Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het testen van innovatieve installaties is niet nieuw voor luchthaven Amsterdam Airport Schiphol (AMS). In ons artikel van afgelopen mei schreven we al over het testen van een innovatieve luchtzuiveringsinstallatie. Naar eigen zeggen heeft Schiphol (AMS) nu een wereldwijde primeur te pakken met de test van een innovatieve superbatterij.
Testen van superbatterij: wereldwijde primeur
En met wereldwijde primeur wordt bedoelt dat Amsterdam Schiphol (AMS) als eerste luchthaven ter wereld test met de Iron Flow Battery. Geïnstalleerd zodat Schiphol het net verder kan gaan ontlasten. Ter grootte van een zeecontainer, zal deze batterij gebruikt gaan worden voor het opladen van elektrisch materieel op het A/B platform van de luchthaven.
De verwachtingen zijn in ieder geval al positief en er wordt gesproken van een belangrijke stap richting verduurzaming van de energieopslag. Sybren Hahn, de Executive Director Infrastructure, heeft zich vol trots uitgesproken over de aangebroken testfase:
De Iron Flow Battery is een mooi voorbeeld van hoe wij als luchthaven voorop willen lopen met innovatieve infrastructuur die de kwaliteit van werken beter maakt. Tijdens de testperiode wordt de focus gelegd op de gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en efficiëntie. Bij een succesvol resultaat zullen er meer batterijen volgen, met als doel om al het grondmaterieel uitstootvrij en elektrisch te maken.
De Iron Flow Battery: ‘ de superbatterij’
Je vraagt jezelf misschien af wat maakt de Iron Flow Battery nu zo bijzonder? En waarom is deze duurzamer dan de veelgebruikte lithiumbatterijen? Naast de levensduur van 20 jaar werkt deze batterij op natuurlijke materialen waaronder ijzer en zout water. Zo gemaakt met het oog op een hogere brandveiligheid en een minder grote milieubelasting.
De testfase
In de komende testfase zal de Iron Flow Battery ingezet worden om de e-GPU’s van platform A/B te voorzien van stroom. Deze elektrische Ground Power Units voorzien de vliegtuigen die nog aan de grond staan van elektriciteit. Denk bijvoorbeeld aan de frisse lucht die het vliegtuig ingeblazen wordt bij het instappen. Dankzij deze stroomvoorziening is dat mogelijk.
Door deze superbatterij in te zetten, kan de hulpmotor van het vliegtuig uitblijven. Dit zou voor minder uitstoot, een betere luchtkwaliteit en een reductie van geluid zorgen.
Internationale samenwerkingen
De test van deze innovatieve superbatterij gaat Schiphol niet alleen doen. Het beheer is namelijk in handen van aannemer Volker Infra en dochteronderneming van KLM; KES. De oorsprong van de Iron Flow Battery vinden we een continent verder. Deze is namelijk ontwikkeld en gebouwd door ESS Inc, gevestigd in Oregon in de Verenigde Staten. Een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in de ontwikkeling van duurzame energieopslag.
Met het oog op verdere verduurzaming van de luchthaven en het doel om Schiphol in 2030 uitstoot- en afvalvrij te maken heeft het innovatie team van Schiphol deze technologie naar de luchthaven gehaald.
Uiteraard is het wachten op de definitieve testresultaten, maar Schiphol laat hiermee alvast wel zien dat ze willen werken aan een stillere, schonere en betere luchthaven.
Van Gooiland zegt
Tof idee: misschien kan Schiphol haar bussen ook van superbatterijen voorzien. De arme (KLC) passagiers die als haringen in een ton per bus van en naar het vliegtuig vervoerd worden moeten het uiteraard zonder luchtverversing doen, want de AC trekt stroom, en dat gaat ten koste van het toch al korte bereik. De stumpers die op een bloedhete Schiphol rondrit getrakteerd worden kunnen met hun eigen ogen zien hoe het laadstation telkens tjokvol staat met bussen die aan het stopcontact hangen. De daadwerkelijk rijdende bussen zijn in de minderheid.
Ik heb verscheidene keren meegemaakt dat buspassagiers begonnen te schreeuwen, te vloeken, en de chauffeur uitmaakten voor rotte vis en nog ergere dingen. Dit omdat de bus met deuren dicht en zonder AC minutenlang geparkeerd stond bij het vliegtuig, in afwachting van een seintje van de cabin crew dat het instappen beginnen kon. Iedereen doorweekt van het zweet, sommige happend naar adem. Het gebeurt zelfs dat een brutale en klantonvriendelijke chauffeur zelf uitstapt en aan de schaduwzijde van de bus lekker de koelte opzoekt, terwijl hij de passagiers bijna letterlijk laat stikken.
En omdat KLM een maatschappij is die er consequent naar streeft om haar business class passagiers een derderangs ervaring te bieden, zijn er uiteraard geen aparte bussen voor deze premium passagiers.