Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Coronacrisis treft ook de luchtvaart hard. Door een sterk teruggelopen vraag naar vliegreizen daalt de omzet. Airlines moeten daarom drastische maatregelen nemen. Zo werden onder andere KLM en Lufthansa al gedwongen de Boeing 747 de laan uit te sturen om kosten te besparen. Virgin Atlantic maakt nu ook bekend per direct te stoppen met de gehele Boeing 747 vloot.
Reorganisatie
Door de Coronacrisis is ook Virgin Atlantic genoodzaakt om te reoganiseren, dit maakte de airline deze week zelf bekend. Er komt simpelweg te weinig geld binnen om nog aan alle verplichtingen te kunnen voldoen. Zo zullen er 3.150 ontslagen vallen. Ook moeten de operationele kosten omlaag. Alleen dan kan de airline op de langere termijn overleven.
Virgin doet ook een beroep op de overheid. Men is namelijk al langere tijd in onderhandeling met de Britse overheid om staatsteun te krijgen. Eerder deden KLM en Air France ook al zo’n verzoek tot staatssteun. Voor Virgin is het nog niet duidelijk of die ook echt gaat komen.
Netwerk en vloot
Virgin heeft besloten om te stoppen met het uitvoeren van vluchten vanuit Londen Gatwick. De focus is nu op Londen Heathrow. Wel heeft de Britse airline de mogelijkheid om terug te keren naar Gatwick indien de vraag weer toeneemt. Naast Heathrow zal er vanuit Manchester een beperkt aanbod aan bestemmingen zijn. Dit aanbod is overigens onderhevig aan veranderingen door de steeds wijzigende (in)reisverboden.
Per direct zal Virgin Atlantic ook gaan stoppen met de Boeing 747-400. Begin 2022 zullen er nog eens vier Airbus A330-200 toestellen met pensioen gaan. Eerder werd al besloten om de Airbus A340 sneller uit te faseren. Het doel is om in 2022 een versimpelde, efficiëntere en zuinigere vloot te hebben. In totaal zullen er dan 36 toestellen zijn die 10% minder schadelijke stoffen uitstoten.
Einde voor B747 en A380
Virgin Atlantic is overigens niet de enige airline die gedag zegt tegen enkele jumbojets. Onder meer KLM en Lufthansa volgden al eerder met vervroegde uitfasering of deden dat zelfs per direct. Alhoewel eerstgenoemde een van de 747s blijft inzetten voor vrachtvluchten. De passagierstoestellen zijn in deze tijden niet vol te krijgen. Bovendien kost het veel geld om ze überhaupt in de lucht te houden. Mede door de onzekerheid qua herstel na de crisis is het in veel gevallen niet rendabel om deze vliegtuigen in de vloot te houden. Waarschijnlijk zullen vele Boeing 747 en Airbus A380 toestellen het einde van de crisis niet meer meemaken.
Geef een reactie