Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G65128 min leestijd

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Sinds 2008 is het spoornetwerk in China flink ontwikkeld. Zo zijn er inmiddels meer hogesnelheidslijnen in China dan waar ook ter wereld. Recentelijk namen wij de proef op de som in First Class met een High Speed trein tussen Hong Kong en het Zuid-Chinese Guangzhou, waarover je in de Trip Report alles leest.

G6512 Hogesnelheidstrein van Hong Kong naar Guangzhou

De Chinese Spoorwegen hebben zich de afgelopen jaren ontzettend snel ontwikkeld. Waar je eerst nog bijna een halve dag in de trein zat om bijvoorbeeld van Beijing naar Shanghai te reizen, kun je nu in enkele uren het halve land doorkruizen. Er zijn honderden verschillende routes waarop je met de hogesnelheidstrein kan reizen. Tijdens onze trip besloten we om vanuit Hong Kong naar Guilin te reizen en later vanuit Guilin naar Shenzhen.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Nadat we de oorspronkelijk geboekte trein gemist hadden, kozen we een route met overstap in Guangzhou. Deze High Speed trein rijdt dus vanuit Hong Kong en stopt onderweg in Shenzhen Noord, Humen en heeft als eindbestemming Guangzhou Zuid. De afstand per trein is ongeveer 142 km en dit leg je met de G6512 trein af in minder dan één uur.

Reserveren van treintickets in China

Het reserveren van de Chinese treinen kun je op twee manieren doen. Je gaat naar een station en reserveert daar je ticket. De tweede optie is om dit via een online platform te regelen. De meest betrouwbare opties zijn:

  • Via trip.com,
  • Op chinahighlights.com,
  • Via 12306.cn. Dit is de website van de Chinese Spoorwegen.
    • Klik rechts bovenin op English voor de Engelse website. Let op dat deze website enkel Chinese bankkaarten accepteert. Verder werkt deze website regelmatig niet goed.

Wanneer je het online regelt, zorg dat je de gegevens van je paspoort goed overneemt. Je ontvangt namelijk geen ticket, want je paspoort is je ticket, maar daarover later meer. Per e-mail ontvang je wel een bevestiging van je boeking.

Doordat we de trein misten in Hong Kong, moesten we een nieuw ticket boeken, waarbij we ook een keer moeten overstappen in Guangzhou, voordat we richting Guilin door kunnen reizen. In deze Trip Report nemen we je mee op reis tussen Hong Kong en Guangzhou in de High Speed trein G6512 in First Class. Op het station boekten we dus dit nieuwe ticket en dit kostte ons $47 per stoel.

Inchecken & paspoortcontrole

We verbleven in The Langham Hong Kong, voorafgaand aan onze reis naar Guilin in China. Vanaf het hotel is het ongeveer 10 minuten met de taxi rijden naar Hong Kong West Kowloon Station. Inmiddels kan ik je vertellen dat het zeker aan te raden is minimaal 60 minuten voorafgaand aan je treinreis aanwezig te zijn op het station. Beter nog is om er 90 minuten van tevoren te zijn. Mocht je tijd overhouden, dan zou je met een First Class-ticket toegang krijgen tot de lounge. Al stelt deze niet veel voor, je kunt net iets comfortabele wachten op de trein.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512
Entree van Hong Kong West Kowloon Station

Deze diashow vereist JavaScript.

Bij aankomst loop je gelijk door naar de poortjes waar je je ticket moet scannen, oftewel je paspoort. Mocht hier iets niet goed gaan, dan is er een balie waar ze je kunnen helpen.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Na de ticketcontrole loop je verder in de richting van de veiligheidscontrole. Ten tijde van ons bezoek was het niet druk dus ging dit allemaal vrij vlot.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Hierna volg je de borden ‘departures’ en wandel je door naar de lift die je naar beneden brengt.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Hier moet je (in ieder geval ten tijde van schrijven) eerst een digitaal formulier invullen. Het betreft hier een Health Declaration Formulier. Dit is nodig om China in te reizen. Na het invullen ontvang je een QR-code op je telefoon.

Hierna volgen de poortjes van de paspoortcontrole in Hong Kong. Je verlaat hier Hong Kong en wandelt hierna de Duty Free shopping zone in.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Gevolgd door een reeks computers waar je de QR-code die je eerder hebt ontvangen moet laten scannen.

Je bent inmiddels bijna in China, maar er zijn nog twee zaken die je moet doen. Als eerste vul je een immigratieformulier in. Daarna ga je in de rij staan voor de paspoortcontrole om China in te reizen. Dit duurt bij elkaar het langste van alles. Wanneer je visum gecheckt is, je al je vingers hebt laten scannen en een keer vriendelijk in de camera hebt gekeken, krijg je een stempel in je paspoort. Hierna vervolg je de route en mag de bagage nog een keer door de veiligheidsscan. Welkom in China!

Afhankelijk van wanneer je trein vertrekt, kun je al in de rij klaar gaan staan. Boarding eindigt ongeveer 5 minuten voor vertrek. Er is dan ook geen mogelijkheid meer om het platform op te komen.

De verschillende rijen voor de verschillende platforms.

Business Lounge

Omdat we in het bezit waren van een First Class ticket, konden we gebruikmaken van de Business Lounge op het station. Dat is fijn ook, want we moeten na het missen van onze initiële trein best lang wachten op de volgende. Helaas is er verder weinig te beleven op het station en de mogelijkheid even naar buiten te gaan is er ook niet.

Net na de Chinese paspoortcontrole en veiligheidscontrole, kun je aan de linkerzijde met de trap en lift naar een etage hoger. Hier tref je de ingang van de Business Lounge.

Er staan hier een flink aantal stoelen en banken waar je plaats kan nemen. Bij de entree kun je je aanmelden en staat er een schaal met verpakte koekjes. Tot slot is het mogelijk om koffie en thee te pakken. Verder stelt deze lounge niets voor.

Deze diashow vereist JavaScript.

Na een aantal uurtjes vertoeven in deze lounge, is het tijd om naar het juiste platform te gaan.

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze Trip Report van de High Speed Trein in First Class tussen Hong Kong en Guangzhou. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

First Class van Hong Kong naar Guangzhou

De trein bestaat uit een flink aantal wagons waarin je drie verschillende reisklasses kunt vinden. Het gaat hier namelijk om:

  • Business Class
  • First Class
  • Second Class

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Op je digitale reisbevestiging kun je aflezen in welk treinstel en welke stoel je zit. Wij zitten vrijwel in de laatste wagon en daar wandelen we dan ook heen.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Bij binnenkomst staat een vriendelijke medewerker klaar die je begroet. Er zijn aan het begin en einde van de wagon ruimtes om grotere en zwaardere bagagestukken in op te bergen. Kleinere stuks mogen in de bagagerekken.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

De cabine bestaat uit een 2-2 opstelling in dit First Class rijtuig. Ter vergelijking, bij Second Class is dit 3-2 en bij Business Class verschilt dit per soort trein. Alle stoelen staan in de rijrichting van de trein.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Afhankelijk van het treinstel zijn er 50-56 First Class stoelen aan boord. De stoelen zijn 47 cm breed en zitten comfortabel. Je hebt 40-50 cm aan beenruimte en er is een flinke recline aanwezig. De stoelen zitten comfortabel en er is echt flink wat ruimte.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

Er is een beweegbare hoofdsteun en voetensteun. In de stoel voor je is een stoelzak aanwezig en een haakje om bijvoorbeeld een jas aan op te hangen. Nog een haakje vind je ook in de wand.

Trip Report: Hong Kong naar Guangzhou met High Speed Trein in First Class | G6512

In de armleuning zit een tafeltje dat je handig kunt uitklappen. Helaas is deze niet veel te verschuiven. Zoals gezegd zitten de stoelen prima en is dit een goede keus voor een korte en zeker langere reis binnen China. Ik vind de stoelen er alleen wat saai uitzien, iets meer kleur had het wat gezelliger gemaakt.

Faciliteiten aan boord

Bij een First Class-ticket krijg je geen eten of drinken. Dit kun je in de restauratiewagon halen tegen betaling. Houd er rekening mee dat hier geen Engels menu aanwezig is en je kunt hier enkel contant of met Alipay of WeChat betalen.

Geniet zeker ook van het mooie uitzicht.

Aan boord van deze trein tussen Hong Kong en Guangzhou zou WiFi beschikbaar moeten zijn. Helaas is het niet gelukt hier fatsoenlijk mee te verbinden.

Verder zijn er enkele toiletten in elke wagon aanwezig. Deze worden door de medewerkers regelmatig schoongemaakt. Er is ook een watertap voor warm en koud water aanwezig.

Supersnel van Hong Kong naar Guangzhou

In nog geen uur raas je door het wisselende landschap van Zuid-China. Je stopt twee keer, voordat je arriveert op het gigantische station van Guangzhou. Reis je gedurende de dag, kijk dan zeker ook even naar buiten. Van de grote stad naar een klein dorpje in enkele minuten.

Bij aankomst in Guangzhou moet je met een roltrap of lift naar de grote hal.

Voordat je hierin komt, moet je je paspoort weer scannen. Mocht je hier een korte overstap hebben, zorg dat je dan een beetje doorloopt en zeker niemand laat voordringen, want daar zijn sommigen stiekem best goed in.

Beeldmateriaal Trip Report High Speed Trein Hong Kong Guangzhou First Class | InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

18 November 2023

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *