KLM zet B747-combi toch weer een paar weken in naar China

KLM B747 ©markwagtendonk/KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM zet de komende tijd twee Boeing 747-combi toestellen in naar China. Dit doet de luchtvaartmaatschappij om medische apparatuur en andere benodigdheden snel tussen de Verenigde Staten, Europa en China te kunnen vervoeren. In samenwerking met Philips en de Nederlandse overheid wordt er een tijdelijke vracht luchtbrug gecreëerd. Deze speciale vluchten met de B747-combi gaan op 13 april van start.

Deze vluchten zijn extra bovenop de aangepaste zomerdienstregeling. In deze uitgeklede dienstregeling vliegt de luchtvaartmaatschappij 2 keer per week naar bejijng en 2 keer per week naar Shanghai. Deze reguliere vluchten worden uitgevoerd met een B787 Dreamliner en een B777-300ER.

De luchtvaartmaatschappij heeft afgelopen maand besloten om de B747-400 vloot direct met pensioen te sturen. Op 29 maart 2020 kwamen de laatste drie B747-400 toestellen naar Amsterdam. Deze toestellen staan momenteel geparkeerd op Schiphol. Het originele plan was om deze per 2021 uit te faseren, maar dit is dus flink vervroegd vanwege het Coronavirus. De KLM/Martinair Full Freighters blijven wel in de vloot. Deze worden momenteel ingezet op de Noord-Atlantische routes, Zuid-Atlantische routes en naar Afrika.

KLM zet B747-combi in naar China

De komende 6 tot 8 weken zal KLM twee Boeing 747-combi toestellen inzetten tussen Nederland en China. Deze toestellen gaan een luchtbrug verzorgen voor een continue stroom van vrachtcapaciteit tussen deze twee landen. De luchtvaartmaatschappij zet dit toestel 2 keer per week in naar Bejing en 3 keer per week naar Shanghai. In totaal gaat het om circa 250 ton extra vrachtcapaciteit per richting per week.

Pieter Elbers, KLM President & CEO, is trots op deze speciale luchtbrug:

Ik vind het ontzettend belangrijk dat KLM juist in deze crisistijd door flexibiliteit, creativiteit en samenwerking met andere partijen waarde kan toevoegen voor de Nederlandse samenleving. Het initiatief van Philips om samen met KLM een oplossing te vinden om vrachtcapaciteit tussen Europa en China vrij te maken voor noodzakelijke medische benodigdheden, sluit hier geheel bij aan. Dat we met professionele en betrokken medewerkers van beide bedrijven dit initiatief zo snel hebben kunnen opzetten, vervult me met trots.

Ook Frans van Houten, CEO Philips, is blij met de samenwerking:

“Philips en KLM zijn al meer dan honderd jaar belangrijke partners. Het is goed dat we elkaar ook nu weer snel hebben gevonden in tijden van nood om samen deze belangrijke luchtbrug naar China mogelijk te maken. In combinatie met de bestaande luchtbrug naar de VS, kunnen we nu essentiële medische producten en benodigdheden sneller vervoeren tussen de VS, Europa en China, en daarmee zorgverleners sneller helpen bij hun moeilijke taak om het coronavirus te bestrijden.”

Hier kun je lezen wat de luchtvaartmaatschappijen doen met de toestellen die momenteel op de grond staan. In dit artikel kun je alles vinden over de uitfasering van de B747 toestellen bij KLM.
KLM B747-combi
Afbeeldingen ©KLM/Mark Wagtendonk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *