Oostenrijk komt met nieuwe belasting op vliegtickets

Boeing 777-200 van Austrian Airlines (Bron: Austrian Airlines_

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Al voor de uitbraak van het coronavirus was vliegen al niet goed voor het milieu. Zo werden er wereldwijd al verschillende protesten gehouden en is er natuurlijk de klimaattop. Schiphol wil bijvoorbeeld in 2050 volledig klimaatneutraal zijn. De laatste maanden zijn deze gebeurtenissen wat op de achtergrond geraakt door de komst van het coronavirus. Echter is de conservatief-groene Oostenrijkse regering nu zover gekomen dat een vliegticket in Oostenrijk vanaf nu minimaal € 40,- kost. Dit werd bekendgemaakt tijdens de presentatie voor het steunpakket aan Austrian Airlines vanuit de Oostenrijkse regering. Austrian Airlines ontvangt € 450 miljoen aan staatssteun

Nieuwe belasting op korte vluchten vanuit Oostenrijk

De Oostenrijkste regering komt met een belasting van € 30,- op vluchten van minder dan 350 km. Dit is om vliegen minder aantrekkelijk te maken en juist andere mogelijkheden van vervoer zoals de trein aan te moedigen. Oostenrijk is hiermee het eerste Europese land dat deze maatregel neemt.

Austrian airlines, belasting, vliegtickets
Een vliegticket in Oostenrijk kost voortaan minstens 40 euro. (Bron: Lufthansa)

Oostenrijk deed de laatste jaren al meer om vliegen minder aantrekkelijk te maken. Zo werkt de belangrijkste treinvervoerder ÖBB aan het uitbreiden en herstarten van nachttreinen, ook naar Nederland en België. Ook werken de spoorwegen nauw samen met Austrian Airlines waarbij je bijvoorbeeld een combi-ticket kunt kopen voor trein en vlucht.

Ramp voor low-cost maatschappijen

Met deze nieuwe belasting komt er een einde aan zeer goedkope vluchten vanaf een euro. Volgens de groene partijen maken low-cost maatschappijen winst ten koste van het milieu. Daarom zou het volgens de Duitse krant Die Welt wel eens goed kunnen dat alle vluchten worden opgeheven naar bestemmingen die in 3 uur met de trein vanuit Oostenrijk te bereiken zijn. Deze nieuwe belasting komt dus voor Austrian Airlines (die dus staatsteun krijgt) nog niet zo gek uit omdat het de concurrentiepositie juist bevordert ten opzichte van low-cost maatschappijen.

Uitgelichte afbeelding: Austrian Airlines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *