Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Singapore Airlines heeft de nieuwe generatie cabineklassen onthult voor haar gehele A380 vloot. Zowel de Economy, Business als Suites Class worden vernieuwd. De maatschappij uit de Leeuwenstad was in 2007 de eerst maatschappij die de A380 in ontvangst nam. Toen waren de premium cabineklassen revolutionair. Met de nieuwe generatie cabines hoopt Singapore Airlines een nieuwe industriestandaard neer te zetten en leidend te blijven in onboard product aanbod. De cabines worden geïnstalleerd op de 5 A380’s die Airbus de komende maanden aflevert. Ook bestaande A380’s worden omgebouwd. Dit start eind volgend jaar, met een verwachte einddatum in 2020. De Star Alliance maatschappij vliegt de Superjumbo naar Auckland, Beijing, Frankfurt, Hong Kong, London, Melbourne, Mumbai, New Delhi, New York, Paris, Shanghai, Sydney en Zurich.
Suites Class
In 2007 was Singapore Airlines de eerste airline die een klasse boven de First aanbood: de Suites class. In plaats van een stoel kregen passagiers een soort kamertje met af te sluiten deur. Toen was dit baanbrekend, maar inmiddels voelt Singapore de hete adem van de Golfmaatschappijen. Emirates introduceerde ook een Suites class en Etihad gooide daar nog een schepje bovenop met The Residence. Om hier tegenstand aan te bieden verplaatst Singapore Airlines de Suites Class naar het upperdeck, net als bij Etihad. Hierdoor wordt de stoelindeling, net als in The Residence, 1-1. In totaal zijn er 6 Suites. Deze zijn meer kamers dan stoelen. Er is zowel een lerenstoel als apart bed. De stoel kan zowel draaien als reclinen. De eerste twee suites kunnen ook samengevoegd worden voor een dubbelbed. Ideaal voor koppels die samen reizen. Het bed kan ook worden opgeborgen voor nog meer ruimte in de Suite.
Andere features zijn een 32-inch full HD scherm, eigen wardrobe, ruime opbergmogelijkheden, amenity box en een muur met mood lighting.
In tegenstelling tot de A380’s van Emirates en Etihad heeft Singapore Airlines er niet voor gekozen om een douche te installeren, ondanks de ruimte hiervoor.
Business Class
De 78 Business Class stoelen op het resterende upperdeck behouden hun 1-2-1 opstelling. Wat wel verandert is het mechanisme om in een bed te veranderen. In de huidige Business Class was de recline beperkt en moest de rugleuning worden omgekapt om een plat bed te maken. De nieuwe stoel reclinet volledig naar een plat bed van 78 inch. De breedte is een ruime 25 inch. Het scherm voor het Krisworld entertainment systeem met 18 inch en is HD.
Ook in Business Class is het voor de 2 center seats mogelijk om het privacyscherm naar beneden te klappen en een dubbelbed te vormen.
Premium Economy
De Premium Economy omvat 44 stoelen in 2-3-2 opstelling helemaal vooraan op het lowerdeck. Deze aparte reisklassse biedt niet alleen meer ruimte – 38 inch pitch en 19.5 inch breedte – maar ook meer en premium service. Passagiers krijgen een active noise-cancelling koptelefoon om te genieten van het entertainment op het 13.3 inch Full HD scherm. Daarnaast is er een voetensteun, twee USB-poorten en stopcontact en meer opbergmogelijkheden.
Economy Class
Singapore Airlines is een maatschappij die ook in de Economy Class erg haar best doet voor een high-end product met handige features. Vooral het paneel op de achterkant van de 343 stoelen valt op. Het scherm is voortaan een 11.1 inch touchscreen waardoor er geen controller meer nodig is. Daarnaast zijn er een kledinghaak, voetensteun en een slim geplaatst leeslampje aan de onderkant van het scherm zodat andere passagiers niet gestoord worden. Connectiviteit speelt een steeds grotere rol bij onboard products. Ook in Economy kunnen passagiers kun devices makkelijk opladen. Nieuw is ook een NFC-lezer op de stoel.
De pitch in Economy is 32 inch – hoger dan de industriestandaard.
Conclusie
De nieuwe Business Class, Premium Economy en Economy cabines zijn zeker een verbetering van een product dat al heel goed was. Maar dit was meer een update; nieuwe schermen, andere bekleding en een paar nieuwe features. In de Suites Class heeft Singapore Airlines echt iets revolutionairs doorgevoerd. Dit evenaart wellicht een cabine als The Residence maar met een andere opzet. Een ruime ‘kamer’ met een draaibare stoel en een apart bed is echt nieuw. Lufthansa had eerder ook een stoel en bed naast elkaar, maar dit was veel minder ruim en had ook niet het zelfde niveau van privacy. Etihad biedt in The Residence ook een bed voor twee personen aan, maar dit is verre van een tweepersoonsbed. De mogelijke opstelling bij Singapore Airlines voor reizende koppels is veel ruimer.
Met deze 4 nieuwe cabines is Singapore Airlines zeker weer een wereldspeler op het gebied van onboard product. De maatschappij doet dit wel zonder de poespas en novelties van de Golfmaatschappijen. Hierdoor is de concurrentie hevig. Op dit moment is het een close call wat nou de beste First/Suites class cabine is. Emirates presenteert komende week haar nieuwe First Class product en ik ben benieuwd wat zij in petto hebben.
Amsterdam
Deze cabines worden vooralsnog alleen geïnstalleerd op de A380. Deze vliegt niet naar Amsterdam. Naar Schiphol kun je met de A350 vliegen. Hier lees je onze Insidelook van de Singapore Airlines A350 en hier een review van de Business Class. Wil je de A380 vliegen, dan kan je bijvoorbeeld via Frankfurt of Zürich reizen.
ron zegt
De Suites Class is prima. De Business Class is een grote mislukking. Weinig ruimte en het diagonaal moeten slapen is niet veranderd. Ook heel weinig ruimte voor de voeten.
Jammer, maar helaas is de BC een grote flop.