Zakelijke reizigers lopen veel geld mis door vluchtproblemen2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Verreweg de meeste zakelijke reizigers laten geld liggen bij vertraagde, geannuleerde en overboekte vluchten.

Veel zakelijke reizigers weten niet dat ondanks de boeking misschien via je werkgever is gegaan, je als zakenreiziger zelf recht hebt op compensatie bij vluchtproblemen. Als zakelijke reiziger met een strakke planning is een vertraging misschien wel nog vervelender dan wanneer je een paar uur later op je vakantiebestemming aankomt.

Je werkgever betaalt misschien je ticket, maar jij zit te wachten op een vlucht die al lang vertrokken had moeten zijn. Omdat jij het ongemak ondervindt van de vertraging, heb jij recht op de vergoeding. Dat moet even gezegd worden, want 80% van de zakelijke reizigers claimt niet vanwege de veelvoorkomende misvatting dat de werkgever recht heeft op de vergoeding.

Vergoeding & passagiersrechten

Die vergoeding is gebaseerd op Europese regelgeving uit 2004 en kan bij een intercontinentale vlucht oplopen tot maar liefst €600,- per persoon. Voor alle vluchtproblemen waar je de laatste twee jaar mee te maken hebt gehad, kun je claimen. Dit betekent dat jij wellicht nog een spaarpot aan vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten hebt liggen.

Zoals je vast wel verwacht, zijn de luchtvaartmaatschappijen als uitbetalers niet je vriend tijdens het claimtraject. De ene maatschappij kan behulpzamer zijn dan de ander, maar een uitgekeerde vergoeding wordt als verlies beschouwd, dus wordt er alles aan gedaan om het verkrijgen van de vergoeding zo moeilijk mogelijk te maken. Het negeren van gedupeerde reizigers is aan de orde van de dag, en misleiding is ook niet uitzonderlijk.

Tijdens het indienen van je claim kun je bijvoorbeeld worden gevraagd om naar het consulaat te gaan van het land waar de luchtvaartmaatschappij is gevestigd om de ‘authenticiteit van je handtekening’ te laten controleren. Ook worden gedupeerde reizigers er op gewezen dat ze pas recht hebben op vergoeding bij een vertraging van meer dan 5 uur. Dit is helaas allemaal niet waar. Luchtvaartmaatschappijen hebben een indrukwekkend repertoire van excuses, maar ze hebben geen poot om op te staan in de rechtszaal.

 

Claimingo

Heb jij de afgelopen 2 jaar nog ellende gehad door een vertraging, annulering of overboeking? Je hebt 3 opties:

  1. Zelf claimen: Je krijgt de hoogste vergoeding, oplopend tot €600,-, maar de kans is groot dat je wordt afgescheept, en je geen compensatie ziet.
  2. No cure, no pay: Het standaardmodel in de claimmarkt, waarbij Claimingo tot in de rechtszaal zal doorgaan om jouw vergoeding te verkrijgen. Net als bij het zelf claimen krijg je een relatief hoog bedrag oplopend tot €450,-, maar de gemiddelde wachttijd is dan wel 6-8 maanden.
  3. Claim&GO: Claimingo koopt jouw claim over voor een vast bedrag oplopend tot €180,-, jij krijgt gegarandeerd binnen 1 week het bedrag op je rekening.Claim&GO is de snelste manier om jouw rechtmatige vergoeding te verkrijgen, en je hoeft er bijna niets voor te doen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *