Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Schiphol kreeg gisterochtend te maken met staking van het bagagepersoneel van KLM waardoor vele passagiers op deze drukke dag gedupeerd raakten. De staking kwam op een zeer slecht moment aangezien de luchthaven deze weken veel reizigers verwacht.
Staking KLM bagagepersoneel
Duizenden reizigers strandden gisteren op Schiphol doordat het bagagepersoneel van KLM massaal het werk neerlegde. In de kantine waar het personeel gisteren te vinden was wordt er volgens de NOS flink geklaagd. “Ik was ontevreden over de werksituatie. Daarom heb ik samen met mijn collega’s vandaag urenlang niks gedaan”, legt een van de medewerkers anoniem uit. Uit angst voor ontslag durven de medewerkers niet met de pers te praten. Het bagagepersoneel van KLM verdient op dit moment slechts € 11,50 per uur en eiste al een tijdje een verhoging naar € 14,- per uur. Nadat donderdag bekend werd gemaakt dat KLM hun taken ook nog eens uit wil besteden door een derde partij trok het bagagepersoneel aan de alarmbel door massaal het werk neer te leggen.
Voor de oorsprong van dit uitbesteden moeten we echter teruggaan naar de jaren ’90. De Europese luchtvaart werd toen namelijk geliberaliseerd waardoor ook het afhandelen van bagage langzamerhand moest worden uitbesteed. Schiphol wilde toen al de grooste en goedkoopste worden wat ten kostte zou moeten gaan van de lonen. De medewerkers hebben niet alleen een laag loon maar ook nog eens een onzeker contract. Op verschillende luchthavens werd de afgelopen jaren flink gestaakt. Dit liep in 2019 uit op een succes waardoor de lonen licht stegen. Een jaar later volgde echter de coronacrises waardoor er vrijwel geen tot weinig werk was voor de bagagemedewerkers. Het aantal reizigers is inmiddels gelukkig weer aan het stijgen maar de lonen blijven nog wel achter.
Lonen bagagemedewerkers blijft laag
Econoom Walter Manshanden doet al ruim 25 jaar onderzoek naar de luchtvaart in Nederland. Volgens hem is het niet vreemd dat nu juist het bagagepersoneel van KLM gisteren massaal het werkt neerlegde. Toen KLM door de coronacrises in zwaar weer terechtkwam kregen vooral veel tijdelijke werknemers ontslag. Ook piloten moesten 20% van hun salaris inleveren.
In totaal zijn er zes bagageafhandelingsbedrijven actief op Schiphol. Deze hebben vorige maand nog een nieuwe cao afgesloten waarin is afgesproken dat het uurloon zal stijgen naar € 14,-. Dit geldt echter niet voor bagagemedewerkers van KLM. De huidige cao voor bagagemedewerkers van KLM is inmiddels verlopen en over de nieuwe cao wordt nu onderhandeld. Door gisteren massaal het werk neer te leggen hebben de medewerkers in ieder geval al wel de toon gezet. KLM geeft aan gesprekken de komende weken voort te willen zetten. De maatschappij zal er natuurlijk wel alles aan doen om verdere stakingen de komende weken tegen te gaan maar dit is natuurlijk niet te voorkomen. KLM stelt zelf in een persbericht dat de medewekekrs inmiddels het werk weer hebben hervat maar dat reizigers als gevolg van de staking nog wel te maken kunnen krijgen met wijzigingen, vertragingen en annuleringen.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Goffe de Boer
Van Gooiland zegt
De lonen stegen “ligt”? Of hielden ze zich misschien juist staande?
Goffe de Boer zegt
Aangepast, bedankt voor je oplettendheid.
Winston S zegt
Beste Goffe,
Waarom de piloten worden aangehaald in dit verhaal is mij niet duidelijk. Er zijn meer zaken in correct in dit stuk. Dit stond ook in het stuk bij de NOS waarvan dit een kopie is. Part timers zijn niet ontslagen, dit waren tijdelijke werknemers. Er is geen steun naar piloten gegaan. De overheidseisen, die je trouwens zelf kan nalezen spreken over inkomensgroepen. Afhankelijk van inkomen 1.5-3 keer modaal moest er salaris ingeleverd worden. Alle piloten leverden 20pct terwijl er vele minder dan 1.5 modaal verdienen. Wat voor werk je dus doet maakt niet uit. De laagste groepen hoefden niets te leveren, een deel daarvan werkt bij belading. Zoals gezegd, alles kan je vrij makkelijk nalezen op de site vd overheid. Piloten kregen niets, maar zaten in de groep die juist het meeste inleverden.
Goffe de Boer zegt
Piloten werden met 20% gekort op hun salaris. Het ging inderdaad niet om part-timers maar om tijdelijke werknemers. Ook de NOS heeft ondertussen hun bericht aangepast.
Winston S zegt
Beste Goffe,
Het verhaal vd hr Manshanden klopt in zijn geheel niet. De ontslagen werknemers werkten niet deeltijd, maar waren tijdelijk werknemers. In de eisen die je zelf kan nalezen op de site vd overheid stonden looneisen. Afhankelijk van jouw salaris oplopend van 1.5-3+ modall salaris moest min inleveren. De piloten zaten voor een deel in de laatste groep, maar hebben allemaal 20pct salaris verlaging gekregen. De medewerkers die staakten verdienen voor een groot deel minder dan 1.5 modaal. Leverden geen salaris in en kregen gewoon 13e maand etc. Alles valt na te lezen op de site vd overheid.
Goffe de Boer zegt
Bedankt voor je oplettendheid Winston. Ik heb het een en ander ondertussen aangepast.
Robert zegt
Steun ging naar de piloten? Die hadden toch juist 20% ingeleverd?
Goffe de Boer zegt
Naar piloten ging er inderdaad geen steun, zij moesten 20% van hun salaris inleveren. Ik heb het artikel ondertussen aangepast.
Daniël zegt
Wat wordt bedoeld met ‘de steun ging juist naar de piloten?’ Die leverden toch juist het meeste in?
Goffe de Boer zegt
Dat klopt inderdaad. Piloten moesten 20% van hun salaris inleveren. Ik heb het artikel ondertussen aangepast.