Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Er is iets geks aan de hand met de Airbus A350. Het gelauwerde toestel van het Franse Airbus vertoont volgens diverse airlines gebreken. Airbus ziet dat anders en laat een onafhankelijk juridisch onderzoek uitvoeren. Al met al ligt de vliegtuigbouwer flink in de clinch met grootgebruiker Qatar Airways. Maar wat is er precies aan de hand met de A350?
Airbus A350
De Airbus A350 heeft over het algemeen een goede reputatie als het om long haul prestaties gaat. Het tweemotorige vliegtuig verbruikt minder brandstof dan haar voorgangers en biedt ook een comfortabelere cabine voor passagiers en crew. Airlines die met de A350 vliegen zijn onder meer Air France, Lufthansa, Delta, British Airways en Qatar Airways. Laatstgenoemde heeft op het moment een groot deel van de A350 vloot aan de grond staan door een probleem aan de romp van het toestel. De laag onder de verf zou abnormale ‘slijtage’ vertonen die volgens Qatar Airways een gevaar kunnen vormen voor de veiligheid van het toestel. Airbus bestrijdt dat.
Qatar Airways
Qatar Airways beschikt over 36 A350 vliegtuigen, waarvan er momenteel veertien niet actief zijn. Eerder dit jaar maakte de airline al bekend een deel van de vloot aan de grond te houden om de problemen met de romp. QR heeft zelfs gedreigd dat het geen nieuwe leveringen van Airbus zal accepteren zolang het probleem niet is opgelost.
Airbus heeft deze eerder week een statement afgegeven waarin duidelijk wordt dat de Franse vliegtuigbouwer niet blij is met de situatie. Airbus stelt dat de bewering van Qatar Airways niet klopt. Er zou inderdaad sprake zijn van verwering van de verflaag, maar dat zou de luchtwaardigheid van de A350 niet in het gevaar kunnen brengen. Met andere woorden, het toestel kan gewoon vliegen. De stelling van QR trekt natuurlijk de kwaliteit van de A350 in twijfel en dat wil Airbus niet hebben.
Tegelijkertijd loopt er ook een onderzoek van de Europese luchtvaartautoriteit EASA naar de bliksemgeleiding van de A350. Die zou niet correct zijn geïnstalleerd op een deel van de A350 vliegtuigen. EASA vindt het echter niet nodig om de vliegtuigen aan de grond te houden, maar er moet wel actie ondernomen worden. Volgens Airbus moet deze aanwijzing van EASA volledig los gezien worden van de problemen bij Qatar Airways.
Verhitte discussie
De discussie tussen Airbus en Qatar Airways gaat over en weer. Vooralsnog zonder resultaat. Een juridische welles-/nietes-strijd gaat ook weinig oplossen op de korte termijn. Aan de andere kant is het ook logisch dat Airbus zijn goede naam wil beschermen. De toekomst zal uitwijzen hoe dit af gaat lopen.
van der Kolk zegt
Ik snap deze zin aan het begin van het artikel niet goed: “Het gelauwerde toestel van het Franse Airbus vertoont volgens diverse airlines gebreken”. In de rest van het artikel lees ik dat er één airline is die gebreken constateert. Er is ook een discussie met EASA, dat geen airline is, over iets anders dat al dan niet gerelateerd is. Verwijst die zin aan het begin ook naar EASA? Of zijn er andere airlines die ook gebreken constateren maar worden die hier vermeld?