neo heeft 262 stoelen, 2 minder dan de A330-300 dus. Daarvan staan er 32 in Business Class en 46 stoelen in Premium Economy. De overige 184 plaatsen zijn te vinden in Economy Class.

De Business Class cabine staat in een 1-2-1 opstelling, terwijl de volledige Premium Economy in 2-3-2 staat. Economy Class is geconfigureerd in 2-4-2. De laatste 4 rijen zijn echter weer 2-3-2.

Virgin Atlantic vliegt binnenkort naar Sao Paulo, Bangalore en Malediven

Airbus A350-1000

De laatste Airbus variant in dit artikel over de vloot van Virgin Atlantic beschikt ook over drie reisklassen. Er zijn echter twee verschillende configuraties. Het type met de grotere Business Class cabine heeft 344 stoelen. Terwijl het andere type maar liefst 397 plekken heeft. Het eerste type heeft 44 Upper Class en 65 Premium Economy plaatsen. De overige 225 stoelen staan in Economy. De tweede variant heeft 16 Upper Class en 56 Premium Economy plaatsen. De overige 325 stoelen staan in Economy.

Business Class staat in 1-2-1 en Premium Economy in 2-4-2. Economy Class kent een 3-3-3- indeling in de gehele cabine.

Virgin Atlantic Airbus A350-1000

Boeing 787-9 Dreamliner

Tot slot het laatste type vliegtuig uit de vloot van Virgin Atlantic: de Boeing 787-9 Dreamliner. In dit vliegtuig kunnen 264 passagiers meereizen. Voor Business Class is plek voor 31 gasten, terwijl dat in Premium Economy 35 is. De resterende 198 plekken staan in Economy Class.

Net als in de A330-300 is Upper Class in 1-1-1 geconfigureerd. Premium Economy is 2-3-2 in de gehele cabine. Voor Economy Class geldt een 3-3-3 indeling, ook in de gehele cabine.

CEO Virgin eind 2018 met pensioen

Virgin Atlantic liveries

Net als sommige andere airlines heeft ook Virgin verschillende soorten liveries gehad. Zo vloog er ooit een Boeing 747 in Star Wars thema rond. Ook was er een Airbus A340 met de tekst ‘A Big Virgin Atlantic Thank You’. Deze kisten hebben helaas de vloot al verlaten. Op dit moment hebben echter alle toestellen de standaard livery. Het is niet bekend of er in de toekomst wel weer vliegtuigen met een ander likje verf komen.

Boeng 747-400 van Virgin Atlantic op Londen Gatwick (Bron: Virgin Atlantic)

Reisklassen

Virgin Atlantic kent dus verschillende reisklassen: Economy Class, Premium en Upper Class. Ze worden in elk genoemd toestel aangeboden. Ik zal kort elke van de reisklassen toelichten.

Economy Class is beschikbaar in Light, Classic en Delight. Afhankelijk van welk Economy ticket je boekt is bijvoorbeeld ruimbagage of stoelselectie inbegrepen. De seat pitch in Light en Classic is tot 31 inch (79 cm). Voor Delight is dat tot 34 inch (86 cm). Het Inflight entertainment systeem (IFE) is 13,3 inch. Eten en drinken is overigens inbegrepen in het ticket.

In Premium Economy is de seat pitch tot 38 inch (97 cm). De stoelen zijn niet alleen breder dan in Economy, maar ook comfortabeler. Premium reizigers hebben beschikking over usb-poorten en stopcontacten, maar ook draadloos opladen (in sommige vliegtuigen). Het Inflight entertainment systeem (IFE) in Premium is ook 13,3 inch. Naast een premium menu krijg je ook een amenity kit.

Upper Class is de meeste luxe ervaring bij Virgin Atlantic. De stoelen kunnen volledig plat en in sommige toestellen zijn ze ook af te sluiten met een deur. In de A350 heb je een 18,5 inch IFE scherm. Naast usb-poorten en stopcontacten, kun je in deze cabine ook je telefoon draadloos opladen.

Virgin Atlantic Upper Class

Virgin Atlantic onthult nieuwste cabine in nieuwe Airbus A330-900neo

Naast een 4 gangen menu aan boord kun je uiteraard ook een luxe amenity kit verwachten. In de VA vliegtuigen is ook een speciale Social space ingericht waar Business Class passagiers kunnen samenkomen. In de meeste Airbus A350s noemt Virgin dat The Booth, terwijl het in de Boeing 787 en de Airbus A330s om The Bar gaat. In de Airbus A330neo en de overige A350s heeft de Social space de naam The Loft gekregen. Op onderstaande foto zie je hoe The Loft eruitziet.

Virgin Atlantic Airbus A330Neo The Loft Business Class 

Toekomstplannen vloot Virgin Atlantic

Het is bekend dat Virgin Atlantic de verouderde Airbus A330-300 will gaan uitfaseren. De Airbus A330-900neo en A350-1000 komen hiervoor in de plaats. Hiermee wil de maatschappij een nieuwe generatie vloot realiseren die minder brandstof verbruikt. Eerder gingen al de Boeing 747s en Airbus A340s met pensioen.

Bron foto’s vloot: Virgin Atlantic

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    ” Let op dat een deel van Premim (sic) in de A330-300 in 2-4-2 staat.”

    Oh ja? Waar dan?

    “De seat pitch in Light en Classic is tot 34 inch (79 cm). Voor Delight is dat tot 34 inch (86 cm). ”

    Een mooi voorbeeld van hogere wiskunde! Nooit geweten dat 34 klassieke inches gelijk staan aan 79 cm, terwijl 34 verheugde inches maar liefst 86 cm lang zijn.

    Bij InsideFlyer is het devies: zuig wat uit je duim of inch en kwak het pardoes online, want eerst kijken of het allemaal een beetje klopt is helemaal nergens voor nodig. Zorgvuldigheid, accuratesse en feiten checken zijn allemaal van die achterhaalde begrippen. Zo ouderwets!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *