Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Transavia geeft aan genoodzaakt te zijn om de ticketprijzen te verhogen als er op Schiphol ’s nachts geen vluchten mogen opstijgen en landen. Eerder deze maand maakte KLM al bekend te gaan stoppen met nachtvluchten vanaf Schiphol.
Transavia verhoogt ticketprijzen bij nachtsluiting Schiphol
De reden dat de budgetmaatschappij genoodzaakt is om de ticketprijzen te verhogen heeft te maken met het aantal slagen naar Zuid-Europa toe. Op dit moment kan Transavia drie keer per dag naar Zuid-Europa vliegen. De eerste en de laatste vlucht vinden in de nacht plaats. Als Transavia tijdens de nacht niet meer mag landen en opstijgen kan de maatschappij dus niet meer drie slagen per dag naar Zuid-Europa maken. Volgens topman Marcel de Nooijer zit er een kans in dat de ticketprijzen hierdoor twee keer zo hoog zullen worden. “We gaan steeds meer naar een exclusieve samenleving waarbij vliegen alleen maar voor de rijken is weggelegd”, legt hij uit in een artikel van de Telegraaf.
Het verhogen van de ticketprijzen betekent volgens de Nooijer ook het einde van het huidige Transavia. “Als we de ticketprijzen moeten verhogen is vliegen niet meer weggelegd voor de gemiddelde Nederlander”, legt hij uit.
Uitwijken naar andere luchthavens
Ook ontstaan er volgens hem bij een nachtsluiting andere problemen. “Als een vlucht dermate vertraagd is en daardoor niet meer op tijd kan landen op Schiphol krijgen we ook problemen. Dan moet er uitgeweken worden naar nabijgelegen luchthavens. Dat betekent dan ook dat we bussen moeten inzetten om reizigers van bijvoorbeeld Brussel naar Schiphol te brengen”. De nachtsluiting van Schiphol kan dus ook negatieve gevolgen hebben voor de reiziger die ook al meer betaald voor het ticket.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco
DerRudi zegt
Ik ben dan ook heel benieuwd naar hoe er zal worden omgegaan met vertraagde vluchten. Een soort budget voor dit soort situaties waardoor het beperkt toegestaan zou worden lijkt me een optie. Evt. met een boete voor de airline.
Omleiden naar Brussel en dan meerdere bussen de weg op sturen is nou ook niet per se milieuvriendelijk trouwens.
Uiteindelijk als vliegen inderdaad duurder wordt kun je je afvragen of Transavia niet beter kan opgaan in KLM. Of is dat heel raar gedacht?