Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Door de huidige Coronacrisis hebben onder andere luchtvaartmaatschappijen het erg lastig. Milieu-organisaties en overheden grijpen deze kans aan om de groei van de luchtvaart ook na de crisis een halt toe te roepen. Het is een geschikte kans om minder vluchten te laten vertrekken en arriveren. Dat alles met positieve gevolgen voor bijvoorbeeld het milieu. Na Oostenrijk maakte ook Zwitserland bekend een vliegtaks in te voeren. Dit om vliegen te ontmoedigen. Zal men inderdaad minder gaan vliegen?
Oostenrijk
De Nederlandse overheid is al jaren bezig met het invoeren van de vliegtaks. Een belasting op vliegtickets, waardoor reizigers ontmoedigd zouden moeten worden om te vliegen. Vaak voor een zeer laag tarief. Het zou er uiteindelijk voor moeten zorgen dat het milieu minder wordt aangetast. Maar gaat zo’n vliegtaks het milieu daadwerkelijk helpen? Toch besloot de Nederlandse overheid de vliegtaks van €7,50 binnenkort in te voeren.
Afgelopen week maakte de Oostenrijkse overheid bekend dat het een vliegtaks in zal voeren. Oostenrijk wacht dus niet op een algemene Europese vliegtaks, maar neemt hierin de touwtjes zelf in handen. De vliegtaks van €30,- is gericht op korte afstandsvluchten. De Zwitserse overheid gaat nu echter nog een stap verder.
Zwitserse vliegtaks
Tijdens een stemming in het Huis van Afgevaardigden in Zwitserland stemden 132 leden voor en 65 tegen de invoering van de vliegtaks, die binnenkort ingaat in Zwitserland. Dit om ervoor te zorgen dat goedkoop vliegen er niet zo snel meer inzit. Hierdoor zouden reizigers een betere afweging gaan maken om wel of niet te gaan vliegen, en zelfs op korte afstand een andere keuze gaan maken. Dit zou er bijvoorbeeld toe kunnen leiden dat men sneller met het openbaar vervoer gaat reizen.
Hoe werkt het?
Zwitserland voert een vliegtaks in tussen de €28,- en €112,- (CHF30 – CHF120,-). Een forse vliegtaks dus die wordt toegevoegd aan je vliegticket. De opbrengsten van deze vliegtaks worden teruggegeven aan de burgers. Een ander deel wordt gebruikt om een klimaatfonds te vullen. Dit geld zal dan ten goede komen van het klimaat.
Het invoeren van deze taks zal de luchtvaartsector wellicht niet te goede komen. Reizigers staan nog niet echt in de rij om vliegtickets te boeken. Deze beslissing van de Zwitserse overheid zal dat zeker ook niet gaan stimuleren.
Foto’s: Geneva Aeroport
D3nni2 zegt
Is er al bekend hoe Easyjet hierop reageert? Die hebben GVA als hub, als ik me niet vergis..