Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Hogesnelheidstreinen zijn in China niet meer weg te denken als het gaat om het reizen over grotere afstanden. Met ‘s werelds grootste netwerk én ook nog eens de snelste treinen is er geen grote Chinese stad meer waar je niet met de trein kan komen. Recentelijk reisde ik met de Chinese hogesnelheidstrein van Shanghai naar Nanjing en in deze Trip report lees je er alles over.
Aanschaf treinticket Chinese hogesnelheidstrein
Voordat we de trein in kunnen stappen moeten we natuurlijk een kaartje kopen. Het aankopen van een treinticket in China is op zich niet moeilijk, maar je moet er wel het een en ander voor weten. Het is vooral belangrijk om te weten dat, afhankelijk van de route, de tickets snel uitverkocht kunnen zijn. Daarom is het advies om tijdig treintickets aan te schaffen. Dit kan bij het loket op het treinstation in China. Of vooraf via een website als www.trip.com.
Zelf schafte ik 4 treinkaartjes aan bij het ticketkantoor tegenover het centrale station van Shanghai (Shanghai Railway Station). Er zijn altijd wel Engelssprekende medewerkers aanwezig. En anders kun je op de kaart aanwijzen waar je heen wil. Voor de 2e klas treinkaartjes van Shanghai Railway Station naar Nanjingnan (Nanjing South) betaalde ik voor de heenreis 157 yuan en voor de terugreis 145 yuan. In totaal 302 yuan per persoon dus. Omgerekend is dat zo’n €39.
Het betalen gaat contant of via WeChat Pay of UnionPay. Mogelijk kun je ook met een reguliere creditcard betalen, maar ga daar niet van uit omdat dit vaak niet werkt. Heb je geen mogelijkheid tot het betalen via WeChat of een Chinese bankkaart, betaal dan contant of regel eventueel treintickets via je hotel of reisorganisatie.
Ken je ons YouTube-kanaal al? Van deze van trein review hebben we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
CRH reisklassen
De Chinese hogesnelheidstreinen beschikken doorgaans over 3 reisklassen. De meeste stoelen zijn te vinden in de 2e klasse. In deze cabine staan de stoelen in een 3-2 opstelling. Elk rijtuig beschikt over minimaal 11 rijen. Daarnaast zijn er toiletten en sommige rijtuigen hebben ook een restauratie.
In 1e klasse hebben passagiers meer ruimte en comfort. De stoelen staan in een 2-2 opstelling en er is iets meer beenruimte. Ook zijn de stoelen wat breder dan in de 2e klasse. Check voor een indruk van de CRH 1e klasse onze Trip report van de treinreis van Hong Kong naar Guangzhou.
Tot slot is er nog de Business Class. Ja, je leest het goed! Veel Chinese treinen hebben ook een Business Class cabine. Hier hebben passagiers de meeste ruimte, comfort en privacy. Deze cabine is volledig afgeschermd van de rest van de trein. En er is een speciale medewerker die de passagiers in deze reisklasse bedient met maaltijden en drankjes. Dit is bij het treinticket inbegrepen. Business Class passagiers kunnen op veel stations ook gebruikmaken van een lounge.
Aankomst op het station
Na een vroeg ontbijt wandelen we om 7.20 uur van het Pullman Shanghai Jing’an naar het grote treinstation van Shanghai. De trein naar Nanjing vertrekt om 8.05 uur en het is aan te raden minstens 30-40 minuten voor vertrek op het station te arriveren. Er zijn namelijk nog uitgebreide veiligheids- en ticketcontroles. Het Pullman hotel is wat dat betreft ideaal gelegen nabij het station.
Bij de ingang van het station volgt eerst een controle van het paspoort en de treintickets. Buitenlanders maken gebruik van de bemande balie om hun paspoort en kaartje te laten controleren. Daarna ga je door naar de security check. Er is een flinke wachtrij ingericht voor het station, maar gelukkig zijn wij er op dit tijdstip met een kleine 10 minuten doorheen. Bij grote drukte kan dit dus wel een stuk langer duren.
Na de controles sta je in een grote hal. Hier hangt ook een groot matrixbord met de treinnummers, vertrektijden en de corresponderende wachtruimte. Onze trein is de G7268 en die vertrekt van spoor 4, de wachtruimte is #5. Hier wachten we nog zo’n 20 minuten voordat we naar het perron mogen.
Boarding G7268 hogesnelheidstrein naar Nanjing
Even voor 8.00 uur start het boarden van de trein. Na nóg een controle van het treinticket nemen we de trap naar beneden. Hier staat de witte CRH trein al op de reizigers te wachten.
We zitten in rijtuig 5 en dat is nog een stuk wandelen over het perron. Eenmaal aan boord nemen we plaats op de toegewezen stoelen op rij 8. Als alle passagiers hun plekje hebben gevonden vertrekt de trein 1 minuut na schema. De G7268 trein rijdt vanuit Shanghai naar Huainan via onder meer Kunshannan, Suzhou en Wuxi. De totale rit naar Huainan duurt iets meer dan 3,5 uur. Wij gaan er echter uit in Nanjingnan. Dit is het station in het zuiden van Nanjing.
Vertrek vanuit Shanghai
De trein rijdt inmiddels langzaam het station uit. Al snel razen we echter langs een reeks flatgebouwen waar geen eind aan lijkt te komen. Niet veel later maakt de stad plaats voor het platteland. De reis naar Nanjing is begonnen!
De eerste ticketcontrole in de trein is nog geen 10 minuten na vertrek. Een vriendelijke dame bekijkt de kaartjes, maar lijkt vooral geïnteresseerd in onze Nederlandse paspoorten. Alles lijkt in orde en de medewerkster gaat tevreden verder met de controle van de andere passagiers. Het lijkt er trouwens op dat niet iedereen gecontroleerd wordt.
Inmiddels is er ook al een medewerker langsgekomen om te checken of de bagage netjes in de rekken ligt. Als je met 275 km/h de stad uitrijdt is dat natuurlijk ook wel een fijne gedachte.
Review 2e klasse CHR G7268 hogesnelheidstrein naar Nanjing
Voor deze relatief korte treinrit van 2 uur koos ik voor een 2e klas treinticket. De stoelen zijn in een 3-2 opstelling geplaatst. Dat is zowel handig als je met z’n tweeën of drieën reist. Wij reizen met 4 personen, dus zelf zat ik naast een andere passagier. Wat handig is is dat de stoelen ook omgedraaid kunnen worden. Dan kun je dus tegenover elkaar zitten. Houd hier wel rekening mee bij het reserveren van de kaartjes zodat je ook echt tegenover elkaar kunt zitten.
De stoelen zijn redelijk comfortabel, ook voor een langere rit. Ze zijn voorzien van een prettig zitkussen en prima rugleuning. De rugleuning kent een recline waar menig airline nog wat van kan leren. De rugleuning is gemakkelijk te verstellen met de knoppen in de armleuning.
Elke stoel heeft ook een klein tafeltje. En verder is er gedacht aan haakjes om een jas of tas aan op te hangen. De bagagerekken boven de stoelen zijn diep genoeg om grotere tassen, trolleys en koffer op te bergen.
Faciliteiten aan boord
In deze Trip report over de Chinese hogesnelheidstrein van Shanghai naar Nanjing zal ik ook de faciliteiten aan boord bespreken. Een aantal heb ik al kort benoemd.
Zoals bijvoorbeeld de restauratiewagon. Hier kun je terecht voor flesjes drinken, snacks en kleine maaltijden. De prijzen zijn alleszins redelijk te noemen. Tijdens de rit kwam er ook regelmatig iemand langs die maaltijden en snacks vanuit een karretje verkocht. Betaling gaat voornamelijk via WeChat Pay.
De toiletten zijn in deze trein te vinden in de rijtuigen 1, 3, 5 en 7. Dat zijn dus 4 toiletblokken op 8 rijtuigen. Naast de toiletten zijn er ook aparte wastafels met spiegels om je op te frissen. De toiletten worden meermaals per uur schoongemaakt en zien er netjes uit.
Er is aan boord van deze trein helaas geen WiFi. Toen ik tijdens een eerdere trip met de CHR trein reed was dat wel het geval. Blijkbaar zijn niet alle treinen van WiFi voorzien. Je kunt bij China Telecom echter goedkoop een SIM-kaartje met data aanschaffen, dus dat is een handig alternatief als je wel van het internet gebruik wil maken.
Op de armleuningen zijn QR codes aangebracht. Via deze code kun je meer informatie over de rit raadplegen. Als ik de omroep mag geloven is het zelfs mogelijk om zo een servicemedewerker op te roepen.
Supersnel van Shanghai naar Nanjing
Met een minimale vertraging van enkele minuten komen we 2 uur na vertrek aan op het gigantische station Nanjingnan. De rit van bijna 300 km zit er alweer op.
Na aankomst nemen we de roltrap naar beneden naar de aankomsthal. Hier kun je overstappen op andere lokale en regionale treinen, metro, bus en taxi. De richting staat duidelijk aangegeven in zowel Mandarijn als Engels.
Na de treinrit pakken de we taxi naar het park Niushoushan even buiten de stad. Dit is zeker een aanrader om te bezoeken als je een dagtrip vanuit Shanghai wil maken.
Tegen de avond doen we ook nog de stad zelf aan, alvorens weer in de trein naar Shanghai te stappen.
Bron foto’s Trip Report Hogesnelheidstrein Shanghai – Nanjing: InsideFlyer- Christian / Marco
Geef een reactie