Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De huidige situatie rondom het Coronavirus is en blijft een ongeëvenaarde crisis. Voor veel airlines heeft dit flinke gevolgen, maar ook luchthavens beleven hele andere tijden. Voor Schiphol betekent dit dat er 90% minder vluchten aankomen en vertrekken. Daarom heeft ook de luchtverkeersleiding het een stuk minder druk. Daarnaast fungeert de nationale luchthaven als vliegtuigparkeerplaats. Hoe beleeft Schiphol de Coronacrisis?
Passagiersvluchten
Langere tijd worstelde Schiphol met het opgelegde plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Er was niet veel groei meer mogelijk zonder het maximale aantal vliegbewegingen in gevaar te brengen. Vooral het vrachtverkeer leed daaronder. Dit nam namelijk al langere tijd af.
Het aantal vluchten op Schiphol nam afgelopen maand met de Coronacrisis met maar liefst 90% af ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het aantal passagiers nam zelfs met 98% af door de flink lagere bezettingsgraad van de vertrekkende en aankomende vliegtuigen. De hoeveelheid intercontinentale passagiers daalde met 97% tot 58.331. Het vliegverkeer binnen Europa daalde met 98%.
Vrachtverkeer
Het vrachtvervoer steeg wel flink, namelijk met 63%. De extra vrachtvluchten gingen vooral richting Noord-Amerika en Azië. Het totale volume aan vracht nam wel toe. Dit komt omdat de vracht die passagiersvliegtuigen normaliter meenemen nu wegvalt. Vanuit Schiphol vliegt onder meer KLM met de Boeing 747F met vracht. Recentelijk werd nog een speciale luchtbrug geopend tussen China en Nederland voor de aanvoer van hulpgoederen.
Luchtverkeersleiding
Ook voor de Luchtverkeersleiding Nederland was het even wennen aan de nieuwe situatie. Gedurende de eerste twee weken veranderde de situatie zo snel dat lastig was om te plannen. Nu is men gewend geraakt aan ‘het nieuwe normaal’.
Alhoewel er momenteel nauwelijks vluchten vertrekken vanuit Schiphol kan de verkeersleiding zich toch nuttig maken. Zo worden nieuwe verkeersleiders met extra aandacht opgeleid. Ook is er tijd voor evaluatie met airlines over verbeterpunten. Zo werd er recentelijk nog overleg gepleegd met KLM Cityhopper over de ervaringen met de Coronacrisis in de luchtvaart.
Vooruitblik
Momenteel zijn op Schiphol nagenoeg alle restaurants, cafes en lounges gesloten. Ook zijn veel winkels gesloten. Op die beperkte faciliteiten is ook de personeelsinzet aangepast. Schiphol verwacht de komende periode dat het aantal vluchten nog steeds significant onder de hoeveelheid van vorig jaar zal zitten. Al met al flink wat minder bedrijvigheid dan normaal op onze nationale luchthaven. En zoals het er nu naar uitziet zal dat nog wel even zo blijven.
Geef een reactie