Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Terwijl in Nederland de belasting op vliegtickets juist omhoog gaat heeft de Britse regering een hele andere beslissing genomen. Per deze maand gaat de belasting op binnenlandse vluchten namelijk omlaag. Met deze verlaging hopen de Britten de connectiviteit in het land te verbeteren.
Belasting op vliegtickets
Natuurlijk is de binnenlandse luchtvaart van Nederland en het Verenigd Koninkrijk niet helemaal met elkaar te vergelijken. Maar toch is het opvallend te noemen dat de Britten juist kiezen voor een verlaging van de belasting op vliegtickets, terwijl in veel landen het tegenovergestelde gebeurt. De belasting wordt nu naast naast het spekken van de staatskas ook ingezet om reizigers na te laten denken over alternatieve vervoersmiddelen zoals de trein.
De Britse belasting op binnenlandse vluchten gaat van £ 13 naar £ 6,50, een halvering dus. De zogenaamde ‘Air passenger duty’ is per zaterdag 1 april 2023 gewijzigd. Wel is al bekend dat het tarief over een tijdje naar £ 7 gaat in verband met de inflatie. Maar daarmee is de belasting nog steeds flink lager dan dat het eerst was.
Alle details over de Britse belasting op vliegtickets lees op deze pagina van het Office for Budget Responsibility.
Beter binnenlands netwerk
Het doel van de belastingverlaging is het verbeteren van de binnenlandse connectiviteit. Door lagere ticketprijzen kunnen airlines meer klanten aanspreken waardoor eerder bepaalde nieuwe routes opgestart worden. Bestaande routes kunnen natuurlijk ook uitgebreid worden. In de praktijk zal deze belastingverlaging vooral routes tussen Londen en Noord-Ierland en Schotland treffen.
Volgens Aviation Week zou onder meer Ryanair al diverse nieuwe routes willen openen. Uiteraard geldt de verlaging ook voor flag carrier British Airways. Daarnaast zijn er nog andere airlines actief op binnenlandse routes actief. Denk aan onder meer Loganair, easyJet, Aer Lingus en Flybe.
Het treinverkeer in het Verenigd Koninkrijk biedt ook voldoende mogelijkheden qua netwerk. Maar in de praktijk zijn de doorverbindingen niet altijd even goed. Bovendien kunnen de ticketprijzen flink oplopen. Zeker nu de ticketprijzen vanuit belasting perspectief omlaag gaan zal het vliegtuig in ieder geval een concurrent blijven van de trein.
Bron foto’s: British Airways
Van Gooiland zegt
“Natuurlijk is de binnenlandse luchtvaart van Nederland en het Verenigd Koninkrijk niet helemaal met elkaar te vergelijken.”
Er valt überhaupt niks te vergelijken. Tussen welke Nederlandse luchthavens kun je met lijndienst reizen?