Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM en Air France hebben hun omboekingsbeleid geupdated. En erg genereus. De wijziging betreft situaties waarbij de passagier zelf niet meer wil reizen, maar waar de vlucht nog steeds wordt uitgevoerd. Voorheen konden deze passagiers kosteloos omboeken naar een andere datum of bestemming, met eventueel bijbetaling voor een tariefverschil. Een voucher of restitutie was niet mogelijk, tenzij de vlucht geannuleerd is. Dan treedt namelijk de Europese passagiersrechten verordening in werking. Met het nieuwe beleid kunnen passagiers die niet meer willen reizen en ook niet direct willen omboeken, nu ook kiezen voor een inwisselbare travel voucher. Dit maakt het beleid van Air France-KLM ineens zeer genereus in vergelijking met veel concurrenten!
Boet Kreiken, Executive Vice President Customer Experience KLM:
“We merken dat veel mensen wel willen reizen, maar aarzelen om te boeken door de onzekere tijden en de constant veranderende reisadviezen. Wij begrijpen dit en bieden daarom onze klanten met deze maatregel flexibiliteit. Deze nieuwe maatregel geldt natuurlijk ook voor klanten die al een KLM ticket of reisvoucher in bezit hebben. We verwachten dat deze extra zekerheid en flexibiliteit consumenten het vertrouwen geeft om weer te gaan boeken en vliegen met KLM.”
Inwisselbare voucher en terugbetaling nu voor álle KLM tickets
Passagiers waarvan de vlucht niet geannuleerd is kunnen nu dus, ongeacht de reden, vrijwillig kiezen voor een inwisselbare travel voucher. Dit geldt voor alle vluchten met vertrek t/m 31 maart 2021, ongeacht de boekingsdatum. Dus ook klanten die al een ticket of voucher hebben komen in aanmerking. De voucher is geldig tot en met 31 december 2021. Het kan gebruikt worden voor vluchten met KLM, Air France, Delta Air Lines, Virgin Atlantic en Kenya Airways. Ook kunnen er extra opties mee gekocht worden. Na ontvangst is de voucher ook om te zetten in een terugbetaling.
Ook tot 15% bonus
Misschien nog wel het meest bijzondere aan dit nieuwe boekingsbeleid, is dat de 15% bonuswaarde ook van toepassing is op vrijwillig aangevraagde vouchers, dus zonder vluchtannulering. Boek je voor 31 oktober 2020 een vlucht die uiterlijk 15 juni 2021 vertrekt, dan wordt de waarde van je voucher met maximaal 15% verhoogd om een duurder ticket te compenseren. Meer hierover lees je hier.
Kan KLM dit aan?
Voor de reiziger is dit natuurlijk uitstekend nieuws. KLM was dit geenszins verplicht. Het is dus een commercieel gebaar, dat consumenten vertrouwen moet geven om weer te boeken. Maar het verruimen van de voucher en refund regeling naar alle tickets, ook als de reiziger zelf wil annuleren, kan ook tot een financiële strop leiden. KLM neemt nu volledig het risico. En los van het uitbetalen van extra restitutieverzoeken en het verrekenen van de 15% bonuswaarde ondermijnt het ook de ticketstructuur van de maatschappij waarbij een ticket met de mogelijkheid voor annuleren duurder is. Consumenten hebben nu minder incentive om voor een flexibeler ticket te betalen. Daarnaast is er op dit moment nog steeds een flinke achterstand van het verwerken van vouchers en terugbetalingen. Dit leidt tot onvrede bij veel klanten. Nog meer verzoeken kunnen dit proces verder onder druk zetten.
Pauwels Martin zegt
beste,
Mijn zoon heeft een KLM-retour ticket Amsterdam-Kaapstad met vertrek 24 oktober 2020.
Hij zou daar stage gaan lopen in Tijgerberg ziekenhuis maar door Covid-19 is de stage gecancelled door het ziekenhuis.
Kan hij zijn ticket terugbetaald krijgen en zo ja hoe werkt dit dan?
Vriendelijke groet,
Martin Pauwels
The Flying Dutchboy zegt
Hi Martin, als de vlucht direct bij KLM geboekt is kan je als eerste hier de voucher aanvragen: https://apps.isc.klm.com/voucher/Forms/frmMain.aspx. Let op! De boeking wordt dan definitief geannuleerd. Vervolgens kan je, na ontvangst van de voucher, hier de voucher om laten zetten in een terugbetaling: https://www.klm.nl/en/refund. Dit kan wel weken tot maanden duren.
jessica zegt
Ik probeer in contact te komen over dat kostenloos annuleren maar kom er niet door heen.
Als ik het goed begrijp moet ik dus eerst dat form gebruiken en na ontvangst voucher dan terug laten zetten in betaling? ik heb ook contact gehad met creditcardmaatschappij en die zeggen da tik ook een ontvangstbevestiging, bewijs annulering en screenshots van gratis annuleren moet overhandigen en dan kunnen zij na 15 dagen na annulering geld terughalen bij KLM
JdV zegt
KLM weigert zich nog steeds aan de wet en regelgeving te houden. Terugbetaling dient binnen 7 dagen te worden uitgevoerd.
Ik heb amex opdracht gegeven tot een chargeback. KLM annuleert een vlucht. Bevestigd aan mij dat ze gaan terugbetalen. Maar doen dat in 60 of 90 dagen. In feite niets anders dan een normale bestelling bij een internetbedrijf dat vervolgens niet levert. Ook dan kan chargeback door amex worden gebruikt. Dus ook in dit geval.
Geert-jan Reukers zegt
Goede middag
We zijn nog in bezit van vouchers ivm een vliegreis welke gepland stond voor 01 oktober 2020 naar New York. Dit is een 6 stuks.We willen graag weer een reis maken naar New York.
Als we dit jaar nog boeken voor een reis mei/juni 2022 , zijn dan deze vouchers inwisselbaar, of kunnen we ons betaald bedrag terug krijgen
Hoor graag van u
Met vriendelijke groet
G Reukers
Udenhout
Christian zegt
Beste Geert-Jan,
Ik adviseer u contact op te nemen met KLM. Zij kunnen uw boeking nakijken en zien welke opties mogelijk zijn. Uitbetaling van een voucher is over het algemeen mogelijk.
Groeten,
Christian