Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds medio dit jaar is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat bedrijven nu expliciet toestemming vragen om gegevens te verzamelen en te delen. Onderdeel van de AVG is ook het recht op inzage. Je kunt bij een bedrijf een verzoek indienen om persoonlijke informatie die ze van je hebben in te zien. Zo ook bij KLM. Ik was benieuwd welke informatie de maatschappij allemaal heeft verzameld, dus ik besloot een dergelijk verzoek in te dienen. Hiervoor stuurde ik een email naar het KLM Privacy Office. Je kunt ook een brief sturen. De contactgegevens staan in het privacybeleid. Na ongeveer 1,5 week ontving ik een email met een Excel-bestand met de data die KLM van mij heeft. Ik had ook gevraagd om data van partners als Air France en Flying Blue, en ook die gegevens waren bijgevoegd. Het complete privacybeleid van KLM, met ook je rechten als klant, vind je hier.
Welke persoonlijke gegevens heeft KLM?
De data was gegroepeerd in verschillende categorieën. Als eerste was ‘identity & contacts’. Weinig verrassend omvatte dit mijn naam, geboortedatum, voorkeurstaal, adres, telefoonnummer en email. Daarna was er de tab ‘contracts’. Hier stonden verschillende Flying Blue gegevens; de exacte datum van inschrijving, huidig level en datum sinds wanneer ik dat niveau heb, eventueel de einddatum van je elitestatus, miles-balans en aantal XP tot het volgende niveau.
De derde categorie was ‘communication preferences’. Hier staan alle contactmethoden, voorkeurstalen en eventuele instemmingsdata voor de communicatie van KLM en partners naar de klant. Hiervoor werden wel veel afkortingen gebruikt, dus helemaal duidelijk is het niet.
Tab 4 bevatte vluchtinformatie; in mijn geval van oktober 2017 tot nu. Ik weet niet of er verder teruggegaan kan worden. De velden bevatten de airlinecode, vluchtnummer, herkomst en bestemming, vertrek- en aankomsttijden, reisklasse, boekingsklasse en PNR. Ik heb alleen maar Air France vluchten gemaakt het afgelopen jaar dus weet niet zeker of de datadump ook andere Skyteam of Flying Blue partner airlines kan tonen.
Daarna kwam ‘experiences’. Van de vluchten die ik gemaakt heb werden de acties ‘check-in’ en ‘boarded’ gevolgd. Ook werden enkele ‘web searches’ en een ‘email update’ met datum vermeld.
Als laatste is er de categorie ‘cases’. Hier houdt KLM al je klachten, opmerkingen en wellicht complimenten bij. Bij elke case zijn er velden voor de datum wanneer de case is aangemaakt, datum van laatste update, categorie, subcategorie en onderwerp, status (open/gesloten), case ID, eventueel PNR, airline informatie en vluchtnummer én het bedrag van eventuele compensatie. KLM kan dus zeker bijhouden hoeveel compensatie er aan een bepaalde passagier is toegekend over de jaren heen. In mijn geval was één bedrag wel (met een flinke factor) te hoog genoteerd. Er wordt overigens, op basis van mijn datadump, geen onderscheid gemaakt of de compensatie in cash of vouchers is toegekend. Ik heb geen compensatie in miles ontvangen, dus kan ook niet zien of dat wordt getracked.
Geef een reactie