Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Binnen Europa kennen we een goed treinnetwerk om van de ene naar de andere plek te reizen. In de Verenigde Staten is dat net iets anders. Amtrak is daar de aangewezen partij en rijdt meer dan 35 routes door de VS en Canada. Een van deze routes gaat van Vancouver via Seattle naar Eugene (VS) met de Amtrak Cascades. Ditmaal reizen we van Kansas City naar Saint Louis in midden-Amerika met de Amtrak Lincoln Service Missouri River Runner, waarover meer in deze trip report.
Amtrak Missouri River Runner – Kansas City & St Louis
Een van de routes die Amtrak aanbiedt, is de route tussen Kansas City en Chicago. De trein doet er 11 uur en 45 minuten over om deze route af te leggen. Er wordt gestopt op 19 stations, waarbij de laatste Chicago Union Station is. Vanuit de midwest (Missouri) reis je per trein naar het midden en noorden van de Verenigde Staten (Illinois).
Afhankelijk van de hoeveelheid goederenvervoer kan de reis wat langer duren dan gepland, maar het kan ook vlotter gaan. Dit heeft er dan mee te maken dat de trein geen last heeft van het goederenvervoer en overal door kan rijden.
Reserveren van Amtrak Lincoln Service 318
Het reserveren van de Amtrak Lincoln Service Missouri River Runner kun je op twee manieren doen. Je kunt dit het meest eenvoudige online doen. Dit kan via de website van Amtrak of via de app (App Store of Google Play)
Maak vooraf een account aan. Hier kun je de reis dan ook in terugvinden, maar ook de eerste genoemde Guest Rewards Points mee sparen.
Ook kun je op het station een reis per Amtrak trein aanschaffen bij het loket op het station.
Er zijn verschillende tarieven die je kunt boeken (Economy en Business). Als je tijdig boekt, minstens 14 dagen van tevoren, dan kan de korting tot 25% oplopen. Je mag twee stuks incheckbagage meenemen. Je kunt ook ‘Guest Rewards Points’ sparen bij het loyaliteitsprogramma van Amtrak. Meer informatie daarover lees je hier.
Zelf betaalde ik $25 per persoon voor een reis van Kansas City naar St. Louis in de Economy Class van de Amtrak. Dit vond ik het meer dan waard: geen lange autorit of duurdere vliegreis die zeker niet vlotter van deur tot deur zouden zijn.
Inchecken & boarding
Kansas City Union Station is voornamelijk in gebruik als expositiehal. De glorietijden van het station zijn ruimschoots voorbij.
Bijna in een klein hoekje in het station is het huidige Amtrak station weggestopt. Zelfs het kleinste station in Nederland is haast groter dan dit station.
Naast een postkantoor, restaurant en bar is erin het station ook nog een waar treinmuseum te vinden. Voor liefhebbers is het zeker de moeite om hier even een kijkje te nemen.
Het is tevens gratis. Of geniet buiten van de vele goederentreinen die hier gedurende de dag passeren.
Op de website van Amtrak valt te lezen dat wanneer je reist met ‘ruimbagage’ je 45 minuten van tevoren aanwezig dient te zijn. Ik was hier dus netjes op tijd, maar ik vraag me af waarom. Bij deze trein is er geen bagagewagon waar je de bagage in moet achterlaten. Deze gaat namelijk gewoon mee in de wagon waarin je reist. Aangezien dit het startpunt van deze trein is, verwacht ik ook niet dat je deze kunt missen als je 30 minuten van tevoren aanwezig bent. Het instapproces start namelijk 20 minuten voordat de trein gaat vertrekken.
Totdat de medewerkers van het station aangeeft dat het instapproces begint, sta je in de eventuele rij te wachten. Ten tijde van mijn reis stonden er zo’n 40 mensen te wachten tot de trein gaat vertrekken. Ook was er nog een rij reizigers die op de vertraagde trein aan het wachten was.
Tijdens het wachten kun je op het station nog een drankje of hapje bestellen bij het restaurant en bar dat hier te vinden is. Ook zijn er enkele automaten waar je drinken en snacks kunt aanschaffen.
20 minuten voordat de trein vertrekt, worden we gevraagd in te stappen. Via een redelijk lang overdekt pad, wandelen we naar het perron. Je kunt het perron bereiken via de trap of per lift. Let op dat zeker tijdens de winter de trap glad kan zijn.
Op het perron tref ik de Amtrak Midwest. Deze trein bestaat uit een Siemens SC 44 Charger loc met daarachter enkele postwagons, gevolgd door enkele passagierswagons en een restauratiewagon met daarin ook de stoelen voor reizigers in Business Class bij Amtrak.
De Trein: Amtrak Lincoln Service Missouri River Runner
Zoals je hierboven al kon lezen bestaat de trein die mij van Kansas City naar St. Louis brengt uit enkele passagierwagons. In de Coach Class (Economy) staan de stoelen in deze rijtuigen in een 2-2 configuratie. De meeste stoelen zijn gedraaid in de rijrichting van de trein.
Er zijn ook enkele plekken te vinden waar je met z’n vieren kunt zitten en in het midden een grotere tafel te vinden is. Dit is een handige plek als je met meerdere reizigers reist.
De treinstellen die ingezet worden gedurende mijn reis zijn een stuk moderner dan destijds het treinstel van Vancouver naar Seattle. De stoelen hebben een prettig zit- en rugvlak en bieden voor een langere reis voldoende comfort.
Alle stoelen hebben ook de mogelijkheid om de rugleuning naar achteren te bewegen en het zitvlak schuift daarbij iets naar voren. Hierdoor is er een beetje recline aanwezig.
Tussen twee stoelen in vind je in deze Amtrak Lincoln Service trein tussen Kansas City en St. Louis een stopcontact. Hier kun je zowel met een adapter als ook een usb-aansluiting apparaten opladen.
In de stoel voor je, behalve bij de 4-zits, vind je een tafeltje die je kunt uitklappen. Dit tafeltje is van een goed formaat, hierdoor kun je hier bijvoorbeeld met gemak een laptop op plaatsen.
Deze trein bestaat uit enkele van deze wagons voor passagiers in de economy. Verder naar achter tref je een restauratiewagon waarin achterin ook nog enkele zitplekken voor Business Class reizigers te vinden is.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze Amtrak trip tussen Kansas City en Saint Louis met de Amtrak Missouri River Runner. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Faciliteiten aan boord
Aan boord kun je gebruikmaken van gratis wifi voor je mobiele apparaten. De wifi werkt over het algemeen erg goed. De verbinding is gemakkelijk te maken en de snelheid is goed om bijvoorbeeld je mail te lezen of website te bezoeken. Het streamen van films hebben we niet uitgeprobeerd, maar raad je aan vooraf films op je apparaat te downloaden.
Het is mogelijk om een Business Class ticket te boeken. Je krijgt dan een stoel met meer beenruimte en gratis frisdrank gedurende de reis. Deze cabine kent een 1-2 indeling, tegenover de 2-2 indeling de normale cabine. Uiteraard kost dit ticket dan ook meer. Aangezien het een dagrit is van verschillende uren vind ik het niet noodzakelijk om voor minimaal het dubbele bedrag in Business Class te reizen.
In het treinstel waarin je ook de Business Class kunt vinden, vind je het restaurant. Hier zijn enkele tafels met banken waar je kunt zitten gedurende de rit en je aangekochte eten en/of drinken kunt nuttigen.
In het restaurant kun je gedurende de rit verschillende etenswaren aankopen. Er hangt een menukaart aan de wand bij het restaurant met daarop de beschikbare items en prijzen. Afhankelijk van wat je bestelt, krijg je het in een doosje mee.
In een van de passagierwagons tref je een toiletruimte. Deze is erg groot en en je kunt je hier dan ook gemakkelijk bewegen. Het toilet is schoon en gemakkelijk in gebruik.
De Amtrak Missouri River Runner reis door de Midwest
Zeker snel en comfortabel reis je met deze Amtrak trein tussen Kansas City en Saint Louis (St. Louis). In ongeveer 7 uur reis je tussen deze twee steden in de staat Missouri. Tijdens mijn reis is het stralend weer en heb ik dus mooie uitzichten vanuit de trein. Vele typische Amerikaanse boerderijen schieten voorbij.
Het landschap is vrij vlak en vrijwel de gehele rit rij je langs of in de buurt van de Missouri River. Deze rivier komt in St. Louis samen met de Mississippi en de Illinois River en gaat vanuit hier enkel verder als de Mississippi.
Gedurende de rit stopt de Amtrak Missouri River Runner op verschillende stations tussen Kansas City en Saint Louis. Over het algemeen zijn de stops erg kort en is het dan ook haast onmogelijk om even uit te stappen.
Wanneer de trein eenmaal stil staat op het kleine station in St. Louis, stap je uit en wandel je via de trappen naar de stationshal.
Vanuit hier rijden ook bussen naar allerlei plekken in de stad of het land. Verblijf je in St. Louis, volg dan bijvoorbeeld de borden naar de metro. Deze brengt je in enkele minuten in de richting van Downtown St. Louis of Forest Park. Met de metro kun je ook naar de staat Illinios reizen. Een kaartje koop je eenvoudig bij de automaat op het perron.
Beeldmateriaal Amtrak Lincoln Service 318 Missouri River Runner Kansas City naar Saint Louis | InsideFlyer – Marco
Van Gooiland zegt
“Deze rivier komt in St. Louis samen met de Mississippi en de Illinois River en gaat vanuit hier enkel verder als de Mississippi.”
?!?
In St. Louis vloeien de Mississippi en Missouri samen.